Vill börja tävla distans!

Lokkur

Trådstartare
Hej! Jag är jätte sugen på att börja tävla i distans med min islandshäst. Har någon några bra tips i att få hästen i bra form och kondition?=)

m.v.h Sandra
 
Senast ändrad:
Sv: Vill börja tävla distans!

Jag brukar tipsa om att kräva lite mer på sina vanliga uteritter.
Man har oftast ett par rundor man alltid rider och det brukar bli samma gångart och hastighet vid samma ställen. Om man istället för att "sakta av vid stenen" fortsätter trava/tölta/galoppera en bit till så har man höjt kraven för hästen.
Likaså kan man öka traven lite här o där de dagar som man inte förlänger travsträckan. Då har man också höjt kravet.
Gör du detta succisivt så kommer hästen att förbättra sin kondition.
Varannan helg rider ni en längre tur.
// Linda
 
Sv: Vill börja tävla distans!

I början:

Långa, långa skrittturer. skritt, skritt, skritt.
Och långa travstreckor, i långsam, mjuk trav.


Snabbjobb tränar man i slutet. Det gäller att bygga upp en grund först.
 
Sv: Vill börja tävla distans!

Okej, Tack för alla tips! Började för några veckor sedan skritta på lång turer, har hört att detta var super för konditionen, och även trav då. fast nu är de ju så att min islandshäst ahr svårt för traven, fast då blir de ett plus, då blir man "tvingad" att träna den mer=)
 
Sv: Vill börja tävla distans!

Hej!
sorry för lite trådkapning
Va kul med en isis! Jag är också helt ny på det här med distans, men har blivit inspirerad av en i stallet. Ska förmodligen vara med på ekenässritten i slutet av mars med fru isis, sen rullar det nog på hela sommaren :)
Har du planerat in någon tävling?
 
Sv: Vill börja tävla distans!

Är intresserad av det här med distans, jag också o har deltagit i ett par 15 km provtävlingar.
MEN har ett stort problem med träningen: har här hemma inga vägar där man kan trava/galoppera (lugnt) långa sträckor. Skulle ju någongång behöva träna det också, men vad gör man när det endera är för mycket (nerförs)backar, för mycket bilar eller för många hus/gårdsplaner överallt??? Kan ju tillägga att vi har islandshästar som inte klarar av varken trav, galopp eller tölt i nå´ märkvärdigare nerförslut.
Har hela två privata travbanor i omedelbar närhet, och de skulle ju vara ypperliga att träna på, men tror ni man får rida där ens mot betalning? NEJ :devil: !
Hur gör ni andra som tränar på allvar inför distanslopp? Ni kan väl inte alla vara välsignade med oändliga sträckor jämna vägar lämpliga för ridning? Det enda jag kommit på härtills är att rida samma korta vägstump av o an x antal gånger, men det är ju så lagom trevligt i längden :crazy:
 
Sv: Vill börja tävla distans!

jag har en travslinga i närheten, men den är utritad som allmän väg på kartan, så därför rider jag där, på allmäna vägar gäller ju allemansrätt, och sen så rider jag på så konstiga tider så annat folk brukar hålla sig inne då... ytters sällan jag möter nån... utom en gubbe med sin schäfer som verkar ha lika udda tider som mig.
 
Sv: Vill börja tävla distans!

Tråkigt att du inte har bra vägar.
Du får åka till olika träningsritter.
jag vet inte var du bor men här i Närke ordnar vi många tillfällen
där klubbmedlemmar åker till varandra och rider gemensamt.
Du får gärna komma hit.
 
Sv: Vill börja tävla distans!

Tusen tack för erbjudandet, men vi bor i Finland, så det blir nog lite långt :angel:
Blir väl tvungen att packa hästarna i trailern o åka till bättre platser då man behöver träna uthållighet :( Känns bara som ett betydligt större projekt än att sadla o ge sig av från stallet. Nå, till all tur har man lättlastade hästar, i alla fall...
 
Sv: Vill börja tävla distans!

Har nog någongång lekt (!) med tanken på att ta en tjuvritt på travbanorna mitt i natten eller nå annat tokigt. Men de ligger alltför synligt o båda ägarna är helt allergiska mot ridhästar :cry:, så det är säkert bäst att låta bli i alla fall.
 
Sv: Vill börja tävla distans!

allergiska mot ridhästar? e??? om de är alergiska är de nog allergiska mot alla hästar, eller inga!
 
Sv: Vill börja tävla distans!

Jo, man skulle ju tro det...
Med "allergi" menade jag alltså att de är väldigt avogt inställda till ridhästar och ryttare. Sorgligt men sant.
 
Sv: Vill börja tävla distans!

Vad tråkigt att du inte har bättre ridvägar! Vi har tillgång till det mesta, kan rida på asfalt, grus, stig, åker och "travbana" på en och samma ridtur om jag vill :) Det kan vara trafik ibland och man rider ju förbi många hus, men är det ingen hästgård och en snäll häst man rider på kan man ju hålla tempot uppe förbi husen.
 
Sv: Vill börja tävla distans!

Hej!
Tänkte komma å vara lite taskig å kapa din tråd nu...:devil:

Jag har en ponny ja tror skulle vara ypperlig för distans och planerar att rida Lilla Vasaritten (tror ja det hette) i Maj (eller kanske Vasaritten i aug om ja inte hinner få henne i bra form) på 30km... men ja har seriöst ingen aning om hur en distansritt går till...:confused:
Skulle nån vänlig själ kunna beskriva lite kortfattat eller länka till en tråd där det står så skulle det vara vääldigt uppskattat!:D :bow::D


// Tilly
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
531
Senast: LovingLife
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 404
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
839
Senast: Lager
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 017
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp