Bukefalos 28 år!

Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

millan10

Trådstartare
Finns det några som lever fortfarande? Någon som vet någon/några som åker ut till skolor och berättar eller hur man kan ta reda på det? Vi ska läsa om kriget till hösten så det skulle vara väldigt intressant att träffa någon som varit med om det.
 
Sv: Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

Mietek Grocher - han gjorde det för ett par år sedan i alla fall.
 
Sv: Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

Precis, Mietek Grocher fick vi besök av i högstadiet! Men det var typ 2005 också så jag vet inte om han fortfarande håller på. Mycket intressant i alla fall, och väldigt sorgligt. Han har skrivit en bok om sina upplevelser också.
 
Sv: Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

Förutom Grocher så finns det nån som heter Tim någonting också.
Han föreläste på folkhögskolan när jag gick där, är ett par år sedan nu
 
Sv: Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

Det finns något som heter Föreningen Förintelsens Överlevande(?) som jag tror har som huvuduppgift att föra historien vidare till bland annat skolungdomar. Kolla upp det, kanske kan det vara en väg att gå?
 
Sv: Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

Andr värdskriget var 1939-45 så jag hoppas verkligen att någon som upplevt det fortfarande är vid liv. Du får leta efter någon 85+ för att de inte ska vara på tok för unga för att ha något mer generellt minne om hur det var. De börjar dock bli lite till åren så de kansek inte är någon uppsjö av föreläsare.
 
Sv: Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

Som sagt alla 85+ borde ha kännedom om kriget. Oavsett om de var med vid fronten, i koncentrationsläger eller som vanlig civil i ett okrigande land (typ Sverige). Det var ju den tiden de levde i, alla var påverkade av det. Om du har någon mormor/farmor i den åldern har de säkert nån form av berättelser om hur livet var under kriget.
 
Sv: Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

Sioma Zubicky föreläste men slutade tyvärr 2013, däremot kan jag verkligen rekommendera hans bok "med förintelsen i bagaget".
 
Sv: Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

Mammas farbror har lite historier att berätta. Han besökte min klass i högstadiet samt ett par andra skolor. Han var inte aktiv i kriget utan "civil" och berättade mycket om livet som civil i Danmark (numer bosatt i Sverige). Vet inte om han fortfarande gör sådana äventyr dock.
 
Sv: Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

Mietek Grocher föreläser fortfarande :-)
Hörde honom också under högstadiet och hade velat lyssna på honom igen. Han var i mina trakter för någon månad sedan, och det stod i tidningen efteråt att han skulle föreläsa så länge han orkade. Boken heter "Jag överlevde!" och när Kunskapskanalen hade fokus på 2a världskriget fanns delar av föreläsningen inspelad.
 
Sv: Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

Kul att det verkar som att några fortfarande håller på! :)
Har försökt kolla upp om man kan kontakta Mietek Grocher om föreläsningar, men har inte hittat något speciellt. Vet ni hur man kan kontakta någon?
 
Sv: Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

Benny Grünfeld har varit på vår skola i höstas och berättat om hur det var när han satt i koncentrationsläger under andra världskriget. Mycket intressant :)
 
Sv: Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

Tyvärr dog pappa för nåt år sedan :(
Han deltog som frivillig i vinterkriget. Han var en guldgruva av information, men mycket av det hemska utelämnade han.
 
Sv: Vill träffa någon som var med under andra världskriget?

Tyvärr dog pappa för nåt år sedan :(
Han deltog som frivillig i vinterkriget. Han var en guldgruva av information, men mycket av det hemska utelämnade han.

Min farfar tjänstgjorde i vinterkriget. Han berättade aldrig någonting om det. Inte ett smack. Han kunde nämna "kriget" men han sa aldrig någonsin något om det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 237
Senast: Mineur
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 728
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 710
Senast: Shaggy
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 660
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp