Bukefalos 28 år!

Vill inte ha täcke på sig?

AnneSofie

Trådstartare
Mitt sto tycker inte alls om när man lägger på henne täcke. Det är inga problem att knäppa spännen mm, men just i ögonblicket man lägger på det blir det sura miner och hon brukar kunna ta nåt steg framåt eller bakåt eller "veva" med nåt ben. Om jag går ut i hagen och lägger på täcket när hon står och äter brukar det gå bra.

Förra ägaren sa att hon kunde sura vid täckning vid brunst, men isåfall har kusen varit i brunst hela hösten/vintern/våren:mad:

Detta är inget jag upplever som ett problem då hon inte går in för att skada någon utan mer visar obehag på ett lite "halvhjärtat" vis. Men det finns andra som måste hantera henne ibland och det kanske inte är så trevlig när man inte känner hästen i övrigt och vet att hon inte gör något mer än ser sur ut. Det skulle vara skönt att gå till botten med detta problem och göra något åt det.

Varför sura för täcke? Jag kan inte tänka mig att det gör ont på henne att få täcke på sig? Eller?
Jag har inte gjort nån grej av det utan låtsas som ingenting och lägger bara på täcket på precis samma sätt som på alla andra hästarna.

Kan tillägga att det är inte varje gång hon gör det, utan lite då och då och mer med vissa personer än med andra.

Kan man öht göra något annat åt det än att bara fortsätta göra som jag brukar?

Hon är lite sur även vid sadling men annars är hon helt problemfri i all annan hantering. En riktigt snäll liten dam.

Har ni några ideer/tips så hit med dem!:laugh:
 
Sv: Vill inte ha täcke på sig?

Hästen kan tidigare ha gått med ett illa passande täcke.

Det är ganska vanligt att täckena sitter trångt över bogen, antingen pga dålig passfrom eller helt enkelt fel storlek. Bogarna rör sig ganska mycket när hästen går, och stramar/nyper det i bringan när hästen betar hade jag också blivit ganska grinig efter ett tag.

Om det är anledningen till att hon surar så kan det vara en bra idé att se till att täcket verkligen sitter bra, och att använda det så lite det bara går.
 
Sv: Vill inte ha täcke på sig?

Tack för ditt svar!

Täckena hon har sitter bra, ser alltid till att de är "rymliga" i bogen. Tycker att även om hon har dåliga erfarenheter så borde det ha släppt på ett år med "bra" täcken:confused: Men det är klart, det kan ju sitta djupt i skallen på henne.

Skulle gärna ha henne utan täcke mer, men nu regnar det så mkt och hon är så frusen av sig så hon måste ha något skydd mot regnet.

Kan man göra något åt detta eller bara låta det ta sin tid?
 
Sv: Vill inte ha täcke på sig?

Det är ett sto.


Många ston har problem med integritet i form av sadel, gjordar, täcken. Det är väldigt vanligt och beror sällan på att de varit med om något obegagligt. De tycker helt enkelt inte om när saker sitter åt om kroppen.
 
Sv: Vill inte ha täcke på sig?

Det kan ju helt enkelt vara så att hon är lite känslig i huden. Har själv en häst som inte gillar när man lägger på täcke, spänner förbygel etc hon är känslig i huden just på det området speciellt ovanför bogen och vid manken. Finns inte så mycket du kan göra, säg bestämt nej om hon hotar lite å beröm vid rätt beteende. Du kan även klia lite vid manken för att avdramatisera själva påläggningen av täcket.
 
Sv: Vill inte ha täcke på sig?

Tack alla!

Som jag skrev i första inlägget så är detta inget som besvärar mig, är van vid ston;)
Värst är det för min mamma som tycker att hon är lite "respektingivande" i dessa situationer. Försöker ta täckes "situationerna" själv så mkt som möjligt, men då vi hjälps åt så händer det att hon tar morgon passet och måste ta på henne täcke.

Någon som har tips på hur man ingjuter mod i en mamma då?:D
 
Sv: Vill inte ha täcke på sig?

Jag har två hästar som har surat vid täckning.

Häst 1. Valack

Han är väldigt dominant av sej och hanteras han inte väldigt konsekvent dagligen blir han problem. När det endast är jag som hanterar honom fungerar allt jättefint. Men står han i ett inackorderingstall så det är fler som hanterar honom kan det bli problem... Han är alltså endast ute för att skrämma bort folk. Han försöker göra sej stor och trängs, lägger öronen bakåt och slår med huvudet...

Häst 2. Sto

Reagerade nåt enormt över täcket, drog in rumpan, spände kroppen och "tuggade" jättemycket. Detta tog jag som ett tecken på att nåt var fel, inte att hon var sur/dominant. Och mycket riktigt så hade hon problem på flera ställen i kroppen. Numera reagerar hon endast väldigt lite precis när täcket/sadeln kommer fram, men såfort hon känner att det inte skapar obehag slappnar hon av.

Så det finns ganska många tecken som du kan kika efter... Och lösa problemet efter detta.... Vissa är bara dominanta och försöker ta över, :devil: andra kanske har ont....:crazy:

//Domino_s
 
Sv: Vill inte ha täcke på sig?

Kan tillägga att det är inte varje gång hon gör det, utan lite då och då och mer med vissa personer än med andra.

Precis såhär är min valack... Jag har upptäckt att det finns vissa sorters människor han inte funkar med.

1. Rädda/osäkra personer
2. Personer som inte gillar honom
3. Personer som vet om att han han vara tuff och går in med attityden "Nu ska jag visa honom vem som bestämmer" :cool:

Domino_s
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
522
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 526
Senast: sorbifolia
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 401
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp