Vill veta allt om hönor!

Lina123

Trådstartare
Åh, jag har en liten dröm om att ha en liten hönsgård i framtiden med några höns, 4-5 stycken kanske. Små hönor ska det vara :) Dom får gärna vara vackra att se på också. Förslag på lämplig ras?
Måste man ha en tupp? Jag vill inte ha massor med kycklingar! Utan mest ha dom för skoj skull och för att få lite ägg kanske. som en liten hobby mest.

Hur klarar dom sig om vintern? Måste man ta in dom?!:crazy:
Kan dom gå lösa på gården eller springer dom iväg då? Kanske är bäst att ha dom inhägnade så att inga rovdjur tar dom?

Hur ska ett hönshus se ut?

Vore jätte kul om någon kunde svara på mina frågor, som ni märker har jag ingen som helst erfarenhet av höns. men dom verkar mysiga och relativt lättskötta.
 
Sv: Vill veta allt om hönor!

Det finns redan två aktuella hönstrådar här, titta i någon av dem kanske?
 
Sv: Vill veta allt om hönor!

Hönshus så är det bra om det är isolerat om du har ett mindre antal hönor. Räcker med typ en lekstuga men att du har litte högre i tak, underlättar när du städar och letar ägg. Inrednind med reden eller lådor som hönsen lägger äggen i, våra har bådde redden och en låda men vissa av dem lägger hellre äggen på golvet. Sittpinnar i bra höjd. Något till vatten och mat.
En dörr till dig och en lucka till hönsen, bra om bådda går att stänga ordentligt, om det blir en kall vinter. Ett fönster för ljusinsläpp, sedan om det går att dra ut ström en lampa.

Inhängnad hönsgård är bra när rovfåglar och andra kommer på besök, gärna även över. Har man räv och andra fyrbenta rovdjur kan man sätta upp en eltråd runt gården, så de lämnar hönsen ifred. Våra går lösa just nu en stund varje dag hittar in av sig själva på kvällen. På sommaren brukar vi sätta upp ett elstängsel runt hönshuset, så de har litte mer att röra sig på hela dagarna. Har ett stängsel vi köpte som bara är att sätta upp och späna med tältpinnar och snören.

Mat, de äter allt utom rå lök i princip. De behöver ha ett foderkoncentrat. Snäckskal för att kunna produsera äggskal. Och sand.

Har en bekant som hade fem hönor utan tupp och det gick bra för henne. Men det beror litte på hönsen, om det behövs en karl i huset.

Hönsras så verkar du vara intresserad av någon typ av dvärghönsras. Små, lägger väl inte allt för många ägg, finns flera vackra raser.
Skulle kunna rekomendera dvärg coching. Vackra att titta på, mycket fjädrar.
 
Sv: Vill veta allt om hönor!

Dvärgcochin är trevliga och lätt tama. Jag har också Antwerpen-blandraser. Tuppen har du för hönsens psykiska trivsel och han ser till att de är trygga och håller sams. Har du en hönsgård och plockar alla ägg så får du inga kycklingar.

Här är en åttaåring som håller i hönan, så får du en uppfattning om storleken.:D
I2131933W676H507V20090718T211050Z.jpeg


http://sidsjohons.zoomin.se
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 472
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 735
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har jag pratat med läkaren som jag oroade mig för typ hela helgen. Alltså inte för själva läkaren men att dom bestämmer saker då...
Svar
0
· Visningar
804
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 060
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp