vill ha skaklar!

Buck

Trådstartare
oavsett var jag letar på internet så verkar det ganska så omöjligt att hitta skaklar, visst kan man göra egna men jag har ingen koll alls på längd, vikt eller hur svängda eller var svängarna ska vara :/.
jag vill ha ett par lösa skaklar till den lilla vagnen jag har så att man kan göra i ordning den, och jag vill ha fasta för att kunna ha till att dra hemmabyggda saker med så som plog, kälke osv.

verkar som att 99% av alla använder gamla som de hittat i ladan typ :/. häromkring är folk för städade för att ha kvar gammalt skrot i ladorna verkar det som och det som finns kvar är ruttet typ..:(

lunningskaklar och gigg skaklar är det enda jag hittat som är nyproducerat men de butikerna är ju också långt upp åt helskotta i landet :/.

och har inte hittat en enda utförlig beskrivning på hur man tillverkar egna skaklar.. känner lite såhär nu:arghh:.

hur tusan får man tag på helt vanliga vagns skaklar??
 
Det går att beställa hos dem som säljer vagnar, skogsvagnar/förställ och som också har egen tillverkning i Sverige.
Ingen av de jag känner till finns i Skåne, men de närmaste finns inte mer än 15-30 mil bort, och det är inte speciellt konstigt att skicka.

Skickar du bilder på den vagn du vill ha skaklar till (viktigast förstås där skaklarna ska sättas fast) och till vilken hästtyp det ska vara, så kan du få tillverkat det du behöver.

Men det är inte gratis, utan lär kosta några tusenlappar innan det är på plats.
 
Lägg upp lite bilder så får du se om det går att få napp - här är många som samlat för mycket i sina lador!
 
Och man får inte tag i några helt vanliga vagnsskaklar helt enkelt för att där är så många olika vagnar och olika hästar som dragit på vagnarna.
 
oavsett var jag letar på internet så verkar det ganska så omöjligt att hitta skaklar, visst kan man göra egna men jag har ingen koll alls på längd, vikt eller hur svängda eller var svängarna ska vara :/.
jag vill ha ett par lösa skaklar till den lilla vagnen jag har så att man kan göra i ordning den, och jag vill ha fasta för att kunna ha till att dra hemmabyggda saker med så som plog, kälke osv.

verkar som att 99% av alla använder gamla som de hittat i ladan typ :/. häromkring är folk för städade för att ha kvar gammalt skrot i ladorna verkar det som och det som finns kvar är ruttet typ..:(

lunningskaklar och gigg skaklar är det enda jag hittat som är nyproducerat men de butikerna är ju också långt upp åt helskotta i landet :/.

och har inte hittat en enda utförlig beskrivning på hur man tillverkar egna skaklar.. känner lite såhär nu:arghh:.

hur tusan får man tag på helt vanliga vagns skaklar??

Kontakta vagnstillverkare! Tidaholmsvagnar brukar kunna hjälpa med det mesta! Vi köpte extra skaklar till vår vagn för 1500kr hos dem. Vår vagn var förvisso Tidaholm men de tillverkar ju själva så kan lätt anpassa. Finns säkert fler som kan hjälpa dig. :)
 
Fästena kan lätt anpassas så just det är inga problem.
Är bara ett chassi i nuläget och de fästen som finns är efter skaklarna jag hade till en större vagn som såldes för flera år sedan.
Så en bild gör ingen vettig i nuläget ;).
Men man tänker att ett par basic teleskop skaklar borde gå att få tag på utan att det ska kosta mer än en beg vagn :/. Visst kan 1500kr vara värt det men att lägga 1500kr på ngt som ev kommer behövas byggas om känns lite vemodigt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har snart-30-års-kris och funderar en del på det här med hur länge man vågar vänta innan man försöker skaffa barn, om barn nu är...
34 35 36
Svar
715
· Visningar
38 995
Senast: Rhodugune
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 402
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 225
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 253
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp