Vill inte vara ensam i boxen

C

Contezza

Hejsan!

Jag har en halvblods valack på 21 år som var föredetta ridskolehäst sen 2 år tillbaka.
Han är ganska låg i rang när han stod som ridskolehäst.
Nu går han själv i hagen och det är inge problem där att han är ensam så länge han kan se någon annan men han vill helst in när dom andra tre är inne.
Men han står snällt och gnäggar mest litegranna.

Problemet är mest när han står ensam i sin box och ingen av dom andra är inne.
Han står i en utebox så dom är fyra st totalt.
Står han inne i stallet så är det inge problem alls men står han i sin vanliga box ute så blir det problem.
Även om han har mat så springer han runt runt,stegrar sig,sparkar,skrapar och skricker.
Vill inte flytta in honom då det är lugnare där ute för honom som pensionär men lite jobbigt på helgerna då jag tar in honom själv och måste då se till när dom tar in dom andra hästarna.

Visst detta kanske inte är något som går att lösa då han är så pass gammal men jag tänkte iaf se om någn har några ideer.
 
Sv: Vill inte vara ensam i boxen

Låt han gå med andra hästar i hagen så att han får någon kontakt med andra hästar. Då kan det bli lättare för honom att stå ensam i box.

Han behöver mer häst i sitt liv helt enkelt :)

Kan du inte fixa detta i nuvarande stall flytta hästen till ett annat där han får ha hästkompisar i hagen och hästar runt omkring sig.
 
Sv: Vill inte vara ensam i boxen

Han har en häst på vardera sida om sig i hagen.
Vill att han skall gå själv då han trivs med det nu då han kan få ta det lugnt och äta utan att någon attackerar honom tex.

Har som sagt inge problem i hagen bara när han är ensam i boxen.
 
Sv: Vill inte vara ensam i boxen

Jag har också en f d ridskolehäst. Jag köpte henne för 9 år sen då hon var 13 år. Idag är hon alltså 22 år och har fortfarande svårt att vara ensam i boxen längre tider. När jag köpte henne från ridskolan blev hon så nervös av att vara ensam i det stall som vart hennes hem i åtta år att hon fick diarre.

Det man ska tänka på är att en ridskolehäst antagligen gått i en stor flock och känner sig oerhört otrygg när den är ensam. Jag tror att din häst skulle må bäst av att få gå i hage med andra hästar. De första dagarna kan han bli lite jagad av de andra men man får ha is i magen för det går i de allra flesta fall över.
 
Sv: Vill inte vara ensam i boxen

Min häst är en 14 årig halvblodsvalack som inte heller accepterar att stå inne själv.
Den enda och enklaste lösningen är att då slipper han det! Antingen får han gå ut eller så får jag ta in någon annan som sällskap.
Har försökt att vänja honom att stå själv många gånger men det slutar alltid med en helt sönderstressad häst som svetten rinner av och han blir inte lugn.
Det är väl inte svårare än att ni som står i samma stall komunicerar och samarbetar. Om du tar in Ns häst som sällskap en dag så kan väl N ta in både sin egen och din nästa gång?!
 
Sv: Vill inte vara ensam i boxen

En ridskole häst som är van att alltid ha massa hästar runt om kring sig kan mycket väl ha svårt att vara själv.

Låt din häst gå i hage med andra hästar och vara en häst... Då han säkert är van med väldigt mycket fysiskt kontakt med andra hästar anser inte jag att det är bra häst hållning att låta en sådan häst gå själv...

Sen får du väl helt enkelt låta honom stå i en box inne om det är där han trivs bäst. Varför krångla till det i onödan.

Mvh Russin8 som inte kan förstå dessa dumheter med att ha hästar ensamma i hagar, dom är flock djur!!!
 
Sv: Vill inte vara ensam i boxen

Min åsikt är ändå att det är bra att en häst kan vara ensam utan att stressa upp sig och må dåligt. Det gäller att lägga ner tid på det och träna. Tex. om man behöver transportera den och den inte kan vara själv i en transport kan det bli mycket farligt. Nu är din häst relativt gammal, men jag skulle tro att det går att lösa ändå om man är beredd att lägga ner tiden det tar. Ta in den korta stunder och pyssla med honom och så succesivt öka på dosen så att den lär sig att det inte är farligt är den metod jag skulle använda och har använt på min häst som inte ville vara själv inne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 940
Senast: Stereo
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 918
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp