Bukefalos 28 år!

Vill ha ban - ett problem!

H

Hildaz

Jag och min samno har nu varit tillsamans i 5 år, och har börjat prata om tillökning.. Jag älskar barn, och vill verkligen ha en, MEN det finns ett litet problem, jag är så rädd för förlossningen. Någon som är eller vart i samma sits som mig? Behöver hjälp! Måste ju kunna bli mamma :)
 
Sv: Vill ha ban - ett problem!

Jag är litegrann som dig! Vi har påbörjat bebisverkstaden, men jag är fortfarande livrädd för förlossningen. Jag försöker övertala mig själv om att det mina vänner säger är sant. Under graviditeten så förbereder sig både kroppen och psyket för förlossningen, så när det är dags så vill man inget hellre än att ungen ska uuuut! ;)

Men jag vet hur du tänker. Jag är livrädd för smärta överhuvudtaget, och en förlossning är ju det värsta man kan vara med om säger folk. Jag som dessutom har sprutfobi är livrädd för dessa också...

Jag brukar trösta mig med att jag inte kommer behöva tänka på vilken smärtlindring man vill ha och sånt, för jag är fullkomligt övertygad om att jag ändå kommer dö av smärta innan det är dags för sånt :crazy:

Skämt åsido så tror jag faktiskt att vi klarar det. Alla andra klarar det ju så varför skulle inte vi klara det? Jag har sån tur att jag har en barnmorska i bekantskapskretsen som jag kommer att kunna prata med närsomhelst på dygnet om alla mina tankar. Hon har förlöst barn i 30 år och klämt ut 4 egna, så hon har nog rätt bra koll på vad som händer. Dessutom så har jag sagt ända sen jag var 16 år att hon ska vara med på min förlossning. Och så blir det förhoppningsvis! :)

Det finns ju speciella mottagningar för förlossningsrädda, så jag tror säkert att allt löser sig för dig om du pratar med din barnmorska. Dom är jätteduktiga och vana vid dessa tankar!

Tror inte att jag kom med nån lösning på ditt problem, men jag vill bara tala om att du inte är ensam om dessa tankar. Jag är precis lika livrädd.... Vet inte om jag kommer gråta av skräck eller skratta av glädje den dagen jag testar positivt.

Vi kommer att greja det både du och jag!

// Destiny

Ps. Oj, vad långt det blev! :)
 
Sv: Vill ha ban - ett problem!

Jag och min samno har nu varit tillsamans i 5 år, och har börjat prata om tillökning.. Jag älskar barn, och vill verkligen ha en, MEN det finns ett litet problem, jag är så rädd för förlossningen. Någon som är eller vart i samma sits som mig? Behöver hjälp! Måste ju kunna bli mamma :)

På de flesta ställen så kan man få snitt om man är väldigt förlossningsrädd men man måste gå på samtal först.
 
Sv: Vill ha ban - ett problem!

Jag förstår hur du känner, jag är likadan! Ändå väntar jag nummer 2 nu!
Och jag är ännu räddare denna gång, men jag klarade mej sist :)
så det gör jag nog förhoppningsvis denna gång också ;)

Visst kanske du kommer att tänka mycket på det under din ev. kommande grav. Men den ska ju bara ut så är det och du kommer att klara det (precis som jag) :p

Lycka till med barna-bakningen!
 
Sv: Vill ha ban - ett problem!

Ett tips är att verkligen läsa på och öva så mkt avslappning, andning och prata igenom med partnern ordentligt inför förlossningen (vi gick profylaxkurs på: http://www.profylaxgruppen.com/
Det var till mkt hjälp, trots att jag redan hade en helt ok förlossning bakom mig :) Framförallt partnerns roll under förlossningen!
 
Sv: Vill ha ban - ett problem!

Jag var oxå jätte rädd för förlossningen när jag precis fick reda på att jag var gravid. Jag sa detta till BM på inskrivningen och fick svaret att det bearbetar vi när det börjar närma sig.. Antar att hon hör MÅNGA förstföderskor som är rädda.. Och faktum var att när jag väl varit gravid ett tag så gick den mesta rädslan över, för att när det börja närma sig förlossning bara längta (var förra heta sommaren och jag var mkt trött på att vara gravid och ville bara att ungen skulle komma UT).

Kan sedan tillägga att jag var lugn när förlossningen började och även under hela förlossningen. Det gör ONT - men var absolut värt det. Kan även säga att i mina ögon var förlossningen inte så farligt. Att vara gravid var jobbigare ;). Och då hade jag inga direkta problem under graviditeten - mer än ryggont och samlade på mig vatten.. Som sagt, de flesta förlossningar är inte så farliga, däremot så har alla som haft en svår förlossningen en förkärlek till att berätta om den. Tror det är deras sätt att bearbeta det hela. Och i deras syn så var ju förlossningen outhärdig. Men jag kan säga att jag nästan längtar till nästa förlossning då det var en sån otroligt häftig upplevelse :) , även om det gjorde ont så in i h****e :p.

Jag klarade mig dock utan ryggbedövning (fanns inte tid till det då bm trodde det skulle ta lång tid för mig men sen gick det snabbt) men tycker att gör det ont ska man ta allt som finns och inte försöka vara stark och säga att man ska klara det utan..
 
Sv: Vill ha ban - ett problem!

För varje dag som går blir jag bara mindre och mindre orolig/rädd inför förlossningen.

Förut kändes det som snitt eller inget alls.

Nu vill jag abslout inte bli snittad om det inte måste! Hellre då några stygn i musen än det ingreppet ett snitt är. Sen har jag fått för mig att man läker fortare och smidigare vid en vaginalförlossning (om man inte blir jätte trasig dvs) och infektionsrisken är betydligt mindre och det går snabbare att komma tillbaka till sitt "verkliga liv" med ridning t.ex.
 
Sv: Vill ha ban - ett problem!

För varje dag som går blir jag bara mindre och mindre orolig/rädd inför förlossningen.

Detta stämde på mig vid min första grav. :idea:

Hoppas det blir så denna gång också, det är väl antagligen kroppen och hjärnan som ställer in sig på förlossning, och då börjar oron släppa.
 
Sv: Vill ha ban - ett problem!

Hoppas det där kommer stämma på mig med sedan då jag redan nu är livrädd för alla prover under graviditeten och undrar hur ja ska kunna ta mig igenom det en dag.
jag har en enorm nålrädsla och jag vet verkligen inte varför.
men jag vill bli snittad om jag ska ha barn,jag överväger tom adoption då jag är så himla räddför förlossning och prover m.m

skäms när jag skriver det jag låter som en liten barnrumpa men mycket av rädslan ligger nog i att jag är kontroll freak
 
Sv: Vill ha ban - ett problem!

För varje dag som går blir jag bara mindre och mindre orolig/rädd inför förlossningen.

Förut kändes det som snitt eller inget alls.

Nu vill jag abslout inte bli snittad om det inte måste! Hellre då några stygn i musen än det ingreppet ett snitt är. Sen har jag fått för mig att man läker fortare och smidigare vid en vaginalförlossning (om man inte blir jätte trasig dvs) och infektionsrisken är betydligt mindre och det går snabbare att komma tillbaka till sitt "verkliga liv" med ridning t.ex.

Läkaren som bokade in mitt snitt sa att det är ungefär samma risk för infetioner vid planerat snitt som vid en vaginal förlossning, ngt större risk vid akut snitt.
 
Sv: Vill ha ban - ett problem!

Hoppas det där kommer stämma på mig med sedan då jag redan nu är livrädd för alla prover under graviditeten och undrar hur ja ska kunna ta mig igenom det en dag.
jag har en enorm nålrädsla och jag vet verkligen inte varför.
men jag vill bli snittad om jag ska ha barn,jag överväger tom adoption då jag är så himla räddför förlossning och prover m.m

skäms när jag skriver det jag låter som en liten barnrumpa men mycket av rädslan ligger nog i att jag är kontroll freak

Att vara rädd har inget med att vara barnrumpa att göra så du kan slå bort de tankarna;)
 
Sv: Vill ha ban - ett problem!

Läkaren som bokade in mitt snitt sa att det är ungefär samma risk för infetioner vid planerat snitt som vid en vaginal förlossning, ngt större risk vid akut snitt.

Hur reagerar kroppen på ett planerat snitt? Jag menar förstår den att nu är det bebis och att bebis ska ut och att mjöken ska komma igång, förstår kroppen sen efteråt att nu ska det vara eftervärkar och livmodern dra ihop sig och allt som händer med kroppen?

Jag är nog oroligare för ett snitt än föda vaginalt just nu!
 
Sv: Vill ha ban - ett problem!

Hur reagerar kroppen på ett planerat snitt? Jag menar förstår den att nu är det bebis och att bebis ska ut och att mjöken ska komma igång, förstår kroppen sen efteråt att nu ska det vara eftervärkar och livmodern dra ihop sig och allt som händer med kroppen?

Jag är nog oroligare för ett snitt än föda vaginalt just nu!

Det har framkommit i forskning att de som VILL snittas mår bäst av detta, det är klart att de som vill föda vaginalt många ggr får det mer traumatiskt om de blir tex akutsnittade.
Så du skulle säkert må bättre av att föda vanliga sättet än bli snittad då du inte vill bli snittad.

Amning kan vara problem även bland de som föder vaginalt & mjölken ska ju finnas där när man är så långt gången att man får planerat snitt.Ju mer man ammar desto mer ökar chansen att mjölken kommer igång men det finns ju de som inte akn amma, vare sig de är snittade eller fött vaginalt.

Eftervärkar får alla, men tycker de med snitt får mer bedövning då de opererats så de inte verkar känna av lika mkt ibland, hur starka eftervärkar man har är som sagt från fall till fall..
Men ja , läkarna jag träffat tycker att allt ska fungera likadant vid snitt som vid vaginalt, enda annorlunda var att barnen kan vara "stånkigare" när de föds med snitt då deras lungor kan vara lite oförberedda.
Men som sagt kan det vara komplicerat med vanliga förlossningar oxå.
En annan sak läkaren nämnde var att snitt egentligen är en okomplicerad rutoinoperation, läkarna som opererar har gjort det så många ggr så det är väldigt ovanligt att det händer ngt oförberett.
& som sagt är det denna fakta jag fått från läkare & inget jag skrivit utifrån egna synpunkter.
 
Sv: Vill ha ban - ett problem!

Kan tillägga att många får det att låta mer negativt än det är pga att de är emot snitt personligen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 515
Senast: Milosari
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Tilly_85
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 248
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp