Bukefalos 28 år!

Vill veta Allt om galopp!

A

Arabian

Hej. Jag tänker skriva en bokserie om ett stuteri där man föder upp galoppörer och vill då veta allt om denna roliga sport (som jag tyvär inte kan vara del av pga att jag är för lång:( ). Jag bor i Säffle i Värmland och jag undrar om det finns någon jockey eller uppfödare här som jag kan åka och hälsa på för att kunna lära mig så mycket som möjligt så serien kan bli realistisk. Men jag kan dra lite kortfrågor här som jag skulle vilja ha svar på: Hur gammal måste man vara för att kunna tävla som jockey, är det 18 som gäller? När brukar man som jockey sluta tävla, ålder på ett ungefär? Brukar galoppörer anses vara "slut" på banan när de är runt fem, sex år? Brukar man inte starta galoppörer första gången när de är runt två år och rida in dem vid ungefär 1.5? Finns det några stora lopp i Sverige som anses vara mkt bra att vinna, typ stora derbyn eller så?

Det var väl det jag kan komma på just nu. Hör gärna av er till mig om detta och gärna då om det finns något stall jag kan få besöka som ligger i närheten av Säffle.

MVH Jessica
 
Sv: Vill veta Allt om galopp!

vill bara lägga till en sak: Hur mycket får man väga max (inkluxive utrustning) när man är jockey? Är det olika från åldersgrupper eller finns det en maxvikt? Vilket är vanligast och vilken vikt ungefär är bäst?

Det var det. :)
 
Sv: Vill veta Allt om galopp!

tror de finns flera liknande trådar du kan kolla runt i först så hittar du många svar o lite till..:idea:
 
Sv: Vill veta Allt om galopp!

Kolla bla tråden galoppinfo, om det är svar du saknar kan du ju ställa dem där!:)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 471
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp