Bukefalos 28 år!

Vill inte äta...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vill inte äta...

nordsvensken, att din dotter faktiskt var sjuk, får mig att inse hur vanskligt det kan vara att jämföra med andras barn. Om någon har något bekymmer man själv känner igen, är det ju lätt att tro att lösningen/förklaringen är samma som för ens eget barn. Jag hoppas att jag (när jag jämförde med vår son) inte påverkade dig i fel riktning!:crazy: Vår sons fas med dålig aptit varade bara i några dagar och berodde nog på förkylning.

Det behöver du inte vara orolig för, även om visst, alla svar jag fick här och på föräldra-sidor fick ju mig än mer att tro på vad de sa på BVC mfl instanser... (vilket lugnade mig då, förståss)

Nu vet vi ju vad det var iaf, och i framtiden kommer jag väl rusa till läkaren så fort hon piper :smirk: Jag är VÄLDIGT besviken på sjukvården:

När vi var och tog prover sa läkaren hela tiden att det var ju onödigt, men ok för att jag tjatade, ungefär.

När jag sa att Alma hade gått ner i vikt trodde hon mig inte, för hon "såg ju fin ut och hade stadiga lår" :crazy: och ville sedan inte låta oss ta nakenvikt för att nästa unge stod på tur. :eek: Vi fick sätta Alma på vågen med ytterkläder på, och då visade vågen ngt ha mindre än vad den gjort 1½mån tidigare. "oj då, det beror nog på att hon rör sig så mkt" sa hon då, trots att jag protesterade med att hon inte rör sig alls i princip.

När vi gick sa hon bara att "oroa er inte, det är inget fel med henne. Hon skall ju vägas om ngn månad på bvc igen så tills dess kan ni vänta!"

SEEENT på kvällen, när jag satt och ammade (maken jobbade) ringde läkaren och lät gravallvarlig, och beodrade oss upp till KSS omedelbart nästa morgon. Man är ju "lite" känslig, så jag satt där och grät en lång stund innan jag ens kunde ringa maken och berätta...

(Sedan, på sjukhuset, fick vi en utlänsk läkare, inget fel med det, men vi förstod knappt vad hon sa. Antagligen missade vi både det ena och andra, trots att vi sa "va?" och "ursäkta?" i var och varannan mening. Det gjorde ju inte heller oron lättare... Tur att jag läste journaelen sedan så jag visste!)
 
Sv: Vill inte äta...

Vet inte vad som tagit åt våran 9-mån dotter.

Hon har fram tills nu varit ett riktigt matvrak och ätit stora portioner. Älskat precis all mat, och ätit nästan för mkt. Det har liksom inte varit ngt stopp i henne :smirk:

Nu sista veckan är det tvärt om. Så fort maten kommer fram kniper hon ihop munnen, skakar på huvudet och sträcker ut händerna för att mota bort den. Håller man skeden framför munnen mer än ngn sekund börjar hon gråta. Hon får i sig mat, men väldigt lite (några skedar bara)
Desutom har hon som tidigare varit så glad och relativt "lätt" blivit väldigt osjälvständig, kan inte leka själv över huvud taget. Hon är grinig och kinkig och svår att få nöjd några längre stunder. Vi upplever att hon vill väldigt mkt, men inte klarar av det (krypa, stå mm gör hon inte ännu) Dessutom vaknar hon minst 5ggr varje natt (har tidigare sovit bra)

Varför? Är det ngn period hon går igenom nu? Vad gör man? Hjälp? :crazy:

Känner igen det där..Har du hört talas om ett års trotsen.. (jag har) *Suck* Det är inte kul...:crazy: Men den går över...Nångång... Stackare!!
 
Sv: Vill inte äta...

Läsa hela tråden kanske? Var allvarlig uvi som gjorde att hon inte åt...
 
Sv: Vill inte äta...

Läsa hela tråden kanske? Var allvarlig uvi som gjorde att hon inte åt...

Nej gjorde ju inte det..*Förlåt* Såg det nu att jag hade missat en massa inlägg.. Hoppas hon kryar på sig! Hon var då vääääldigt söt...
 
Sv: Vill inte äta...

Känner igen det där..Har du hört talas om ett års trotsen.. (jag har) *Suck* Det är inte kul...:crazy: Men den går över...Nångång... Stackare!!

Det är ingen trots-period. Det är fullt normal utvecklingsperiod. Vid ett års ålder har bebisen fått upp ögonen för att h*n är en egen individ och vill väldigt mycket, samtidigt som h*n inte kan lika mycket. Frustrerande! Att kalla det för "trots" tycker jag är nedlåtande, ärligt talat. :mad:
 
Sv: Vill inte äta...

Det är ingen trots-period. Det är fullt normal utvecklingsperiod. Vid ett års ålder har bebisen fått upp ögonen för att h*n är en egen individ och vill väldigt mycket, samtidigt som h*n inte kan lika mycket. Frustrerande! Att kalla det för "trots" tycker jag är nedlåtande, ärligt talat. :mad:

kalla det vad du vill men här på BVC kallar dom det så!
 
Sv: Vill inte äta...

BVC är knappast experter på barn rent allmänt. ;)


Just nu är jag säker på att BVC inte är experter på någonting alls! :angel:

De på vårat BVC har alldeles för mkt annat i huvudet hela tiden, lyssnar inte på vad man säger och är allmänt oengagerade. Dessutom så kommer de med korkade kommentarer som att man skall sluta amma för att ens barn är för tjockt, och så naturligtvis, händelsen ovan... :crazy:

Förövrigt har vi fått tid den 27 feb för ultraljud på njurarna och kontraströntgen på urinblåsa-urinvägar...
 
Sv: Vill inte äta...

Hehe, jag nöjer mig med att gå dit och väga/mäta plus läkarbesöken och vaccinationerna. Det får räcka! :devil:

Skönt att höra att ni ska kolla upp lillan. Håller tummarna för ett bra resultat! :)
 
Sv: Vill inte äta...

Jag tycker faktiskt att du ska göra en anmälan till Hälso och sjukvårdsnämnden (tror jag det heter). Det är bvc:s uppgift att ta symptom på allvar och gräva djupare i orsaken till dem. På ditt bvc verkar man ju istället varit oengagerad och negligerar uppgifter som kan tyda på sjukdom. Det kunde ju ha slutat riktigt illa och du vet ju ännu inte om hon får njurskador.

Havreflinga: Jag tror som du att bvc blir avtrubbade. De får säkert höra dag ut och dag in om föräldrarnas oro. Oftast är det ju ingenting men den dan det är något så kan det gå riktigt illa om man ignorerar uppgifter.
Visst är det svårt att veta vad som är normalt och inte när man är förstagångsmor. Men jag tror stenhårt på att man ska gå på magkänslan.
När Lorian var nyfödd och vi låg på BB fick han emellanåt väldigt snabb och häftig andning. Jag kände att något var fel men flera barnmorskor försäkrade att det var normalt. Dssutom andades han normalt just då när de tittade på honom. Jag stod på mig och tjatade om att de skulle utreda saken. Fick tillslut träffa barnläkare som efter att ha röntgat honom kunde konstatera att han hade luft i lungsäcken. Blev inlagd på neo för observation några dagar och blev bra utan åtgärder. Slutet var ju gott men min magkänsla hade ju stämt; något var fel och det kunde varit mycket värre.
Så jag tycker man ska lyssna på sin intuition och lita benhårt på den oavsett om 100 personer säger att det inte är något fel. Bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite.
 
Sv: Vill inte äta...

Just nu är jag säker på att BVC inte är experter på någonting alls! :angel:

Nej, ibland undrar man. Min son har hela tiden legat lite plus på huvudkurvan och det har varit förklaringen från bvc om varför hans bakhuvud är så platt. Det rättar till sig, är deras svar, när han sitter mer så rättar det till sig.

Nu är han snart 10 månader och fortfarande platt. Var på 10 månaders kontroll för några dagar och påpekade det IGEN! Ingen fara, var svaret tills läkaren efter nya mätningar kollade kurvan. Huvudomfånget ligger två streck över "medellinjen" och eftersom han fortfarande är platt så tyckte läkaren att det var lika bra att vi träffar en barnläkare. Så vi fick tid nästa vecka.

Även om det säkert inte är någon fara så tycker jag det är bättre om de kollar en gång för mycket än tvärtom!

Ibland blir de så insnöade på ordet normalt!

/Timsetim
 
Sv: Vill inte äta...

Ibland blir de så insnöade på ordet normalt!

Inte bara ibland...tycker det verkar vara honnörsordet på BVC. Oavsett vad det handlar om så är det normalt.

Och när man sen själv anser att något är normalt så tycker de precis tvärtom! :p Som brorsan och deras dotter. Hon är lång och smal, men absolut inte mager. Ligger fint på sin kurva. Men helt plötsligt hette det att hon var för smal! Och att de skulle börja ge henne vitt bröd och smör och grädde för att fetta upp henne. :crazy: De vågade inte göra något annat, trots att de själva tyckte det kändes fel. Just den perioden växte hon som sören på längden. :idea:
 
Sv: Vill inte äta...

Inte bara ibland...tycker det verkar vara honnörsordet på BVC. Oavsett vad det handlar om så är det normalt.

Och när man sen själv anser att något är normalt så tycker de precis tvärtom! :p Som brorsan och deras dotter. Hon är lång och smal, men absolut inte mager. Ligger fint på sin kurva. Men helt plötsligt hette det att hon var för smal! Och att de skulle börja ge henne vitt bröd och smör och grädde för att fetta upp henne. :crazy: De vågade inte göra något annat, trots att de själva tyckte det kändes fel. Just den perioden växte hon som sören på längden. :idea:

Nästa vecka ska min 5 åring på koll och jag är skitnervös för att bvcsköterskan ska säga att han är för mager!!! Han ÄR alldeles för smal men inte mager och är ju frisk och äter bra. Visst slarvar han ibland med maten också men det går ju itne att tvinga honom att äta mer, är han mätt så är han ju.

Han är 98 cm lång och väger 14,5 kg...... min 3,5 åring är 93 cm lång och väger nog 16 kg tror jag. Som 4,5 åring vägde han 12,8 och var 92 cm och den andra killen som var nästan 3 år då vägde 12,8 och var 87,5 cm lång.

Jag är bara såå nervös för att de ska säga att jag inte matar min äldsta son typ.... Och nej, jag tänker inte hälla i ungen grädde bara för att, jag personligen tror det kommer av sig själv när han bli äldre....
 
Sv: Vill inte äta...

Det är mycket möjligt att de kommer med kommentarer på BVC. Har förstått att de tycker så himla mycket. Nu ska de ju dessutom börja räkna BMI på både barn och föräldrar, för att komma åt de som är och/eller riskerar att bli feta...som ett led i att försöka minska barnfetman. Samtidigt är de inte speciellt utbildade i det här med BMI och vad det egentligen står för, rent allmänt inom vården. Suck. Jaja, vi får väl se vad som händer och fötter!

Lycka till med ert besök! Berätta gärna vad de tyckte. :)
 
Sv: Vill inte äta...

Både på neonatalen och senare på bvc har de varit mycket uppmärksamma på huvudformen. Bästa tipsen är att använda en tjock kudde när barnet ligger och se till att barnet byter liggställning ofta (variera vilken sida barnet ligger på och att det inte alltid ligger platt på rygg) under den tid man faktiskt kan påverka hur barnet ligger.
Vi fick förklarat att det bara är fram till ett års ålder man kan påverka huvudformen, efter det har skallbenet blivit för tjockt.
 
Sv: Vill inte äta...

Intressant! På min bvc så fick jag inte samma information. Han har alltid haft tjock kudde, men tyvärr är han en notorisk ryggsovare. Som nyfödd kunde vi lägga honom på sidorna men när han blev lite äldre så rullade han över på rygg och bullade vi upp bakom honom så blev han arg.....

/Timsetim
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Matsituationerna har börjat bli väldigt tråkiga med vår son som nyss fyllt ett år. När vi introducerade mat började vi ge pure som han...
2
Svar
24
· Visningar
2 739
Senast: Lazy Lady
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 445
Senast: Amk
·
Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 697
Övr. Katt Nu är jag lycklig igen, efter 5 veckors gråtande och sörjande efter min älskade Zizzo. Igår kväll kom han äntligen hem, jag har...
Svar
14
· Visningar
2 030
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp