Vill inte äta mineralerna

Macken22

Trådstartare
Min häst sorterar ut sina mineraler (grusmineraler)
Jag fick hjälp med foderstaten och då rekomenderades hippo avel. Men hur ska jag få i honom 100 gram? han sorterar säkert ut minst hälften. hur gör ni andra? :confused:
 
Krafft har mineraler i pelletsform som säkert passar lika bra till ditt grovfoder som Hippos mineraler.
Vad har du för värden på grovfodret?
 
Jag blandade mina mineraler i betforen, vilket resulterade i att det sjönk till botten, och han lämnade dem. :(

Nu har jag det i en liten burk, på sidan om och tömmer det på fodret, i krubban just innan han ska äta. ;)

Mycket svårare för honom att sortera ut det, så nu får han i sig allt. :devil:
 

Torrsubstans 84
smältbart protein, foder 38
Energi, foder 7,6
Kalcium 1,7
Fosfor 1,3
Magnesium 0,6
Kalium 16,1
Råprotein 82
Smältbart proteim 46
Energi 9,1

Han är en arab på snart 4 år, rids in. Väger ca 400 kg

Foderstaten ser ut så här:
8 kg hö
800 gr krafft grund
400 gr krafft protein
100 gr hippo avel
1 mått fosforbalans
100 gr betfor

Kraft protein, går inte det att byta ut till lucern? Det var inte speciellt billigt :crazy: eller kanske byta ut grunden mot grov eller liknande?
Han blir lite för knasig av enbart havre :( annars hade han hellre fått det!
 
han får mineralerna i middagshinken, som består av grund och lite protein. bara pellets med andra ord. "rinner igenom" :p
 
han fick kraffts pelleterade innnan jag bytte foderstat. fast de är inte så billiga... att jämföra med grusmineraler.
 
....

Har du funderat på örtmineralerna, na??
De flesta hästar ratar ju bort de äckliga grusmineralerna och föredrar örtmineraler.

Prova det, du !! Om du vill, det innehåller ju bra grejor.

//Carolrita
 
vad ska han ha för några? har aldrig hört talas om örtmineraler. KAnske kan vara ett bra alternativ!
 
Varför inte byta ut Grund och Protein mot nya Groov? Med 1,3 kg nya Groov och 100g Miner Blå (finns pelleterat) och betforn så är du "home free" dessutom utan fosforbalansen. Magnesium och vitaminer täcks också.
 
Det är faktiskt "nyttigare" än de vanliga och tråkiga grus mineralerna, hästar uppskattar örtmineraler mycke och jag ger inte min märr grusmineraler, alls.
Det kommer ju från naturliga växter, det finns lite olika sorter beroende på hästens behov, oxå.
T.ex om hästen har lite problem med hovar, men kanske behöver lite mera för tex bättre hårrem, päls och sånt, då kan man ge hästen örtmineraler.
Det är bättre än tråkiga mineraler.
Märren åt nästan aldrig det, och föredrar örtmineraler och även det hon får nu från Eggersmanns Horse Vital Plus. Men jag har oxå funderat på att börja ge henne örtmineraler igen när jag har slut på detta Horse Vital Plus.
Man kan gå in på hemsidan där dom har allt möjligt om olika örtprodukter framförallt mineraler.
Det är värt att prova och jag lovar dig att din häst uppskattar detta bättre.
Lycka till !! ;)

//Carolrita
 
Min häst vill inte heller ha "grusmineraler" han tycker dom är för salta. Gav honom ett tag flytande mineraler och det fungerade bra. Provade sedan örtmineraler och det blev han jättefin av. Gå in på HippoK9:s hemsida t.ex för att se vad örtmineraler kan innebära. Just nu får han dock inga mineraler alls eftersom hans foderstat är komplett utan tilläggsfoder. Du har väl gjort höanalys? Kanske behöver han inga mineraler?
 
Sorry... såg inte din uppställning över foderberäkningen innan jag skrev...
 
varför sa ingen det innan jag shoppade hem proteinen och allt :cry: nu nu får han vackert äta sitt protein och grund tills det är slut, inte mineralerna kanske ;) sen får det bli nya groov!!!!!! :D :devil:
Han måste ändå vänjas över till grooven.... och all havre som jag har, tänk så det kan bli, men shettisen i stallet (den enda som äter havre) får snällt truga i sig mitt med, kommer ta flera år ju, är ca 80 kg.

När jag ändå har dig i räknartagen, shettisen i stallet, väger ca 300 kg 10 år och rids/körs ganska ordentligt, hur mycket ska han ha?
han vill ha havre som grund. :angel:
 
Liten snabbräkning (har braiga egenhändiga räkneprogrammet på jobbdatorn... osmart) så 4 kg hö, ½ kg havre och 300g nya Groov och 50g Miner Blå. OM hans behov ligger på ca 38 MJ (vilket låter rimligt)
 
Nu ger inte jag mineraler, men min tokiga pålla älskar dom... :D
Var en tjej i förra stallet som gav det och min pålla kunde äta det som godis... Det sjönk alltid till botten i hennes häst krubba och blev som en hård knöl där. Min häst älskade då hon fick gå in dit och gnaga i sig den där massan, knasiga häst... :D :D
 
woow, ska den lille ha så mycket? han har för visso legat i bantning eftersom han varit lite för rund :eek:.
han har därför fått ca 3 kg hö, i sina påsar.. sedan har han nog gluffsat i sig av hagkompisens hö eftersom han inte är så sugen på sin ranson...
sen har han fått 3 dl havre, vad kan det väga? 50-150 gr? och 100 gr betfor, plus lite mineraler.
Måste genast prata med ägaren ;) hon kommer få en chock! fast det är klart, han rör på sig ganska bra. :devil:
 
ibland är de helknasiga :smirk:. min är inte så förtjust i morötter... de går ann när allt annat är slut :cool: men han gillar nektariner!

Han skänker gärna bort sin mineralranson till bättre behövande :rofl:
 
Uträkningen var efter det du skrev, att den väger 300 kg och jobbar ordentligt varje dag.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 357
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 657
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 532
Senast: Myrten
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
843
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp