Vilket stall?

Sv: Vilket stall?

Jag hade valt alternativ 2 då det känns som att man kan vara lite mer flexibel och bestämma över sin egen tid än vid alternativ 1.

I din sits så tycker jag att det verkar vara lite för mycket arbete på alt 1 även om det fanns mer faciliteter där och för mig hade det känts otroligt tufft med 2 hästar + 3 barn att ta hand om. Tiden växer ju tyvärr inte på träd som man hade önskat. Om inte annat hade jag kollat ifall det fanns möjlighet att betala sig fri eller verkligen efterfrågat hur stor arbetsinsatserna är och kolla om det går att komma runt på något vis. Dock känns det som att risken är överhängande att man blir utbränd av stall 1, att man kanske måste minska hästantalet eller tröttnar på annat sätt..familjetiden är ju viktig och gratisjobb för saker man inte är intresserad av som tar mycket tid brukar tära ganska hårt efter ett tag, främst på en själv.

I alternativ 2 finns ju mycket tid att spara in på stallarbete som man kan avlägga till resor till ridhus och träningar ändå.
1-4 mil tar ju inte så lång tid, borde inte ta mer tid än det tar att mocka och greja åt 2 hästar i alla fall.
Som någon annan sa, behöver man ju inte åka ut heller alla dagar om det är helinack, där finns ytterligare tid att spara.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket stall?

Det var inget knapplån avsett öht utan en kommentar hur lång tid det tar att köra 2,5 mil under de förhållanden jag beskrev , Som följd av hur lång tid det tog för dig . Knappast ngn anledning därmed att du spottar skäller och snäser om hur orelevant och onödigt det var för stackars TS .
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket stall?

Alla andra verkar reagera på allt jobb i stall ett mesans jag reagerar mer på lunchfodringen!!! Herregud dom måste ju få mat!!!
 
Sv: Vilket stall?

Fast det är ju inte alla som ger hästarna frukost-lunch-middag-kväll
eller frukost-lunch-middag i den portioneringen.

Det finns ju andra lösningar och som det stod är det inte förbjudet att ge lunch, bara det att man får ordna det själv i så fall :)

Det är många stall som har så för att det inte går att få ihop personer som kan ge den för att alla jobbar etc
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket stall?

Är ridbanan belyst i stall 2?

Om du har möjlighet att rida på dagen, hade jag valt alternativ 2. Även ok om det är en bra belyst paddock som går att rida i vintertid när det är mörkt ute. och 1 mil är inte så långt.

Ridhusen i alt 1 är ju guld värda under vintern.
I mitt stall liknande alt 1, har vi själva insläpp varje dag till sin egna häst. Vi har helgjour (ge em-mat i box och ta in lektionshästar, + kvällsfodra alla 60 hästar, då är vi ca 3 st/helg som gör detta ca 2 ggr /termin). Vi behöver även hjälpa till på tävlingar ca2/termin tror jag, stå i kiosk några gånger/år. Och sköta fodring under storhelger, aldrig utsläpp och morgonfodring. Städdagar ca 2 ggr/år.
Det låter inte så mycket, men det är ganska få helger på ett år när man räknar de lediga helgerna.
Och detta är mycket att hinna med, med ett heltidsjobb och en häst. Vet inte hur jag ska hinna med att skaffa barn :crazy:??!! Glad att jag "bara" har en sambo.
Bara att slippa passa insläppstiden hade varit så skönt. Även om det är fint väder och jag tycker att min häst kan vara ute, så vill ju inte han vara det när alla andra går in, så man kan ju inte bara ta in när man känner för det och när det passar mig, utan när alla andra gör det.
Att hjälpa till på någon tävling kan vara roligt, vi brukar ha kortare pass (ca 2-3timmar och då ingår fika) och att man hjälper till under fler tävlingar istället.

Så i din situation, hade jag nog valt stall 2, du verkar vara betydligt mindre låst då, inga tider att passa. och att du får tid till din familj. Du kanske tom kan få hjälp någon dag i veckan att de kollar till dina hästar då du får en ledig dag.

Hoppas att du kommer känna dig nöjd vilket stall du än väljer.:)
 
Sv: Vilket stall?

Träningsförutsättningarna är ju klart bättre i stall 1 men det blir mer jobb. Stall 2 låter bättre i alla andra hänseenden, speciellt fodringsdelen.

Hur är det med möjlighet att hyra en box över natten på stall 1? Alternativet hade då varit att ex.vis köra upp dem fredag kväll och rida, låta dem sova över och rida lördag morgon för att sedan köra hem dem. Då har du två träningstillfällen fixade utan alltför stor tidsåtgång.
 
Sv: Vilket stall?

Jag kan säga såhär..jag hade aldrig ställt mig utan ett ridhus..never ever...jag vet precis hur sugen man inte är på att åka och ha sig..och då rider jag ändå till 95% ute
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 266
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 776
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 804
Senast: Cilla
·
Anläggning Vi har 2 lediga boxplatser i vårt stall. Vad som ingår: Halm, Hösilage av god kvalité (fri tillgång dagtid). Samt så mycket som är...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 681
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp