Jag hör till de få(?) som trots allt gillar elsparkar mer än jag ogillar dem. Jag bor på landet och utsätts således inte av några dagliga negativa effekter samtidigt som jag ofta och glatt utnyttjar fordonen när jag är i någon stad. Där är de ett snabbare och inte sällan billigare alternativ till buss/spårvagn för medellånga transporter och tar mig hela vägen dit jag vill komma.
På minussidan ser jag ansvarsbitarna som svårdefinierade. Vi kan rimligen inte lasta leverantörerna för att användare parkerar/slänger fordonen på olämpliga ställen, lika litet som vi kan skylla på biltillverkaren när någon parkerar sin bil på ett backkrön eller i en kurva. Vi kan inte heller skylla på cykeltillverkaren, eller har åtminstone inte någon tradition av att göra det, när folk cykelvurpar utan hjälm. Den tragiska olyckan häromdagen när en cyklist avled efter att ha kört på en illa placerad elspark hade förstås inte hänt om elsparken inte funnits, det orsakssambandet går ju inte att komma ifrån. Men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på Trafikförordningen 3. kap 14 § "Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."
Jag rycker inte på axlarna åt skadestatistiken. Men kanske behöver den ses på samma sätt som vi sett skador hos cyklister, skateboardåkare, inlinesåkare m fl. Var och en har det fria valet att t ex åka med eller utan hjälm, eller åka nykter eller berusad. Jag saknar inte empati för de som vurpar och skadas men till syvende og sist tror jag att riskbedömningen behöver vara upp till den enskilde.
Det kanske mest svårgreppade problemet är som jag ser det ändå hur elsparkleverantörerna använder och profiterar på det offentliga rummet på ett delvis störande och begränsande sätt. Jag tycker att det bör finnas stor frihet att använda det offentliga rummet, även uttalat kommersiellt, men någonstans behöver en intresseavvägning göras och på ett transparent och strukturerat sätt. Det finns många områden där det skulle behövas, som t ex den där ambulerande LED-väggsbåten i Stockholm.
Och det är klart att slött slängda elsparkar på fel ställen är ett problem. Det är svårt att rättssäkert lagföra den som fulslängt sin nyss hyrda elspark - vem som helst kan ju ha flyttat eller vält den efteråt - men kanske behöver leverantörerna backa på tillgängligheten, trots att den är den kanske största USP:n, och införa någon form av ställ med fastlåsning ungefär som med hyrcyklarna. Då kan ett större ansvar för elsparken ifråga om allt från skadegörelse/ovarsamhet till trafikbrott och olämplig/olaglig uppställning, ligga hos hyrestagaren tills elsparken är återlämnad i ställ.