Vill starta en diskussion angående havre

N

Nicita

Hej!!!
Jag skulle vilja ha lite kommentarer och synpunkter på att fodra med hel havre.
Jag har gett min häst hel havre i snart 2 år.
Bytade den vanliga havren mot kraft havre-den gulröda säcken för
den havren ska vara bättre än den vanliga.Man får en mindre het häst på den havren än den vanliga.... den hon blev het som en potatis av.Ger henne kraft havre för att hon ska hålla hullet nu under vintern då hon får mer än övriga året.Hon får 1 liter om dagen därtill får hon vetekli och betfor och mineraler och vitaminer och linfröolja.
Till det verkliga problemet:
Från början fick hon 2 liter havre om dagen men drog ner på det eftersom hon blev het,sedan bytade jag havre till kraft havre som hon då får 1 liter av.Vågar inte ge henne mer därför att jag har läst på flera ställen att hästar får kolik av havre.
STÄMMER DETTA?????
Varför utfodrar man då med havre i så fall ????
Vill tillägga att min häst hade kolik för snart ett år sen....sedan om det berodde på havren eller gräs......det är en bra fråga.....
Jag tycker det verkar konstigt att dom skriver att hästar får kolik av havre.....får dom verkligen det???
Jag vågar inte ge min häst mer havre än 1 liter om dagen på grund av detta...funderar faktiskt på att ta bort havren pga detta.

Så det skulle var intressant att läsa vad ni har för synpunkter på detta,taxsam för svar,Nicita
 
Sv: Vill starta en diskussion angående havre

jag har aldrig hört att havre kan ge kolik jag har under alla min år som ryttare gett mina hästar havre, men min tjej blev förstoppad nu efter nyår men vet sa att hon hade tuggat i sig halmen o då fick hon inte havre vad jag vet.
 
Sv: Vill starta en diskussion angående havre

Min kolik känsliga häst har inte fått kolik när hon käkat havre, enbart när hon åt kraffts pellets.

Nu äter hon havre och müsli från Mustang och har inte fått ett endaste kolikanfall.
 
Sv: Vill starta en diskussion angående havre

Efter att jag och Wille stött på lite problem, eftersom att han är ett riktigt het huvud :angel:. Så pratade jag med en tjej som sysslat lite med muskel uppbyggnad osv. Eftersom att Wille är så väldans muskelfattig så är det väl det som är mitt mål, att få upp honom i muskler. Iallafall, naturligtvis så behöver dom ju då energi, men den här tjejen gav mig tipset att helt ta bort havren (eftersom att Wille redan är så pass het i sig själv) la istället dit lucern för hullets skull. Det har funkat super och han är jättefin nu ( i humöret, vi jobbar på musklerna ;)). Han går nu på korn kross, lucern, vitaminer, mineraler och B-vitamin och givetvis ensilage. Det har funkat super på honom men hade jag inte fått tipset så hade jag nog fortsatt med havren då det är vad jag fodrat med under alla mina hästår. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 333
Senast: Blyger
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 352
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp