Vill se filmer HUR man beteer sig när en häst går för långt (Parelli)

JessicaM

Trådstartare
Jag har sett många filmer med pat parelli men aldrig fått sett någon häst som varit lite mer vild tex stegrar eller bockar eller går in på ens område.

Det är ju sådana filmer man vill se så man ser HUR man ska betee sig när hästen gör såhär på marken..

Vill även se hur han beteer sig på hästen när den börjar stegra etc..

Har ni några tips förutom att googla på youtube utan någon mer konkret youtube sida eller liknande...
 
Sv: Vill se filmer HUR man beteer sig när en häst går för långt (Parelli)

Jag är savvy medlem men jag hittar inga sådana filmer på deras sida heller... :/
 
Sv: Vill se filmer HUR man beteer sig när en häst går för långt (Parelli)

Skulle tro att en väldigt bra anledning till att man inte ser såna filmer är att det är för många puckon (förlåt) som skulle prova själva och bli halft ihjälslagna.
 
Sv: Vill se filmer HUR man beteer sig när en häst går för långt (Parelli)

Tror inte Parrelis sysla med Wild Mustanges, det är mer av en Montey Roberts grä BLM, och en del andra proffs som man hör aldrig talas om.
Az
 
Sv: Vill se filmer HUR man beteer sig när en häst går för långt (Parelli)

Skulle tro att en väldigt bra anledning till att man inte ser såna filmer är att det är för många puckon (förlåt) som skulle prova själva och bli halft ihjälslagna.

Ja, typ :bow:

*kl*
Det är så mycket som avgör vad man ska/kan göra. Ffa avgör vilken horsenality hästen har, det man kan/bör göra med en är helt fel för en annan. Parelli utgår ifrån att man ska jobba sig upp i levels och skaffa sig djupare kunskap om både att läsa hästar samt att få "arrows" att använda på rätt sätt i rätt situation. Det är först när man är riktigt duktig som man kan ta sig an riktiga "problemhästar". Och sånt lär man sig inte bara genom att titta på filmer. Har man problem med sin häst bör man få live-hjälp, så man får veta hur man ska hantera just sin egen hästs beteenden.
 
Sv: Vill se filmer HUR man beteer sig när en häst går för långt (Parelli)

Om du nu inte redan har gjort det så kan du ju kika in på den här tråden...http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1033847

Det där är väl en helt värdelös länk eftersom filmsnutten INTE är gjord för att förklara hur man hanterar "bråkiga" hästar. Man förklarar inte något om hästen, situationen eller varför man gör som man gör, vad man ska titta på osv.
 
Sv: Vill se filmer HUR man beteer sig när en häst går för långt (Parelli)

Det finns ju inga quickfix tyvärr och problemet kan ju bero på så många olika saker så det är svårt att göra filmer om just dessa problem. Jag har en hel del privata filmer men det är inget jag tänker lägga upp här eftersom det hela tiden det är min hantering det felar i.
 
Sv: Vill se filmer HUR man beteer sig när en häst går för långt (Parelli)

Det finns ju inga quickfix tyvärr och problemet kan ju bero på så många olika saker så det är svårt att göra filmer om just dessa problem. Jag har en hel del privata filmer men det är inget jag tänker lägga upp här eftersom det hela tiden det är min hantering det felar i.

You Learn From Your Mistakes
Tur du som har non som kan filma dig och kan sen på kvällen med goodies se där man har gört bra och MESSED UP BIG TIME :(
Az
 
Sv: Vill se filmer HUR man beteer sig när en häst går för långt (Parelli)

Det där är väl en helt värdelös länk eftersom filmsnutten INTE är gjord för att förklara hur man hanterar "bråkiga" hästar. Man förklarar inte något om hästen, situationen eller varför man gör som man gör, vad man ska titta på osv.

Vad jag menade med att länka till den tråden var just att där finns det en diskussion om just det TS är intresserad av. Det finns en filmsnutt om hur Linda tar sig an en "svår" häst, men vad är det bra för? Och då menar jag både hennes hantering av hästen och visningen av filmen i Parellis kursutbud.
Jag tycker ändå att bitar av tråden är en intressant diskussion om hantering av "svåra" hästar, och hur man kan lösa situationen som är i filmen på ett annat sätt. Jag menar inte att lägga mer skit på Parelli.
 
Sv: Vill se filmer HUR man beteer sig när en häst går för långt (Parelli)

Jag har sett många filmer med pat parelli men aldrig fått sett någon häst som varit lite mer vild tex stegrar eller bockar eller går in på ens område.

Det är ju sådana filmer man vill se så man ser HUR man ska betee sig när hästen gör såhär på marken..

Vill även se hur han beteer sig på hästen när den börjar stegra etc..

Har ni några tips förutom att googla på youtube utan någon mer konkret youtube sida eller liknande...

Har du hittat gamla Savvyclub DVD's från 05-06? Där finns en del bra demos med både Linda och Pat. Parelli rekommenderar att lösa problemen på marken, så att du är trygg med att du har en säker häst när du sitter upp, så hur han gör på en stegrande häst lär vi inte se i något utbildningsmaterial i alla fall.;)

//Annika
 
Sv: Vill se filmer HUR man beteer sig när en häst går för långt (Parelli)

Tror inte Parrelis sysla med Wild Mustanges, det är mer av en Montey Roberts grä BLM, och en del andra proffs som man hör aldrig talas om.
Az

Hello Az!!!!:laugh:
So you haven't seen National Geographics documentary 'Americas lost mustangs', where Pat is asked to gather a team and collect DNA from a herd of wild mustangs?
//Annika
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där...
Svar
14
· Visningar
1 716
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp