Bukefalos 28 år!

vill inte stå still under uppsittning

T

thesssomfan

Har ett sto som inte vill stå still under uppsittning, håller någon i henne så går det bra men är man själv i stallet och ska rida ut blir det lite tokigt. Någon som har tips/idéer att bolla till mig? :bump:
 
Sv: vill inte stå still under uppsittning

En häst jag hyrde var sådan, jag hoppade upp från ett litet bord. Så jag ställde henne vid bordet tills hon stod still sen försökte jag hoppa upp och om hon rörde sig ställde jag henne rätt igen. Jag kämpade endel men hon fatta tillslut:D
 
Sv: vill inte stå still under uppsittning

Är på en ridbana/paddock/ridhus/hage eller likande kan du ställe henne i ett hörn, alltså med näsan in i hörnet, då brukar det stå stilla. Annars är det bara träning som gäller, nöj dig aldrig förrän hon står still, låt henne aldrig ta ett enda steg förren du bett henne om det :P
 
Sv: vill inte stå still under uppsittning

Om hon inte står still så snurra henne i en cirkel runt dig flera varv. Försök sen sitta upp igen. Flyttar hon sig då med, gör m snurrproceduren. Håll på tills hon förstår att det faktiskt är trevligare att stå still.
 
Sv: vill inte stå still under uppsittning

Är på en ridbana/paddock/ridhus/hage eller likande kan du ställe henne i ett hörn, alltså med näsan in i hörnet, då brukar det stå stilla. Annars är det bara träning som gäller, nöj dig aldrig förrän hon står still, låt henne aldrig ta ett enda steg förren du bett henne om det :P
Precis vad jag tänkte skriva :) Kunde inte gjort det bättre själv :)
 
Sv: vill inte stå still under uppsittning

Åh, tack för era tips! ska testa imorgon :D
 
Sv: vill inte stå still under uppsittning

Om hon inte står still så snurra henne i en cirkel runt dig flera varv. Försök sen sitta upp igen. Flyttar hon sig då med, gör m snurrproceduren. Håll på tills hon förstår att det faktiskt är trevligare att stå still.

Detta funkade på min förra häst! Räckte med att upprepa detta i 2-3 dar. Sen stod hon som ett ljus tills jag var klar med allt.
 
Sv: vill inte stå still under uppsittning

Massa träning. Men för att komma med några tips så testa att vända nosen mot stallväggen. Eller om du har ett litet utrymme som du kan sitta upp i.

Utanför vårt stall har vi stallvägg, bom med garagevägg bakom, slutning upp och sedan en smal gång förbi silagebalar odyl för att komma ut från stallet.
Området där mellan är kanske 12 - 15 kvm så det är lite så himla litet men där är det effektivt att öva uppsittningar.

Annars är nosen mot stallväggen det effektivaste. Jag brukar göra så om jag har hästar som går iväg vid uppsittning att jag tar en dag när jag bara övar uppsittning vilket har visat sig vara effektivt.

Jag sitter upp och om hästen börjar gå då så stannar jag den. När den står helt still klappar jag om den och sitter av. Leder tillbaks den till där jag vill vara och sitter upp igen. Och så håller jag på tills hästen står helt still utan att tramsa både före uppsittningen och efter uppsittningen. Sedan sitter jag upp 2-3 ggr när den står still och sedan kliver jag av och sadlar av.

Detta har lett till att mina hästar sällan eller aldrig tramsar när jag ska sitta upp för de vet inte om jag ska rida iväg eller bara sitta av igen så det finns ingen anledning till att stressa upp sig.
 
Sv: vill inte stå still under uppsittning

min kompis hade liknande problem med sitt halvblod och hon blrjade med att alltid ha med en liten godis, som hon gav direkt när hon hoppade upp, någon höll då i hästen från början, så den stog stilla! sen lärde sig hästen ganska snabbt att prickstill ska man va så får man en godis! så när hon leder ut den nu ställer den sig som en staty tills hon kommit upp! och tills slut räckte det med att berömma hästen och skippa godisen vid varje uppsitning!
detta kan säkert funka olika på olika hästar! men lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
912
Senast: BernT
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 149
Senast: Blyger
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 050
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp