Vill börja rida lite distans ritter!

N

nibraska

Halloj allihop! Jag och min arabflicka e sugna på att börja med lite små distans ritter. Jag är helt färsk i ämnet distans. Vart tycker ni som håller på med distans att man skall börja med? Vilka ritter är nybörjar ritter ( bor i västmanland utanför västerås) ? Vilken uttrustniing behöver jag införskaffa inför de första ritterna? Några mer tips??? Mvh Julia :)
 
Sv: Vill börja rida lite distans ritter!

Hej!

Just vad gäller material till dig och hästen är jag inte rätt person att svara men det du kan behöva är en tävlingsbok. Sedan beror det på hur du vill tävla framöver.
Ryttarlicens för klasser som inte är ProvaPå-klasser och vid högre klasser även Hästlicens.

Ett tips är att läsa lite proppar. Sen finns det väl kanske särskilda träns och sådan men jag hoppas någon skriver om det är för jag vill också veta.:bow:

Jag sitter med i tävlingsledningen för Midnattsritten och du är väldigt välkommen att rida hos oss den 11 juli. Anmälningsstart är fr o m 10 april. :banana:

Lite info mer finns här för dig som ryttare:
http://www3.ridsport.se/templates/Pages/InformationPage____19.aspx
 
Sv: Vill börja rida lite distans ritter!

Halloj !
Kul att du vill prova distans, roligt med en köpingbo oxå ! :)
Jag är oxå från köping , om jag inte har fel så var det du som provade min sadel tror jag ? Har du hästen i fantetorp ?
Mvh Madde
 
Sv: Vill börja rida lite distans ritter!

Heej, jag har också börjat intressera mig för distans, har ännu inte tävlat men jag har lärt mig massor genom att läsa på t.ex. ridsportförbundets hemsida, kolla på proppar m.m. Själv har jag ett shagya-sto, och ska även praoa en vecka hos en distansryttare. :)
Lycka till! :D
 
Sv: Vill börja rida lite distans ritter!

Hej! Tack för informationen:) Vad är "proppar":confused: kanske dum fråga?
 
Sv: Vill börja rida lite distans ritter!

Hej! Javisst var det jag som prövade sadeln:) Va kul att du håller på med distans! Vad har du för tips för en nybörjare;) Mvh Julia
 
Sv: Vill börja rida lite distans ritter!

Hej! Javisst var det jag som prövade sadeln:) Va kul att du håller på med distans! Vad har du för tips för en nybörjare;) Mvh Julia


Vad roligt !

Okej, jag tycker att du till att börja med ska utvärdera din och hästens nuvarande träning och kondis. Vad ligger nibraska på i vilopuls ?
Hur många dagar i veckan rider du ? Hur långt ?
Eftersom jag inte vet något om er just nu och hur er träning går till så är det väldigt svårt att säga. Överlag brukar man rekommendera att förlänga travsträckor på nuvarande ridturer, har ni något ställe ni alltid brukar sakta av till skritt på ? Fortsätt istället trava tex.
Försök att komma ut på långa lugna turer och bara vara ute 2-3 timmar.

Är du sugen på att följa med ut på långturer i vår/sommar så håller jag till med hästeriet i västerås. Men kan även mycket vägar i köping som jag alltid kan visa annars =)
 
Sv: Vill börja rida lite distans ritter!

Hej, kul att du vill ge dig in i distansvärlden. Utrustningen är inte det viktigaste för dig nu i början har du sadel o träns, utrustning som passar din häst så byt inte nu huxflux för att du ska rida distans, det kan ge annorlunda tryck eller andra skador, eftersom din häst långsamt ska vänja in sig på längre sträckor kan du i början använda samma till att gå över till bekvämare sadlar, bomlöst eller riktig distanssadel efter ett tag om du ser att distans är ngt för er, smaken är som baken.
Alla hästar måste som ovan sagt ha en gul tävlingsbok, där fyller man i data från tävlingar, utesluten eller godk, så kan man t ex se om din häst blivit utesluten tre tävlingar i rad och alla pga hälta vä fram så kan man ju kanske se ett mönster där. Skelett senor och ligament är det som tar längst tid att träna för en hållbar häst, muskler och kondition kommer ganska snart på en normalt frisk häst. Se till att träna i alla olika slags terräng, klättra, långa travsträckor, intervallträning mm. Glöm inte att ett derssyrpass eller gymnastikhoppning kan vara skönt för hästens muskler emellanåt om den tycker det är kul, distans är kul men kräver mkt träning för att hästen ska må bra, lycka till!
 
Sv: Vill börja rida lite distans ritter!

Tack för informationen;)
 
Sv: Vill börja rida lite distans ritter!

gul tävlingsbok hur fixar jag det?
 
Sv: Vill börja rida lite distans ritter!

gul tävlingsbok hur fixar jag det?
Om du inte fått svar redan; tävlingsbok fixar du genom ridsportförbundet och är per häst. Priset är fn 40 kr. Gå in på http://www3.ridsport.se/ och http://www3.ridsport.se/templates/Pages/InformationPage____3471.aspx för att komma till information om tävlingsboken.

Sen var det någon som nämnde licens och att pröva-på ekipage inte behöver. Det är en sanning med modifikation - om pröva-på anordnas samtidigt som det är tävlingsklasser/cR så krävs lokal licens även för pröva-på.

Kul med flera intresserade av distansritt.
 
Sv: Vill börja rida lite distans ritter!

Tack återigen för bra info:bow:
 
Sv: Vill börja rida lite distans ritter!

Hejj, vill bara rekomendera boken "Naturen som ridhus" av Elisabeth Hjortvid. Den handlarom distansritt och långritter. Den är skitbra, och lätt att förstå :) kram
 
Sv: Vill börja rida lite distans ritter!

Hejj, vill bara rekomendera boken "Naturen som ridhus" av Elisabeth Hjortvid. Den handlarom distansritt och långritter. Den är skitbra, och lätt att förstå :) kram

Tack ska kolla in den:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 938
Senast: Lucia999
·
Träning Jag och min syster håller på att förbereda en liten b-ponnydam inför inridning och har då börjat fundera över hur vi ska ta det första...
Svar
14
· Visningar
4 275
Senast: Waco
·
Ridning Hej! Är 13 år och har hela mitt liv velat rida (kan börja gråta när jag ser eller tänker på hästar:o), men först nu har jag börjat kämpa...
2
Svar
21
· Visningar
2 229
Senast: Wendy1000
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 063
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp