Bukefalos 28 år!

Vill ha en Rottis/berner sennen valp, help?

impulsbruden

Trådstartare
Precis som rubriken lyder. Träffade nämligen en sådan hund för några veckor sen, och komiskt nog så flyttar jag ut på landet snart och då är det äntligen dags för en egen hund!
Eftersom jag alltid varit inne på rottweiler, så fastnade jag för den här blandrasen. Finns det blandrasuppfödare eller kan man sköta detta på något annat sätt, eller gäller det bara att hålla utkik?
 
Sv: Vill ha en Rottis/berner sennen valp, help?

Om det är rottweiler du vill ha så är det ju bättre att du skaffar en Rottweiler. En blandrashund kan vara precis vad du söker men det kan också slå så att du får något helt annat än det du vill ha. Det är större chans att du får vad du vill ha om du skaffar den ras du varit intresserad av innan. Och att skaffa blandras baserat på en individ du mött är en väldigt stor chanstagning.
 
Sv: Vill ha en Rottis/berner sennen valp, help?

Oavsett om det nu blir en renrasig eller blandras, kolla så att föräldrarna är röntgade med A eller B, då det är raser som har vissa problem med höfterna.

Annars är risken stor att du står där med en blandras med usla höfter då blandrasföräldrarna sällan är röntgade utan är de som inte platsar i renrasavel.
 
Sv: Vill ha en Rottis/berner sennen valp, help?

Vi har en tik som är blandras Rottweiler/leonberger. Jätte trevlig hund och hennes syskon ska också vara det :)

Hon är 3 år nu men hittade tyvärr ingen bra bild på henne från nu så lägger ut en bild från när hon cirka 10-12 månader.

32676804.jpg
 
Sv: Vill ha en Rottis/berner sennen valp, help?

Akta dig för dåliga höfter! Mycket HD finns inom både rottis och berner, du vill inte ha en 50 kgs hund med dåliga hörter. Och varför rottis berner? Du har ju ingen aning om vad du får.

Vad vill du ha hunden till?
 
Sv: Vill ha en Rottis/berner sennen valp, help?

TS

Akta dig för dåliga höfter!

+ övriga sjukdomar och åkommor som är vanligt inom raserna. Nu kan jag varken rottis eller berners sjukdomar, men det brukar finnas fler saker att kika på än bara höfter och armbågar. Bernerns medellivslängd ligger, som jag har förstått det, på endast 6 år nu.

Jag håller med övriga som säger att du istället bör satsa på en renrasig rottweiler (förutsatt att rasen passar in på dina önskemål) då det oftast är lättare att hålla koll på mentaliteten och sjukdomshistoriken i flera led bak.

Förhoppningsvis ska du ju få ha din hund i många år , därtill ska den såklart vara frisk :)
 
Sv: Vill ha en Rottis/berner sennen valp, help?

Inom Rottisen är det förekommande med demodex, epilepsi, korsbandsproblem, magproblem och allergier, allt är hyfsat vanlig och alla sjukdomar är ruskigt jobbiga.

Inom berner har jag ingen större koll.
 
Sv: Vill ha en Rottis/berner sennen valp, help?

Lägger till dålig mentalitet och aggression till "sjukdomarna" inom rasen.
 
Sv: Vill ha en Rottis/berner sennen valp, help?

Det kryllar av just såna blandningar på blocket. Verkar populärt.
Men vill du ha en rottis, så köp en renrasig!!
Antar att det är både utseendet och energin som lockar.

När jag var 12 år, hade precis rottis blivit populärt. Jag tjatade och tjatade på mina föräldrar, och fick min vilja igenom.
Hittade blandras valpar i tidningen, blandning rottis/border collie/ golden.
Varken jag eller mina föräldrar tänkte på vad just dessa raser kräver, eller hur dåligt det kan bli med blandras.
Köpte valpen som var störst, och såg på pricken ut som en rottis.
När hon började växa till sig försvann "rottis fläckarna" och särskilt stor blev hon inte heller.
Hon ser nu 9 år gammal, ut som en pytteliten (25-30 kg) fluffig schäfer med rottis öron.
Som vallar lite halvt.
Tack ock lov frisk och kry.

Med det vill jag säga att man vet inte vad som slår igenom!
 
Sv: Vill ha en Rottis/berner sennen valp, help?

Varför vill du ha just en sån hund? Vad vill du av hunden? Vad ska ni göra?
 
Sv: Vill ha en Rottis/berner sennen valp, help?

Ett tips kan ju vara att leta efter en äldre omplacering av liknande blandning. Då har du större chans att veta vad du får med dig hem. Att köpa en valp av samma blandning och hoppas att den ska bli likadan som den du har fastnat för är att hoppas på för mycket.

Men har du drömt om en rottweiler och kan ge en rottis den stimulering som den behöver så är det ju en sådan du ska leta efter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 388
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 824
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 666
Övr. Hund Jag ska äntligen bli med hund - igen! :bump: Efter min älskade schäferhanes Nero's bortgång där han sommaren 2012 fick somna in endast...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 042
Senast: Zvinto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp