Vill inte gå in i transporten

J

JennyPettersson

Hej! jag har en liten glad schettis som går med på det mesta förutom att gå in i transporten. han är jätte rädd att gå in och att åka. Har ni några bra tips på hur man lungt och försiktigt ska kunna lära honom att gå in och slapna av? mkt tacksam för alla svar och tips!
Jenny
 
Sv: Vill inte gå in i transporten

träna träna och träna! Sätt ingen press på hästen ,utan går den upp med alla fyra hovarna på lemmen är ju det ett steg framåt!! beröm och gosa med hästen så att den förstår att det inte är farligt, tills sist är du inne i transporten kanske 2 månader senare med mycket träning!
Sen finns det väl vissa folk som tycker att det bara är att lyfta på hästen och åka,med tanke på att det är en shettis) men man måste hantera en häst som är rädd med stor försiktighet och respektera hästen!
Mitt tips är att ge hästen tid och ta det lungt vid varje försök till att lasta hästen.
Lycka till
 
Sv: Vill inte gå in i transporten

Tack så hemst mkt för tipset, nu blir det till att träna!
 
Sv: Vill inte gå in i transporten

Vad ska du träna med?
 
Sv: Vill inte gå in i transporten

Vår häst hade ett tag problem med att gå in i transporten, han fick det när han började koppla ihop transportåkandet med smärtsamma behandlingar på klinik.

Vi tog kontakt med en professionell NH tränare för vår pålle var jättesvår.
Det NH tränaren gjorde (i grova drag) var att först lära hästen gå rakt fram när han gav en viss signal med sitt rep, sedan gick han till transporten och visade hästen att utanför transporten skulle den arbeta (lugna anvisningar, icke våld) Med andra ord: han fick hästen att backa, gå i volt trava, stanna m.m men så fort hästen gick upp på rampen fick den beröm och vila och så fort hästen backade ner från rampen tog han över och gav kommando att hästen skulle backa (så att det alltid var på hans villkor) Efter ett tag började hästen tröttna och protesterade när han gav signalen att hästen skulle gå rakt fram upp på rampen (då blev arbetet utanför transporten intensivare) Efter ett tag började hästen fatta galoppen och gick in i transporten mer och mer (eftersom där fick den vara ifred). Till slut lastade han sig själv och idag har vi inga som helst problem (men vi har fortsatt träna ledarskapsövningar):)
 
Sv: Vill inte gå in i transporten

Ja tack så mkt, jag hoppas det ska gå vägen med min lilla häst också! :D Tack!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 848
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp