Bukefalos 28 år!

Vill inte äta...

Status
Stängd för vidare inlägg.

nordsvensken

Trådstartare
Vet inte vad som tagit åt våran 9-mån dotter.

Hon har fram tills nu varit ett riktigt matvrak och ätit stora portioner. Älskat precis all mat, och ätit nästan för mkt. Det har liksom inte varit ngt stopp i henne :smirk:

Nu sista veckan är det tvärt om. Så fort maten kommer fram kniper hon ihop munnen, skakar på huvudet och sträcker ut händerna för att mota bort den. Håller man skeden framför munnen mer än ngn sekund börjar hon gråta. Hon får i sig mat, men väldigt lite (några skedar bara)
Desutom har hon som tidigare varit så glad och relativt "lätt" blivit väldigt osjälvständig, kan inte leka själv över huvud taget. Hon är grinig och kinkig och svår att få nöjd några längre stunder. Vi upplever att hon vill väldigt mkt, men inte klarar av det (krypa, stå mm gör hon inte ännu) Dessutom vaknar hon minst 5ggr varje natt (har tidigare sovit bra)

Varför? Är det ngn period hon går igenom nu? Vad gör man? Hjälp? :crazy:
 
Sv: Vill inte äta...

Runt 8-9 mån är en ganska så intensivfas så det är nog det som spökar, bry er inte så mycket om maten, erbjud men truga inte, jättesvårt men det är bra i längden, försök att se på det så som att det går över och det är bara att genom lida. Håll på rutiner, ge mycket närhet och trygghet så kommer det så småningom att gå vidare. Hon kan ju även vara på väg att bli sjuk, mina ungar brukar vara upp och ner vända för att sedan någon dag senare bli sjuka...
Se till att hon dricker och välling brukar vara enklare att få i dem.
 
Sv: Vill inte äta...

håller hon på att få tänder?

det låter som det - om hon har tänder sen tidigare så kanske det är ännu fler på g - kindtänderna kan vara ännu värre än med de första - våra barn har varit kinkigare (än vanligt) vid tandsprickning... vi har gett alvedon och att suga/gnaga på kylskåpskall gurka och morotsstavar har varit poppis... ge mat hon gillar och fyll på med välling/amma (vad som nu är aktuellt för er)... och det går över - även om det inte känns som det just nu...
 
Sv: Vill inte äta...

Välling avskyr hon, men ammar gör hon "stup i kvarten". Vill amma jämt just nu :crazy: vilket hon oftast får (inte när vi är i affären osv, men när vi är inne) Så det fortsätter vi med trots att jag har väääldigt lite mjölk. Det är nog mest närheten som är viktig i ammandet.

Hon har 4 tänder i överkäken som är halvvägs ute... Kan ju vara fler på G också...

Hon har varit sjuk i omgångar nu (feber men inget annat), sista omgången tog väl slut några dagar innan det här började...

Får väl vara glad att hon är en rund unge, då är det inte hela världen att hon äter dåligt! :smirk: Hon har lite att ta av om det kniper.

Hon kan ibland tänka sig att äta sittande i (främst sin fars) knäoch äta maten från hans tallrik. Är det dumt att låta henne göra det tro...?

Kvällsmaten är den som går bäst, då brukar hon få i sig en halvdan portion...
 
Sv: Vill inte äta...

när de är kinkiga i maten är all mat bra mat - klart pappas mat är godare än hennes :angel:

varför tror du att du har lite mjölk?
storleken eller uppsvälldheten på brösten eller mängden man själv lyckas pumpa ur eller hur länge de äter är inget mått på hur mycket mjölk man har...
 
Sv: Vill inte äta...

varför tror du att du har lite mjölk?
storleken eller uppsvälldheten på brösten eller mängden man själv lyckas pumpa ur eller hur länge de äter är inget mått på hur mycket mjölk man har...

Alla ovan angivna exempel "tyder" på det... :crazy: + att ammningen aldrig verkade mätta henne....
 
Sv: Vill inte äta...

I och med att hon rör på sig mera så behöver hon mer mjölk, vill amma oftare och helt enkelt öka produktionen! Så amma på du och njut av lillan!
 
Sv: Vill inte äta...

Min son blir 9 månader idag.
Han är likadan. Äter några skedar av allt.
Och vill tutta jättemycket.
Vaknar säkert 10 ggr på natten och vill ha tutte.
På dagarna vill han vara nära hela tiden, vill inte leka på golvet särskilt mycket.
Men jag låter honom hållas. Det går över.
 
Sv: Vill inte äta...

Dels går matintresset ofta upp och ned, det gör det tom för mig som vuxen, så det är vanligt. Sen kan det ju vara tex tänder eller någon infektion på gång. Bara att fortsätta erbjuda mat men inte truga, så går det över så småningom.
 
Sv: Vill inte äta...

Vår son har oxå varit ett matvrak sedan han föddes. Men de senaste veckorna har han mest tramsat när han ska äta. Han munpruttar, ska ta skeden, vifta med händerna o s v. Det ser ut som att han inte vill äta, men det är nog egentligen inte så... Han har bara så himla mycket annat att tänka på och undersöka att han helt enkelt inte kan koncentrera sig på maten.

Vi har upptäckt att det går bättre om han får ha något i handen och dona med. Dricka vatten ofta (nästan efter varannan sked) hjälper oxå.

Han har oxå varit mycket förkyld. Det tar nog ner aptiten. Fast trots att han är förkyld, så är han ändå pigg och glad. Ofta är det just på aptiten och sömnen som vi märker att han har en ny förkylningstopp. (Han hinner aldrig bli helt frisk mellan förkylningarna...:( )
 
Sv: Vill inte äta...

Ont i halsen? Öronen?
Det låter ju inte riktigt som det klassiska "kan äta själv" som brukar dyka upp i den åldern.
Att det är mer vaket på nätterna tycker jag också tyder på att det är något som irriterar.
Prova att trycka in den lilla "knoppen" som sitter framför örat så att hörselgången blir tät, håll en sekund så och tvärsläpp, har man öroninflammation på gång gör det ont!
Ett av mina tre öronbarn reagerade som din jänta, blev gnällig och ville varken äta eller sova i nån ordning, han fick sällan feber förrän samma dag som trumhinnan sprack och det kunde ta tid.
Ev. kan det ju vara idé att gå till bvc och be dem kolla öron och hals.
 
Sv: Vill inte äta...

Det kändes bra att höra att det ar fler barn i samma ålder som var så här! Vi har hittat ngt som hon faktiskt äter utan gråt: kokta broccolibuketter och bönor som hon får plocka i sig själv... Inte äter hon mkt då heller, men hon får i alla fall i sig ngt.

På morgonen och kvällen kan hon äta hyfsat med gröt när man väl fått i henne första skeden. Hon kan både skrika och gråta men eftersom hon då är så pass hungrig så inser hon när hon väl fått lite gröt på tungan att det vore nog ganska gott med mat iaf :smirk: så då gapar hon (åt fler än 2 skedar)

Mimmipigg: hon verkar inte ha ont i öronen... Reagerar inte på tryck osv...

I natt vaknade hon bara 2 gånger, varav en somnade hon faktiskt om helt själv! :)
 
Sv: Vill inte äta...

Tänkte att jag får uppdatera lite vad som har hänt sedan den här tråden var uppe. Det var inget utvecklingssteg vill jag lova... :crazy:

Som sagt, hon åt inte, sov dåligt, var ledsen,(skylldes på utvecklingen) "kunde inget" (hon ville men kom liksom inte framåt i utvecklingen, men det skylldes på att hon var stor) samt att hon flera ggr under en 1½mån period hade feber som gick över på ett par dagar. (skylldes på dåligt inmunförsvar)
BVC, barnläkarmott. och sjukvårdsupplysningen sa varje gång jag ringde att det inte var ngt att bry sig om, garanterat inget fel på henne osv. Tillslut tvingade jag mig in och fick taget prover på henne. De sa även då att det absolut inte var ngt fel, hon såg så frisk ut.

Proverna däremot, visade ngt annat. Hööög sänka, och vi blev skickade till KSS med förväntad inläggning. Nu slapp vi dock det, det visade sig vara en UVI som hon antagligen gått med så här länge. Med största sannolikhet njurskador, men vi vet ännu inte hur omfattande :( Tänk om de kunde lyssnat på mig från början?! (Eller om jag struntat i vad de sagt och tvingat mig dit tidigare... men jag trodde ju att de visste vad de pratade om!)

Nåväl, tack vare antibiotika mår hon bra igen, det tog ett par dagar sedan började hon äta "som en häst" igen, och tog igen det hon slackat efter i utveklingen. På bara en vecka har hon lärt sig krypa, ställer sig upp, sätter sig upp själv, jollrar tvåstavigt och börjar ta små små steg... :love: :D

Nu hoppas vi bara att ev skador på njurar o urinvägar inte är så allvarliga...
 
Sv: Vill inte äta...

Kära nån, stackars liten. :( Håller tummarna för att skadorna är minimala. Bamsekramar!
 
Sv: Vill inte äta...

Åhh, vad skönt att ni nu vet vad det är!

Det där är min fasa, att ha "magkänningar" själv om att det är något fel, men att alla andra ska lugna en med att det är normalt. Skitsvårt då :crazy:
 
Sv: Vill inte äta...

Men så tokigt! Där ser man ännu ett bevis på att man inte ska ge sig om man har "magkänning" men det är sannerligen inte lätt då alla instanser där man ber om råd viftar bort det med att det är ett utvecklingssteg! Vad skönt att du stod på dig ändå och därmed fick fram en diagnos! Håller tummarna för att ev. njurskador inte är omfattade, de har ju bra läkkött de små liven!:love:
 
Sv: Vill inte äta...

Tack allihopa för att ni håller tummarna! På onsdag skall vi tillbaka för första kontroll, men då blir det nog bara urin-blodprov-vägning (hon hade ju gått ner i vikt också :( Men det lär hon ha tagit igen snart, hon äter 6-7ggr/dag, stora portioner just nu :eek: :D ) Så småningom väntar ultraljud, röntgen och regelbundna kontroller de närmsta åren för säkerhets skull. Dessutom skall hon ett långt tag är en liten dos förebyggande medecin, med start idag...

7151505.jpg

huvudsaken är att hon är pigg coh glad igen, resten löser sig!
 
Sv: Vill inte äta...

Som sagt, hon åt inte, sov dåligt, var ledsen,(skylldes på utvecklingen) "kunde inget" (hon ville men kom liksom inte framåt i utvecklingen, men det skylldes på att hon var stor) samt att hon flera ggr under en 1½mån period hade feber som gick över på ett par dagar. (skylldes på dåligt inmunförsvar)
BVC, barnläkarmott. och sjukvårdsupplysningen sa varje gång jag ringde att det inte var ngt att bry sig om, garanterat inget fel på henne osv.

Detta är något jag tänkt mycket på. Man hör ofta att allt är normalt, att BVC inte verkar reagera på knappt någonting. Är det för att BVC har blivit avtrubbade för att för många föräldrar beklagar sig i onödan, eller vad beror det på?

När jag läser inlägg på FL om bebisar som vaknar en gång i timmen och föräldrar som är så uttröttade att de kör 5-minutersmetoden (5mm) fast de egentligen tycker det känns fel - då undrar jag ofta om det verkligen är så himla normalt...:( Tänk om det faktiskt är så att bebisen försöker tala om att något är fel!?

Men inte skulle väl BVC ge rådet att köra 5mm om de inte var helt säkra på att barnet mådde bra och var friskt...?

Att lita på sin magkänsla är inte lätt, tycker jag, när man inte har någon erfarenhet av barn. BVC har ju massor av erfarenhet! Jag vet inte vad jag ska tro längre...vem man ska lita på...

nordsvensken, att din dotter faktiskt var sjuk, får mig att inse hur vanskligt det kan vara att jämföra med andras barn. Om någon har något bekymmer man själv känner igen, är det ju lätt att tro att lösningen/förklaringen är samma som för ens eget barn. Jag hoppas att jag (när jag jämförde med vår son) inte påverkade dig i fel riktning!:crazy: Vår sons fas med dålig aptit varade bara i några dagar och berodde nog på förkylning.
 
Sv: Vill inte äta...

Men inte skulle väl BVC ge rådet att köra 5mm om de inte var helt säkra på att barnet mådde bra och var friskt...?

jodå :devil:

jag fick rådet av BVC att jag kunde ju prova 5 mm på sonen som vaknade 1 ggr i timmen dygnet runt och skrek...

det gjorde jag inte utan tjatade vidare och till sist efter flera månader så upptäcktes det genom en slump att han var mjölkproteinallegisk...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Matsituationerna har börjat bli väldigt tråkiga med vår son som nyss fyllt ett år. När vi introducerade mat började vi ge pure som han...
2
Svar
24
· Visningar
2 739
Senast: Lazy Lady
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 445
Senast: Amk
·
Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 697
Övr. Katt Nu är jag lycklig igen, efter 5 veckors gråtande och sörjande efter min älskade Zizzo. Igår kväll kom han äntligen hem, jag har...
Svar
14
· Visningar
2 029
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp