Vill ej gå in i transporten

J

JennyPettersson

Hej! Jag har en liten schettis som jag kör vagn med. han är jätte duktig och inte särskilt rädd av sig! men vi har ett stort problem, han vill inte gå in i transporten?!:confused: När han flyttades till vårat stall åkte han transport men han gick över bommen, han är blev väldigt rädd eftersom att han bara hängde där. men nu vill vi kunna åka på tävlingar med honom och då behöver man kunna åka transport. vet du hur man lungt och försiktigt ska få min lilla ängel att våga gå in i transporten. Tacksam för alla tips!

(finns en liknande tråd skriven av mig, men den gick inte att redigera så jag skrev en ny eftersom jag inte skrev att han gick över bommen)
 
Sv: Vill ej gå in i transporten

ta hjälp av någon duktig människa i din närhet, man kan inte hjälpa en häst in i transporten över intrenet...;)
 
Sv: Vill ej gå in i transporten

Det är jobbigt detta med transportproblem. Jag har själv en shettis som visserligen är väldigt lättlastad, men har får däremot fått jobba mycket med min New Forest.
Jag har en transport med fronturlastning vilket jag tycker är bra när man ska träna. Om man öppnar upp fronten när man ska lasta så brukar det gå lättare då det blir ljusare och luftigare och det blir inte lika skrämmande.
Jag har gjort så att jag har tränat i samband med att dom ska gå från hagen för natten och dom verkligen vill in och få sin nattmat då det också ligger godsaker i krubban.

Om det finns någon fler häst på plats som är lättlastad så gå med den före igenom transporten.

Välj en kväll när hästen ska in och du har mycket tid på dig. Parkera så att fronturlastningen är i anslutning till ingången till stallet.
När vi skulle in så tog jag henne från hagen och bjöd henne att gå in i transporten. Det ville hon ju såklart inte. Efter några försök så ställde jag henne i hagen igen. Där fick hon stå utan mat i en timme ca. Då försökte jag igen. (Meningen är att hon i detta läget skulle gå igenom transporten och in för att få sin kvällsmat, som är det bästa hon vet) Hon ville fortfarande inte. Viktigt är att inte bli arg utan behålla lugnet så hästen fattar att den har 2 val. Antingen gå in och få sin kvällsmat eller stå i hagen utan mat hela natten om det behövs. Orkar man inte så länge som det behövs så sätt i så fall tillbaka hästen i hagen och ta in den direkt därifrån och tänk inte transport då. För avbryter man vid transporten och hästen får gå in i stallet så har den ju lärt sig att det lönar sig att vägra.
Efter 3 timmar och lika många försök så gick min in. Den gången behövde hon bara gå igenom. Nästa kväll så gick det himla lätt och allteftersom kvällarna gick så ställde jag mer och mer krav på henne. Stå still med nogot gott att tugga på och inte gå framåt utan kommando, ha bommen fram uppfälld och vänta tills den är nere och gå ut, variera att gå ur transporten växelvis framåt och bakåt. Tänk bara på att om hästen gärna vill framåt så lasta ur bakåt och tvärt om.

Min shettis vill gärna gå under bommen så det är viktigt att jag sätter fast henne så hon inte kan, alltså grimskaftet "ovanifrån". Kanske man ska göra tvärtom med din, så att han inte kan gå över bommen.
 
Sv: Vill ej gå in i transporten

Tack så jätte mycket för svaret Bodil Åslund. det var ett jätte bra tips så nu ska jag träna med den lille envise. Tacktack :)
 
Sv: Vill ej gå in i transporten

Det är klart att hästen inte går in i transporten genom internet!? men man kan ju få tips och ideer om hur andra har gjort. och sedan ta hjälp av någon och använda tipsen :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 349
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 907
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp