Vill inte fatta höger galopp

fia-lisa

Trådstartare
Damen min har återigen börjat stressa när det är dags för höger galopp. Hon har alltid varit starkare i vänster galopp och man får påminna henne även i traven om att inte gå och trycka mot höger skänkel.

Jag är ganska övertygad om att det har med mig att göra eftersom hon inte bråkar såhär mycket med en annan ryttare (som hjälper mig att utbilda henne i hoppning).

När det är dags för högergalopp spänner hon sig och tappar framåtbjudningen, bogen åker in och huvudet upp. Ju fler galoppfattningar man tar (jag brukar galoppera något varv och sedan ta om fattningen till dess att det funkar direkt) desto bättre blir de.

I lördags fattade hon dock höger galopp direkt, men efter ett halvt varv gick hon kraftigt emot hö. skänkel och när hon inte kom igenom slog hon mot skänkeln med rejäla bocksprång. Försökte fortsätta galoppera på men varje gång vi passerade den öppna delen av volten blev bråkandet värre. Till slut slog hon så kraftigt att hon inte kom framåt. Nåväl, jag började om från början med ett halvt varv trav (som kändes bra) och ny fattning och nu gick det kanonbra. Rund och fin galopp med bra framåttänk, fattningarna var klockrena.

När vi hoppar brukar hon inte bråka emot så här alls utan då flyter det på helt utan problem med galoppen.

Vad gör jag för fel? Vad ska jag tänka på? I somras/höstas var fattningarna i höger galopp tom bättre än i vänster galopp.
 
Sv: Vill inte fatta höger galopp

Jag har problem med min unghäst att fatta just höger galopp. Jag måste se till att han är på vänster tygel innan jag fattar och då blir det klockrent. Om det inte funkar så skulle jag ta ut en ET för att kolla att det inte är något som behöver åtgärdas.
 
Sv: Vill inte fatta höger galopp

jag skulle ta ut en ET.

Hästen masseras månadsvis och massören har inte kunnat känna att hästen har ont någonstans. Jag har tidigare vikt mig i sidan åt höger vilket har lett till att hästen var mer spänd i vänster bak än höger, men det har förbättrats avservärt det senaste året enl. massör. Är dock inte främmande för att kolla upp hästen mer, men ställer mig frågande eftersom hon inte beter sig på samma sätt när den andra ryttaren rider samt när hon hoppas. Ställer man fram hinder på banan är hon med på noterna på ett helt annat sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill inte fatta höger galopp

Jag har problem med min unghäst att fatta just höger galopp. Jag måste se till att han är på vänster tygel innan jag fattar och då blir det klockrent. Om det inte funkar så skulle jag ta ut en ET för att kolla att det inte är något som behöver åtgärdas.


Sådär höll vi på när hon var yngre och inte fattade rätt galopp. Det är dock inte problemet nu, snarare att hon så fort jag börjar tänka höger galopp spänner sig, skjuter in bogen och lyfter huvudet. Samt nu det senaste då att hon slår mot höger skänkel. Detta gör hon dock endast när vi tränar markarbete. På hoppträning fungerar galoppfattningarna klockrent.

Jag är övertygad om att det är något jag gör eftersom det inte händer när det är hinder framme eller när hon blir riden av "hopputbildaren".
 
Sv: Vill inte fatta höger galopp

Förut hade jag jättelätt för högerfattningarna, men efter en ridolycka där jag landade på ändan är det precis tvärtom. Det kom inte direkt utan har blivit stadigt värre och värre. Nu två år efter olyckan kan jag knappt fatta höger alls. Jag fick höra av en tränare som kunde se sånt att jag är sned i kroppen och därför kan jag inte föra fram högerhöften. Resultatet av det är att hästen inte förstår vad jag vill - ingen galopp.

Jag skulle rekkomendera dig att själv gå till en kiropraktor/naprapat/sjukgymnast som kan kolla upp hur rak du är och hjälpa dig fixa det.
 
Sv: Vill inte fatta höger galopp

Jag skulle rekkomendera dig att själv gå till en kiropraktor/naprapat/sjukgymnast som kan kolla upp hur rak du är och hjälpa dig fixa det.


Faktum är att jag hösten 2006 var med om en bilolycka varpå jag började få ryggont pga att jag spände mig. Ett halvår senare bockade hästen av mig på frusen grusväg så att jag blev sjukskriven i 3 veckor för ryggont. Ska absolut kolla upp om det är jag som är sned.
 
Sv: Vill inte fatta höger galopp

det viktiga när det kommer sådana här "problem" är att man tänker ett steg tillbaka, vad är det jag gör håller jag för hårt i höger tygeln, sitter jag rakt över hästen hur placerar jag min blick? för sitsen är verkligen a och o i ridningen. så tänk alltid på vad man själv gör och gör inte problemen större än vad dom är. tyvärr så gör många ryttare det man gör ett litet problem till världens största och så fungerara det inte så rider man runt där i trav utan att det händer ngt man sitter och grubblar och grubblar det är bra att fundera och känna men inte heller för mkt! känn efter vad händer här och vad gör jag för skillnad mot i vänsterfattningen?? bra om man ställer sig själv lite frågor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 278
Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
987
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 644
Dressyr Vad är era bästa tricks för att få rätt galopp på en ganska valpig unghäst? Ena jag rider är inne i en period där det blir lite bakvänt...
Svar
5
· Visningar
1 196
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp