Bukefalos 28 år!

Vill inte galoppera

E

eeriiiicaa

Hej! jag blev medryttare på en häst för några veckor sedan och har lite problem med ridningen. oftast när jag rider så blir hon jätte seg när jag kortar tyglarna och man måste skänkla väldigt mycket innan hon ens börjar trava. Sen när man skall fatta galopp så ökar hon bara farten och man får skänkla as mycket innan hon börjar galoppera, ibland gör hon inte ens det..
Har ni några tips på hur jag kan göra? vill görna ha några tips på lösgörande övningar för hon är ganska stel, speciellt i vänster sida.
 
Sv: Vill inte galoppera

Har du pratat med ägaren om detta och hört om h*n har samma problem? Kanske är det så att hästen inte förstår dina galopphjälper, ägaren kanske använder andra hjälper än du för att galoppera? Kanske kan du också be att få ta några lektioner för tränare för att bättre förstå hästen och få tips om hur du kan arbeta med den både ute och i paddocken, då kan ju också tränaren se vad det är i din kommunikation med hästen som inte riktigt fungerar. Du kan ju höra med ägaren om det redan finns nån tränare h*n brukar rida för och rida för samma.
 
Sv: Vill inte galoppera

Hon brukar vara pigg men väldigt stark.. hon som äger hästen har brutit benet och jag och en annan person rider hennes häst sålänge (och jag skall fortsätta göra det när hon börjar rida igen också) jag vet inte om vi fattar på olika sätt eller något sånt. Hästen står på en ridskola och jag får ha med henne på mina ridlektioner (rider på ridskolan en gång i veckan) jag har haft med henne en gång och då var hon mycket lättare att få igång och så.. då var det nästan svårt att få stopp på henne istället.
 
Sv: Vill inte galoppera

Försök rida övergångar, förhoppningsvis blir hon lite mer uppmärksam.
Sen tror jag det är viktigt att du inte låter henne springa in i galoppen, utan att hon tar fattningen på riktigt.

Som lösgörande övningar: Serpentiner, 8-volter.
 
Sv: Vill inte galoppera

Takc för svaren :) skall rida henne på lördag så får träna det då! Hon lyssnar typ inte på mig, försöte skritta fram henne på en liten runda ute härrom dagen men hon vägrade gå från gården. hon vände sig och då backade jag henne så hon ändå gick åt den riktingen jag sa, det funkade en bit men sen backade hon ner i diket (som var fullt med snö så hon åkte ner typ till knäna). Jag försökte leda henne men hon vägrade. hon är även så ibland när jag går till ridhuset eller när jag skall in i ridhuset, hon bara stannar och vägrar gå framåt. Är det ledarskapsövningar jag behöver träna? har ni några förslag på sånna isåfall?
 
Sv: Vill inte galoppera

Låter som när jag började på min medis. Hon var drottningen på gården och tänkte inte låta en liten fjantig tolvåring bestämma över henne. Hon var aldrig elak, men precis som du beskriver det så blev hon "seg" och verkade inte lyssna alls på vad jag sa. Med galoppen tror jag det bästa är att fråga hennes ägare hur hon fattar galopp, hur hästen är van att fatta galopp. Annars är det aldrig bra att låta henne rusa in i galoppen, prova att hoppa över ett litet hinder och landa i galopp.

Att hon inte går framåt är antagligen ledarskap, hon testar dig samtidigt som hon inte riktigt vågar lita på ditt omdöme (endast en teori). Försök få henne att gå i små, små volter tills hon tröttnar och går dit du vill, alternativt rygga. Om hon är rädd och nervös är det nog bäst att sitta av och leda, men om inte det går kanske du kan rygga henne åt rätt håll? Såhär i början kan du försöka ha med en annan häst/människa som lite "draghjälp".

Det kanske blev lite rörigt

Lycka till!
 
Sv: Vill inte galoppera

När man skritter henne på lång tygel (i manegen) så är hon pigg och frammåt men så fort man kortar tygeln så saktar hon skritten och blir seg. Hon är även väldigt seg att få igång att trava och så saktar hon av efter några varv så man måste vara på och driva väldigt mycket.. oftast skiter hon i att man driver (även om man driver med sporrar) och saktar av ändå. hon vill inte gå ut i hörnen i trav och galopp heller. skritten går jätte bra att arbete henne i (även om hon är lite seg där också).
Hon verkar inte rädd/nervös och ibland när jag leder henne kan hon bara tvärstanna och man kan ju inte bara dra i tyglarna för då stretar hon ju emot, vilket är vanligt hästar gör men det är bara om man är ute. inne i ridhuset kan jag gå utan att hålla i tyglarna och hon följer efter mig som en hund och stannar när jag stannar, svänger när jag svänger osv.
 
Sv: Vill inte galoppera

Kan du inte låta bli att korta tyglarna då? Det går utmärkt att rida med lite längre tyglar också, försök rida mer med sätet och skänklarna än med tyglarna. Det går inte att använda spö? Egentligen är ju inte spöt till för att driva på hästen men om man använder det med förnuft kan det vara ett bra hjälpmedel där också. Bättre peta till en gång med spöt än att sitta och driva hela tiden, det blir hästen bara än mer skänkeldöd av.

När du är ute - försök göra som jag skrev innan, sitt av om du måste. led henne i små små cirklar eller rygga, tills hon inser att den lättaste vägen är att lyda dig från början.
 
Sv: Vill inte galoppera

Låter som hæsten e svag i de rætta musklerna.
Det ær viktigt att inte låte en sådan hæst hænga sig på bettet, då får ryttaren bæra upp en del av hæsten men fel muskler trænas.

Ska hæsten bli starkare måste den bæra upp sig sjælv, ær den inte stark nog att gøra det i en samlad form på kortare tyglar måste man låta den gå i en lægre enklare form på længre tygel fram tills dess den blivit starkare.
 
Sv: Vill inte galoppera

Kan du inte låta bli att korta tyglarna då? Det går utmärkt att rida med lite längre tyglar också, försök rida mer med sätet och skänklarna än med tyglarna. Jag måsta typ rida med tyglarna (iaf i trav och galopp) för hon genar väldigt mycket och jag har ganska dålig balans så jag kan typ inte sitta på henne i traven utan att skumpa omkring Det går inte att använda spö? Egentligen är ju inte spöt till för att driva på hästen men om man använder det med förnuft kan det vara ett bra hjälpmedel där också. Bättre peta till en gång med spöt än att sitta och driva hela tiden, det blir hästen bara än mer skänkeldöd av.

När du är ute - försök göra som jag skrev innan, sitt av om du måste. led henne i små små cirklar eller rygga, tills hon inser att den lättaste vägen är att lyda dig från början.

Tack för tipsen, skall som sagt rida henne imorgon så skall testa det! kommer med uppdateringar om hur det gick :)
 
Sv: Vill inte galoppera

Hej! Nu har jag ridit henne (både i lördags och i söndags). Jag börjar med lördag; Jag red henne i manegen och hon var seg som vanligt.. jag försökte rida ut med henne i slutet när jag skulle skritta av henne men hon vägrade gå speciellt långt. Det där med få henne att gå i små volter fnkar inte alls, hon står bara still när man försöker vända henne men rygga fungerar. I lördags var det dock jätte kallt så mina fingrar blev så kalla så jag ville bara in.
Söndags då; Det var tävlingar i stallet så båda manegerna var upptagna. Jag och en annan bestämde att vi skulle rida ut. Hon som var med mig hade sina föräldrar med sig också (de gick bredvid). Det gick jätte bra i början, hon gick mycket längre än vad jag hade fått henne innan. Men efter en stund fick hon syn på stallet och så ville hon absolut inte gå längre så jag backade henne en bit men sen bestämde vi att vi skulle ta rundan åt andra hållet. Det gick super bra!! :D hon höll inte på någonting och hon var jätte pigg (antar att det var för att hon ville hem för det var efter ungefär halva rundan som hon blev så pigg) vi travade lite men jag vågade inte riktigt på galopp för det är ganska mycket nedförsbackar på den rundan och det var lite för isigt. När vi kom tillbaka var tävlingarna slut och vi tänkte galoppera lite inne i menegen men då blev hon jätte seg och jag fick verkligen inte fram henne i galopp.
 
Sv: Vill inte galoppera

Jag tror det bästa du kan göra är att ta hjälp av någon kunnig på plats i stallet som kan se när du rider och ge råd utifrån det. Nu bestämmer ju hästen över dig och det problemet riskerar att bara växa mer med tiden ju längre du låter det fortgå så. Om du rider på lektionerna med henne så är väl en bra ide att prata med din ridlärare. Kanske skulle du också prata med den andra medryttaren och ägaren för att få lite tips och råd av nån som känner hästen väl. Om du har möjlighet så kanske en eller ett par privatlektioner för en tränare vore en god ide. Lycka till.
 
Sv: Vill inte galoppera

Jag red en likadan ponny för några år sedan. Kan säga att det inte är det roligaste precis. Men efter ett tag slutade han att hålla på med tramset och började gå riktigt bra. Eftersom du inte ridit ponnyn sålänge så testar hon kanske bara dig. Men det är bara att visa vem det är som bestämmer, men var noga med att tydligt visa vad du vill att ponnyn ska göra, och berömma så fort hon gör det minsta lilla rätt så som du vill! :laugh:
 
Sv: Vill inte galoppera

Jag red en likadan ponny för några år sedan. Kan säga att det inte är det roligaste precis. Men efter ett tag slutade han att hålla på med tramset och började gå riktigt bra. Eftersom du inte ridit ponnyn sålänge så testar hon kanske bara dig. Men det är bara att visa vem det är som bestämmer, men var noga med att tydligt visa vad du vill att ponnyn ska göra, och berömma så fort hon gör det minsta lilla rätt så som du vill! :laugh:

Nej det är inte det roligaste men jag tror hon är på väg att ge med sig eller vad man nu skall säga. jag red henne i tisdags och då fattade hon galopp nästan direkt i ena varvet :) det andra ville hon inte riktigt fatta i först men efter en liten stund så gick det! Red även ut i slutet när jag skrittade av henne. Hon började tramsa där hon brukar när jag rider själv men jag backade henne en bra bit sedan hoppade jag av och ledde henne i sicksack över vägen (hon ville inte gå framåt om jag försökte gå rakt fram) och vi kom dit jag hade tänkt att jag skulle rida sen hoppade jag upp och red tillbaka (hem är inga problem, det är på vägen från stallet hon inte vill gå).
 
Sv: Vill inte galoppera

Vad bra att det är på bättringsväg :D fortsätt jobba!
 
Sv: Vill inte galoppera

Rid lätt i traven om du har dålig balans, hon kan inte bli avslappnad och jobba rätt om du studsar runt ovanpå. Hon blir antagligen mindre skumpig med tiden när du lär dig rida henne rätt och du kommer få bättre balans ju mer du rider. Om du kan använda spöet så kan det vara en bra idé att läga det på insidan om hon vill gena, och ta ledande tygeltag utåt. Ledande tygeltag kan du ta även om du har lite längre tyglar.

Prova att variera mellan långa och korta tyglar i trav, korta upp en kortsida, låt henne "gasa på" en diagonal, korta upp ett varv på volten, läng en långsida etc etc. Min medryttarhäst älskade att få trava på en långsida emellanåt och fick med sig bakbenen väldigt bra även om jag gav henne hellånga tyglar och bara lät henne springa.
 
Sv: Vill inte galoppera

Soffeloffan: Ja, jag är jätte glad för det! :)

Mela94: Okej, tack så mycket för tipsen :) skall testa dem nästa gång jag rider henne! :D
 
Sv: Vill inte galoppera

Eftersom du säger att hästen går framåt, pigg och glad på lång tygel, men så fort du kortar blir hon seg och trött.. Av det så tror jag att du ger dubbla signaler till henne. Troligtvis är det en känslig häst, som när du kortar så tror hon att hon ska gå långsammare..vilket hon då gör. Duktig och sammarbetsvilligt. När du släpper efter går hon på.. Isället; Krama tygeln..ge efter. Få henne att förstå att trampa under sig utan att hon behöver hänga på tygeln eller stanna.. Och få henne att lyda under sitsens inverkan, man måste inte korta tyglarna, åteminstonde inte så att dom blir sega.:bump:
Att träna galopp kan man rida sluta på volt, eller på rakt spår, vilket gör att hästen trampar under sig med rätt ben, gör galoppfattning, och över gången till galopp blir mjuk och hon springer inte in i den. F.ö låter det mest som ni missförstår varandra.:bow:
 
Sv: Vill inte galoppera

Rider också en häst som bara ökar traven hela tiden. Fråga min tränare, hon sa "Ta det från skritt".

Vet inte hur, men det har faktiskt funkat för mig :) Har också gett hästen en väldigt kraftig galoppskänkel i skritten, sen galoppskänklat hela tiden.
Funkar inte det, så har jag ställt mig upp i lätt sits, för då slipper man tänka på att man skumpar hela tiden och kanske råkar rycka hästen i munnen tack vare skumpet :)
Funkar jättebra för mig oftast! :idea:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 990
Senast: valy
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 558
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp