Bukefalos 28 år!

Vill inte äta!

Toya

Trådstartare
Nu har min lilla prinsessa flyttat in, eller ja, i söndags eftermiddag :) Hon är otroligt söt, min lilla Sally, men lite blyg än så länge.

Men, ett problem har genast uppstått: hon äter inte! Hon har tidigare fått blötmat från Husse, mrn jag har gett henne Mjau blötmat. Geggar jag in tassarna med maten så slickar hon av dem, men nosar bara på maten i skålen. Har gett henne äggula, den slickade hon lite på igår, men när hon fick en ny idag så nosade hon bara... Hon har fått en kycklingvinge, samma där.
Jag har provat att ställa skålarna på ett jättelugnt ställe, jag har provat att hålla i dem, jag har provat att låta henne "jobba lite" för maten. Så länge jag intresserar mig för skålarna så kikar hon på dem iaf, annars rör hon dem inte.
Hon dricker vatten.

Jag förstår att det säkert har med stressen runt flytten att göra, hon är 8 månader, och har hela tiden bott med sina syskon, så det är inte så konstigt. Men problemet kvarstår ju, och nu börjar det brinna lite i knutarna känns det som, nånting måste hon ju få i sig! Vad mer kan jag göra, finns det nånting jag kan ge henne som de allra flesta gillar? De katter jag har haft tidigare har slukat precis allt med god aptit, så det här är en ny situation för mig.
Om hon inte har ätit om några timmar ringer jag vet.
 
Sv: Vill inte äta!

Så, nu har hon ätit köttfärs, så antingen behövde hon bara något extra gott för att komma på att det går bra att äta här hos mig, och börjar äta det andra som bjuds också. Eller så är det bara att börja barfa på heltid på en gång då :grin:
 
Sv: Vill inte äta!

För en katt som inte är i den mest växande kattungeåldern är det lite svårare att komma igång med ätandet i ett nytt hem och särskilt om man i början inte får samma mat man är van vid hemifrån. Det var ju skönt att hon äter nu.
 
Sv: Vill inte äta!

Jag är ingen expert men tänker själv att det kan vara lite uppjagat för en kattunge att ha människor runt sig i ett nytt hem när den ska tydligen äta. Har du provat att helt enkelt gå därifrån och låta den vara ensam? Men skönt att den har ätit lite iallafall, då verkar det ju inte vara något fel :)
 
Sv: Vill inte äta!

Har du frågat førra ægaren vad hon fck dær? Lite køttfærs ær væl i och før sig inte farligt, men jag skulle nog bara har satt fram det hon ær van vid. Katter kan vara utan mat længe om det ær något. Till ex en katt jag kænner som matstrejkar då husse åker bort. Grannen går in morgon och eftermiddag. Ældre katten æter och håller humøret uppe, men lilla svarta ælsklingen bara deppar och matvægrar! Och då husse kommit hem igen så tar hon igen skadan. Så jag tror din unga kattfrøken sørjer sitt gamla hem och att allt snart blir bra igen.
 
Sv: Vill inte äta!

*kl*

Tack för svaren!
Jag borde såklart ha bett om att få med mig lite mat från dem. Men det är lätt att vara efterklok, tyvärr. Jag tror att ingen av oss tänkte på att det kunde vara problem eftersom de själva bytt mat tidigare. Men men.

AskoII: Ja, jag testade att ställa fram maten i ett rum vi inte var i, men hon sprang bara efter mig och brydde sig inte om maten. När hon öht smakade på den var när jag höll i skålen.

Skjöldur: Men är det inte jättefarligt för katter att svälta längre tid, jag har hört att de snabbt får fettlever (redan efter ett par dagar) och faktiskt kan dö ganska fort? Köttfärs är ju inte dålig kattmat, men hon kan ju naturligtvis inte bara äta det någon längre tid. Jag testar nu att blanda i annat i färsen, typ äggula, som hon åt. Kanske kan jag få i henne blötmat via färsen också, och på det sättet slussa över. Ska testa igen idag om hon vill äta en kycklingvinge. Men jag vill att hon ska ha fri tillgång, det är ju trots allt bara en kattunge, och det känns ju lite svårt med rått kött? Jaja.
 
Sv: Vill inte äta!

Kan du inte ringa uppfödaren och fråga vad för mat de gav katten förut?
 
Sv: Vill inte äta!

Hej,

Bra att hon äter nu. Ett tips kan annars vara att katter inte vill ha kall mat. Den ska helst vara rumstempererad eller ljummen. Annars kan de matvägra.
 
Sv: Vill inte äta!

Jag tror nog det inträffat någon gång i historien att matvägrande katt fått fettlever, men att det skulle vara vanligt går jag inte med på! För det första, då katter parar sig naturligt så har dom en orgie på flera dagar. Hanarna slåss och är helt upptagna av honan så då har dom ju faktiskt inte tid att tänka på jakt!
För det andra så brukar katter som känner sig sjuka matvägra. Det ska dom få göra ett bra tag, det är naturligt. Att tvinga i dom mat kan göra saken värre.
Och för det tredje så känner jag ett par katter som råkat bli instängda på tokiga ställen i upp till en vecka. Det värsta jag hört var nog att en stackars honkatt råkat bli instängd i en bil en hel vecka i juli. Ägaren åkte bort och hittade den stackars katten där då han kom hem. Kattvakten sa att hon varit borta, men ägaren kunde inte åka hem i förtid. Men hon hade inte tagit synlig skada! Fick först bara dricka och sedan äta så mycket hon ville. Hon blev snabbt sig själv igen och lever än idag.
 
Sv: Vill inte äta!

Det står ju i trådstart att den fått mat från Husse tidigare, och det är väl endast på beställning från nätet? Borde ju ta ett tag innan maten hinner komma i vilket fall.
 
Sv: Vill inte äta!

Skjöldur: Ja, jag är medveten om att det kanske är att måla fan på väggen. Men jag läste ett par artiklar om detta, och resonerar som så att jag hellre är överdrivet försiktig, än får en sjuk katt. Det är ju dessutom en växande kattunge, så det känns ju rätt viktigt att hon äter. :)

Petunia: Ja, precis. Uppfödaren hade -som jag förstått det- precis bytt till Husses, och sa ingenting om att katten hade varit knepig i bytet, utan de var nöjda. De hade beställt enorma mängder på pall, vilket kändes lite overkill i mitt fall. Dessutom blev datum för hämtning av katten bestämt med kort varsel, så jag hade inte hunnit få hem det i tid i vilket fall. Jag ville också ge henne så bra mat som möjligt, vilket jag inbillar mig att Mjau blötmat är.

Hursomhelst, nu äter hon bra av 50/50 blötmat/köttfärs, jag blandar successivt i mer blötmat, så snart är vi nog där jag vill ha henne :) Det måste för övrigt vara en sjukt kräsen katt jag har fått hem, hon äter varken kokt eller rå kyckling, smakar bara lite på äggula. Hon var förstoppad i veckan, och jag fick rådet att ge henne tonfisk i olja, vilket skulle vara bra om det var en hårboll det handlade om. Det tog hon två tuggor av... Sen provade jag med messmör, det rynkade hon bara på näsan åt. Lilla prinsessan. :grin: Och jag som hade tänkt barfa henne... vi får väl se hur det går...
 
Sv: Vill inte äta!

Vi övertog vår katt som 2-åring. Då åt hon INGET utom torrfoder. Inte ens om vår mat råkade stå kvar över natten petade hon i det. Vi gick successivt över till Mjau blötmat, och det går jättebra nu.

Hon är fortfarande mycket skeptisk mot annan mat, men kan drifta sig till att tugga och spotta ut om hon hittar en överbliven bit kyckling eller dylikt. Dock brukar det funka att gnugga det man vill hon ska äta lite mot nosen och vänta, ofta äter hon det då när hon slickat rent nosen.

Barf borde hon nog kunna lära sig att äta om ni ger det lite tid.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 956
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 920
Senast: Johdan96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp