Bukefalos 28 år!

Vill inte fatta vänster galopp, Hjälp tack!

Mary91

Trådstartare
Har en ridtravare som är 19 år och jag har snart ägt han i 3 år. Har kämpat med galoppen hela tiden men nu det senaste halvåret så har vi fått lugna och fina galopper men endast höger galopp, och det har jag varit nöjd med eftersom innan det så var det inget nöje och galoppera på han.
Men nu vill jag att vänster galopp ska funka lika bra som höger. För höger galopp tar han verkligen klockrent från skritt och trav och allt i lugnt tempo och han stressar inte upp sig :laugh: Jag har provat att fatta vänster galopp på 20 m volter men han tar endast höger, samma är det på rakt spår så tar han bara höger när jag fattar vänster galopp. Dem enda riktiga gångerna jag har fått vänster galopp var några gånger nu i vintras när jag kunde rida ute i snön men nu är ju snön borta så hur ska jag gå tillväga för att vi ska få vänster galopp att fungera lika bra som höger galopp?

Hoppas ni bukare har bra tips till mig :bump:



Hälsningar från Marie och min underbara häst som har kommit på att galoppera är skooj!! (men tar endast höger galopp)
 
Sv: Vill inte fatta vänster galopp, Hjälp tack!

Ett sätt är att longera med lätt inspänning (alltså bara så han inte har huvudet i vädret) och ta in honom på en lite mindre volt (10- max 15 m) och träna därifrån. Jag kan inte säga hur det är för er, men jag gissar att han bara ignorerar att du ber om vänstergalopp, men kan du stå på marken så kan du driva med spö på ett annat sätt, (bara fokusera på voltens storlek och byta gångart istället för 300 saker uppsuttet). Skulle han gasa iväg gör det inte så mycket, bara det blir rätt galopp. Longeringen tycker jag är bra för att han får hålla balansen och göra jobbet själv (då finns heller inte risken att ryttaren omedvetet stjälper) men du kan såklart träna uppsuttet med.

Nyckelorden är liten volt, så han blir tvungen att sätta in inre bak (inte kan fatta fel, det är jättetungt att gå i förvänd på så liten volt som 10m). Fattar han rätt så ös på med beröm, galoppera ett halvt varv eller något och bryt av när du säger till (inte när han tröttnat). Blir det fel, bara bryt av och gör om.
 
Sv: Vill inte fatta vänster galopp, Hjälp tack!

Tack för tipset ska prova på det :)
Jag har själv fått för mig att han tycker att det är mycket lättare att galoppera i högergalopp även om jag är på en 20 m volt i vänster varv. Men vi får kämpa på så hoppas jag att hans vänstergalopp kommer bli lika bra som högergaloppen.


Marie & Mr Huligan (ibland så lever han upp till sitt namn) ;)
 
Sv: Vill inte fatta vänster galopp, Hjälp tack!

Jag tycker du ska gå tillbaka och ta om allt från början. Travisar brukar oftast ha ett bättre och ett sämre varv, och det märks bara tydligare i t.ex. galopp eller trav. Jobba mera i det sämre varvet.
 
Sv: Vill inte fatta vänster galopp, Hjälp tack!

Sant det du skriver tycker jag :)
Hans sämre varv är ju såklart vänster och detta märks när jag ska försöka fatta vänstergalopp då han fattar högergalopp i stället. I skritt och trav så kan jag inte märka någon större skilland men visst så är han något starkare i höger. Men jag får se till och jobba mera i hans vänster varv! :D



Marie :)
 
Sv: Vill inte fatta vänster galopp, Hjälp tack!

Hej!

Jag har/haft samma problem som du, med min 15-åriga travare.
Detta var p.g.a en låsning, men efter detta var han ändå svår att få i glaopp i de varvet. Dock handlade detta om höger galopp.
Jag arbetade mkt från marken, främst tömkörning. Arbetade mycket i skritt o trav till en början, för att få igång musklerna då de varvet är sämre överlag.
Han tog inte höger galopp vid longering, men dock vid tömkörning.
Idag är hans vä galopp, toppen för att inte varit ridhäst längre.
Han tar hö galopp, om än något snäpp sämre kvalité än vä.

En sak du kan göra är att ställa upp hästen rakt o plant, så h*n belastar alla 4 benen lika mkt (så gott de går)
dra undan svansen och titta på "skinkorna", är dem jämnstora? Alltså, lika musklade?
 
Sv: Vill inte fatta vänster galopp, Hjälp tack!

Jag tycker att du ska ta ut en equiterapeut eller kiropraktor, som kan gå igenom din häst för att se eventuella spänningar eller låsningar. Problem kan man få med ena galoppen om hästen t.ex har en låsning i SI-leden.

:)
 
Sv: Vill inte fatta vänster galopp, Hjälp tack!

Jag håller med här och i inlägget över, kolla så att han inte har nån låsning, eller är sned för den delen. Det var min :crazy: han går fortfarande inte att fatta höger galopp på nere på ridbanan, men det är en helt annan häst att rida överlag, så vi är på väg iaf :p
 
Sv: Vill inte fatta vänster galopp, Hjälp tack!

Har haft ute kiropraktorn och då hade han spänningar på vänstra rumphalva, det fixa iaf kiropraktorn till och efter det så blev han faktiskt bättre i vänster varv. Så jag antar att det bara är att satsa på att stärka upp hans vänstra sida ännu mera och framöver så hoppas jag att när jag är i vänstervarv och ska fatta vänstergalopp att det blir det och inte högergalopp som det blir nu endast.

Tack för alla idéer ni delat med er av :D Men ni får gärna komma med mer förslag på hur jag ska få han att fatta vänstergalopp i vänstervarv :)
 
Sv: Vill inte fatta vänster galopp, Hjälp tack!

Jaha men dåså. :) Super!

Det är så olika dedär hur problemet yttrar sig, det finns lika många lösningar som det finns hästar. Har du kollat så att du inte är sned? Själv så var jag så sned att jag bokstavligt talat satt i höger galopp med mina höfter, och det säger ju sig självt vilka signaler jag gav min häst. Hon blev tokförvirrad tillslut. Så under 1,5 år fick inte jag fatta vänster galopp, bara min tränare fick det.

Men är både du och hästen raka och fina så, vad händer om du försöker fatta ur en volt/ett hörn, och blir det fel galopp eller travartrav så tar du ner honom till lugn trav igen, och fattar ny, saktar av, fattar ny, saktar av, osv. ända tills de blir rätt?

Eller om du lägger fram ett lågt hinder så att du kan rida en volt med hindret på volten, och så kommer du i vänster varv, och när ni hoppar över så manar du till att han ska landa i rätt galopp. Går det?

Som sista utväg fick jag longeras av min tränare, där tränaren fattade galopp på hästen från marken, och jag bara åkte med. Tillslut fick jag lägga till en liten galopphjälp själv, och tillslut tog vi bort longerlinan så jag fick prova helt själv osv osv och tillslut gick det.

Efter ett tag kom hon tillbaka till sitt negativa-tänk vilket gjorde att jag inte fick fatta vänstern igen. Men nu har vi äntligen hittat något som fungerar, en liten kort hoppiska som jag lägger på halsen hennes i samband med fattningen, då tar hon den klockrent.

Så det beror på hur hästen är. I mitt fall så var min häst väldigt känslig och blev direkt bakåttänkande när jag skulle fatta vänster, vilket gjorde att det INTE gick att nöta på henne eftersom de enda jag fick fokusera på då var att hon skulle fram fram fram. Hon var väldigt låst i huvudet så fort vänster galopp var på G. Men det har som sagt äntligen släppt
 
Sv: Vill inte fatta vänster galopp, Hjälp tack!

Min kompis vars häst inte ville fatta vänster galopp fick till råd att ställa hästen till höger så att vänster bog blev mer fri. Det funkade på hennes häst!
 
Sv: Vill inte fatta vänster galopp, Hjälp tack!

Jag har inte kollat upp om jag är sned faktiskt, kanske kan vara en bra idé och göra det :)

Har testat och fatta galopp i en volt/hörn i vänstervarv men det blir ändå bara högergalopp ändå, men när det fanns snö ute så fick jag några riktigt bra fattningar i vänstervarv och det blev vänstergalopp när jag red på en volt då i cirka 30 cm snö :D

Kan testa och lägga upp ett lågt hinder på en volt och försöka att han ska landa i rätt galopp :)

Känns som att jag får testa olika sätt och få han att fatta vänstergalopp, men har jag lyckats att få han och fatta galopp från skritt så ska jag nog kunna lära han att fatta vänstergalopp med hoppas jag. Tog mig 2,5 år att lära han och galoppera lugnt utan att han ska stressa upp sig, så han har alltid haft det svårt med galoppen men det är bara och kämpa vidare!

Oerhört bra tips ni alla ger iaf :D Tack!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 700
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 513
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 869
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 172
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp