Vill börja med distansritt, hur kommer man igång?

R

Raderad medlem 111022

Hej! :)

Jag är en 15, snart 16-årig tjej som är intresserad av tävlingsgrenen distansritt. Det verkar vara så naturligt och hästen i centrum, dessutom påminner det om galopp och det är jag också väldigt intresserad av. Och jag älskar att vara ute i naturen! Det är svårt att komma in i galoppen och jag längtar något sånt fruktansvärt efter att rida. Har ingen egen häst och har inte ridit på ridskola eftersom jag inte vill lära mig rida på hästarnas bekostnad. Kan dock grunderna och ja, de flesta brukar påpeka att jag har bra balans och jag får väl tro på det då. ;) Jag klarar det mesta så det är inget problem. Det är bara jobbigt när folk ska titta på, då känner man en sådan press. Men hur ska man komma igång? Måste man ha egen häst? Skulle vara roligt om någon vänlig själ här skulle kunna hjälpa mig med det grundläggande.
Tack på förhand! :D
 
Sv: Vill börja med distansritt, hur kommer man igång?

För det mesta behöver man egen häst om du inte kan hitta en medryttarhäst i närheten som håller på med distans.
 
Sv: Vill börja med distansritt, hur kommer man igång?

En häst att rida behöver du (dooh ;)). Det kan vara en foderhäst, medryttarhäst eller en egen - men den bör förstås vara tränad inför uppgiften. Sök på hållbarhetsträning, så bör du hitta en del info. Kort sagt bör hästen vara regelbundet och varierat riden, på varierande underlag, under iaf ett par år. För korta distanser (Prova på/Clear round) brukar man inte behöva träna spec. inför just distans - sådana sträckor klarar de flesta (friska, i normalkondition) hästar av.

Jag kom in i svängen genom en medryttarhäst som tränades för distans. Jag följde med när ägarens andra häst startade en distansritt, och när "min" häst såldes blev jag medryttare på en annan häst som tränades för distansritt. Vi kom aldrig till start, men jag lärde mig massor och hade väldigt roligt. När jag sedan köpte egen häst, var det "bara" att börja :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 072
Senast: iNHALE
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
975
Senast: linlar1
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 363
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp