Vilket stall?

ShootingStar

Trådstartare
Sålde min gård för att flytta in till stan och ha mina två tävlingshästar inackorderade och för att öka möjligheten till träning, speciellt vintertid och vid dåligt väder. Hästarna rids ca 5dagar i veckan.

När vi flyttade så hade jag min ena häst på träning då vi inte skulle få stallplatsen på ridskolans medlemsstall förrän till sommaren. Till min andra häst fann jag en plats på landet där hon nu stått ett par månader.
Idag fick jag ett telefonsamtal att jag har möjlighet att ha båda på medlemsstallet i boxarna bredvid varandra. Jag har även möjlighet att ha båda hästarna i stallet på landet..
Vi har även tre barn att ta hänsyn till på 10år,7år samt 2månader. På eftermiddagarna efter jobbet ska det även lagas middag och läsas läxor.

Nu har jag svårt att finna den bästa lösningen för oss.

Medlemsstallet:
+
2km enkel resa hemifrån
2 stora bra ridhus:love:
3 ridbanor
cafeteria
läktare
spolspilta
tränare finns på plats
lättare att få barnvakt då det inte tar lika lång tid i stallet.
-
måste vara med på alla arbetsdagar på klubben några dagar under året
hjälpa till på alla tävlingar under året inom grenar som vi inte är intresserade av.
sitta med i en kommite`
2 utsläpp på morgonen ink fodring-8 hästar
2 kvällsfodringar i box åt alla hästar
man får sköta sin häst helt själv dvs mockning och alla insläpp varje kväll av sin egna häst.Vill man lunchfodra får man åka dit själv på dagen. alla inköp får man göra själv.
kollektivstall

Landet:
+
Helinakordering,in och utsläpp,fodringar 3xdag,mockning, hö och strö ingår.
Hjälpsamma och jättetrevliga stallägare:love:
Ridbana ca30x35
Mkt ridvägar med massor av backar
-
1mil enkel resa .........när vi behöver träna på vintern blir det en mil till stall,en mil till ridhus,en mil till stall och en mil hem dvs 4mil. Vilket behövs ett par gånger i veckan iaf. Det är det enda negativa och det är det som vi sålde våran egna gård för dvs att slippa köra med transport men nu istället blir det ytterliggare två mil extra.


Hur skulle du resonerat?
 
Sv: Vilket stall?

privatstallet. Det är enklare att åka till ridhus när det passar en själv än att åka och fodra hit och dit, ta in hästar, vara med på arbetsdagar som kanske inte passar osv. Skulle man få en sjuk häst verkar d ju vara enklare att kanske få hjälp med avbandagering, medicinering etc i privatstallet. Bra ridvägar är guld värt.
 
Sv: Vilket stall?

Grejen är det att vi äter middag klockan 16.45 sedan ska barnen göra läxor,därefter ridning och sedan kvällsmat kl 19 innan läggdags. Det är inte mycket tid att spela på att hinna rida/lasta och åka med transport på vintertid.
 
Sv: Vilket stall?

Finns det inget 3dje alternativ nära med ridhus som det inte är så mycket arbete på.
 
Sv: Vilket stall?

Låter som dåligt m tid att rida oavsett. Menar du att du jobbar dagtid, har 3 barn o ska hålla igång 2 tävlingshästar?
 
Sv: Vilket stall?

Jag är föräldraledig och har möjlighet att rida en häst på dagen men min make arbetar dagtid. Även han rider. Men ibland vill vi så klart rida båda samtidigt och då blir det framåt kvällskvisten.


abc:tyvärr finns det inte.
 
Sv: Vilket stall?

Jag är föräldraledig och har möjlighet att rida en häst på dagen men min make arbetar dagtid. Även han rider. Men ibland vill vi så klart rida båda samtidigt och då blir det framåt kvällskvisten.


abc:tyvärr finns det inte.

Hinner ni inte köra så går ju alternativ 2 bort men ärligt talat tar d inte så lång tid att köra 2 mil o d låter som att d går åt en hel del tid t att mocka, fodra o sköta ointressanta sysslor iom alternativ 1. Personligen kör jag hellre t ridhus vid behov o har bra ridterräng hemomkring än tvärtom, desautomatisk kan ju en förälder släppas av hemma efter träningen o den andre kör hästarna tillbaka t stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket stall?

Skulle ta alternativ 2. Låter som det blir mycke tid som kommer gå åt till annat i alternativ 1. Med kommite möten, tävlingsdagar m.m.
 
Sv: Vilket stall?

Svårt val men jag tycker alternativ 2 har mer fördelar. Jag valde bort en stallplats för några år sedan enbart för att jag hade varit tvungen att hjälpa till vid tävlingar. Sånt slipper jag gärna. Så jag valde stallet längre bort och bytte sedan när jag hittade ett ännu bättre.

Idag går hästen på lösdrift och det är så himla skönt att slippa allt arbete runt omkring och bara kunna koncentrera sig på hästen, men förstår att du inte har den möjligheten. Annars är det underbart när man har familj. Tar mindre tid i vardagen.
 
Sv: Vilket stall?

Jag hade valt alt.2. Eftersom det är helinackordering där så behöver du kanske inte ens åka dit alla dagar om du lägger hästarnas vilodag på samma dag? Jag vet hur det är att stå i kollektivstall, mycket tid går åt till annat än de egna hästarna, och i det kollektivstallet du har som alternativ är det mycket "måsten".
 
Sv: Vilket stall?

Fy vilka val men jag tycker alternativ 2 . Många tidsfällor i alternativ ett och alla åtaganden låter helt udda på flera sätt och definitiva tidstjuvar deluxe som du kommer inte kunna styra över utan blir en börda .

Jag hade valt alternativ 2 trots resvägen ...

Säger hon som hatar resväg av Erf men samtidigt vet hur många andra aspekter som själ tid ....
 
Sv: Vilket stall?

Absolut alternativ 2. Med allt det jobbet som är i stall 1 kunde ni ju lika gärna ha kvar gården... Mycket lättare att planera in stall 2 skulle jag säga. En mil tar ju ca en kvart att åka (ja, ok. kanske 20 min) alltså på ett ungefär lika lång tid som det tar att gå till stall 1. Det bli ett himla mek för er att släpa upp bebisen tidigt för att släppa ut hästar. Det är ju inte säkert att bebisen kommer ha tidiga vanor och gå med på morgonbestyren utan vidare = stressigt och besvärligt för er båda.

Stall två kan ni ju planera mer så att det passar er och er familjs rutiner.
 
Sv: Vilket stall?

Det tar 20 min att åka 2,5 mil på 80 väg utan trafik dvs landsbygd ...

Och jag åker till mitt stall som ligger 1,7 mil bort på ca en halvtimme på moped! TS,kan inte ta en minut längre än 10 min att åka till stall två för er,och det är också det stall jag skulle valt. Det verkar som om det enda ni behöver göra där är att rida,så resan tjänar ni ju in på all övrig daglig skötsel i stall ett så som mockning,hö, osv. Och om ni inte ska rida så verkar det som om ni inte behåver åka alls,superskönt om man haft en jobbig natt/dag med bebis.
 
Sv: Vilket stall?

Jag skulle lätt ta stallet på landet även om jag aldrig har stått utan ridhus på gården.
Hade hellre lastat in mina hästar och åkt till ett ridhus vintertid de dagarna jag behövde det än att vara så pass låst som man är på stall nr 1.
Stall 1 har för mycket - poster för att kunna väga upp det positiva.
Skulle inte hinna med att fodra lunch varje dag själv samt insläpp varje kväll. Blir väldigt mycket springande till stallet och det lär vara svårt med tre barn.
Nej det känns mycket mer värt att spendera lite mer tid i bilen till och från stallet och du behöver säkert inte åka till stallet de dagarna som du inte ska rida vilket du måste med stall 1s upplägg.
 
Sv: Vilket stall?

Det tar 20 min att åka 2,5 mil på 80 väg utan trafik dvs landsbygd ...
Var inte det där lite onödigt fånig kommentar? Tänk om jag räknar med kringelikrokväg som inte går att köra fort på och tar till lite extra för att få ts att förstå att det inte är någon större skillnad i resväg mellan de två stallen? Om du inte har något vettigt förslag till ts kan du ju skippa att skriva i tråden istället för att "märka ord" bara för att...

TS: Kom på lite mer. Hur mycket är ridhusen lediga på eftermiddag/kväll med tanke på att ridskolan troligtvis har företräde till ridhusen? Och sedan kan man också tänka på att barnen inte är jättesmå för alltid och rutinerna i familjen kommer antagligen förändras en del.
 
Sv: Vilket stall?

Har du ätit taggtråd eller?
Jag tycker det är högst relevant för TS som frågar om avståndet, att poängtera vilken tid det tar att åka 2,5 mil.
 
Sv: Vilket stall?

En mil bör inte ta mer än tio minuter at köra, den steräckan kan du även cykla :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 289
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 776
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 806
Senast: Cilla
·
Anläggning Vi har 2 lediga boxplatser i vårt stall. Vad som ingår: Halm, Hösilage av god kvalité (fri tillgång dagtid). Samt så mycket som är...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 681
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp