Bukefalos 28 år!

Vill inte volta åt höger?!

P

Precious

Hej!

Jag har en fd travare sen 6 år tillbaka. Han gick på travet senast 2002 som fyraåring, men va väl inget vidare och tävlades inte mer. Fick hem honom som 5-åring och har gått som skogsmullehäst i ca 5 år, eftersom han har tagit lång tid att kunna "hantera". I maj i år började jag träna och skola om honom till en "riktig" ridhäst och rider regelbundet för tränare.

I mitten av sommaren började han sparka bakut i galoppen i höger varv, och min tränare sa att hon till 99% var säker på att det hade med att han tycker det är jobbigt, höger är även hans svaga sida. Han har aldrig tidigare haft problem med att gå på böjt spår i galoppen, men nu har jag ju även kommit åt hans bakdel mer och muskler han tidigare aldrig använt.

Tog ut en massör och ET för att gå igenom honom, och de hittade inget som helst "fel" på honom. Kan tillägga att han gick igenom en veterinärbesiktning året då jag fick honom ua.

Min hovslagare, som travtränat och tävlat honom sa att han en gång tidigare gjort så här. Alltså han blev jättesur och vägrade att volta till höger när han travtränade honom. Vet inte om de utredde eller gick vidare med problemet, men antagligen inte.

Visst kan det mycket väl bero på styrkan och att han inte orkar, 6 månader är ju ganska kort tid och han har utvecklats otroligt fort i ridningen. Men jag kan inte riktigt släppa det hovslagaren sa, och just att han svåra varv är till höger och det är just där han har problem. Börjar få igenom honom i högersidan nu, men det märks att han tycker det är väldigt jobbigt att böja igenom där.

Så, bara en spontan fråga, vad kan det vara som är fel? Om det nu inte är styrkan. Finns det någon speciell orsak till att hästen helt plötsligt inte ville volta till höger? Vet ju såklart att det kan finnas 100 anledningar men ville höra om det fanns någon vanlig anledning till just detta, hoppas ni förstår hur jag menar :)
 
Sv: Vill inte volta åt höger?!

Jag skulle kolla hur struplocket ser ut på honom - bara för att vara säker.

Jag hade en som struplocket var snett och missbildat på så när han vred huvudet åt höger fick han ingen luft - panik - vägrade volta. Och var givetvis jättevår att rida loss i högersidan.
 
Sv: Vill inte volta åt höger?!

Ok, det har jag aldrig hört om innan. Kanske är värt att kolla upp då. Men hur märkte du det? eller hur kom det sig att du just kollade upp det? Fanns det några andra symtom mer än att den inte vill böja till höger? Alltså, finns det några speciella/andra symtom på att struplockett skulle vara missbildat?

Ursäkta många frågor, men jag kan inte märka något annat än att han har svårt för just högersidan och att han gärna stretar emot när man försöker böja igenom honom, när jag väl får igenom honom går han i korta perioder böjd, men lägger huvudet en aning på sne. Jag stretchar nacken på honom utan problem, genom att att hålla en morot vid flanken. Han är inte oren i gången, tänderna är kollade, hovarna, och genomgången av ET o massör. Hovslagaren märkte en liten blödning i höger bakhov sist han var ute, men sa att det berodde på att han varit hovöm efter att vi hade ryckt skorna några veckor tidigare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte volta åt höger?!

kolla vänster sida, mellan sista revbenet till höftknölen...sitter det fast där så kan khan inte stretscha ut vänstra sidan och då gör det ont när han ska vrida höger
 
Sv: Vill inte volta åt höger?!

Ok, skall kolla det. tack för tipset. Brukar ju faktiskt, i många fall vara vänstersidan som krånglar om de inte vill gå i höger varv och tvärtom. Jag är skitkass på muskler osv hos häst, men vad är det jag skall känna om han sitter fast just där? Vet ju hur knutor och dylikt känns osv. Han är ganska grinig av sig allmänt när man klämmer och känner på honom, så om han skulle reagera speciellt där tror jag inte, om inte jag själv på något vis lär mig att veta vad jag skall känna efter. En reaktion kommer jag få från hans sida, garanterat. Det är det värsta han vet, när man klämmer och känner, och syntetbrostar då ;)
Därav är det väldigt svårt att hitta ömma punker på honom osv, eftersom han reagerar hela tiden. han har alltid varit sån, känslig!
 
Sv: Vill inte volta åt höger?!

kan du inte ta upp bakbenet och stretscha så han måste tänja sig där
 
Sv: Vill inte volta åt höger?!

Jo, jag skall stretcha igenom honom ordentligt imorgon. Blir sällan att man stretchar bakbenen, tyvärr. Han är väldigt rädd om sina bakben. Men jag skall försöka så gott det går.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 300
Senast: iNHALE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 841
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp