Bukefalos 28 år!

Vill veta allt om storpudeln!

Sv: Vill veta allt om storpudeln!

Fina hundar. Speciellt den bruna, jag är ju svag för de bruna och har själv en brun.
 
Sv: Vill veta allt om storpudeln!

Pudlar är roliga aktiva hundar!

Jag har två st, en mellan och en stor och de är varandras motsatser. Den lilla är aktiv, men inte sådär att han tycker att lydnadsplanen är det bästa som finns, han lyser upp av långa skogspromenader, spår och soffmys. Han är lite reserverad mot folk som han inte känner, är helt enkelt inte intresserad utav att hälsa på kreti och pleti men människor som är återkommande i hans liv hälsar och myser han gärna med. Han har tunn päls, behöver inte ryckas i öronen te x för det växer ingenting där men å andra sidan så är den även tunn i övrigt och han fryser lätt och behöver täcke vid lite kraftigare nederbörd eller blåst, han blir fort blöt in till huden.

Den stora är en clown och människoälskare utan dess like, kastar sig glatt i famnen på vem som helst och bara älskar människor! Han tycker lydnadsplanen är kanonkul, och fart och fläkt är bland det bästa han vet, idag har vi varit ute och åkt skoter och han har sprungit efter i lagom tempo, därefter har vi tagit sparken på en runda och han drog hela tiden, plus en promenad på 6 km, och han är långt ifrån fysiskt trött. Han har tjockare päls än lillen, behöver hållas kortklippt för det blir helt enkelt för varmt för honom, den är tät som bara den och står emot väder och vind lika bra som galon.

Båda två har inga problem med att ta det lugnt en dag, eller att fjällvandra om vi hellre vill göra det. Dom är experter på att linda både matte och husse runt lillfingret, och dom ger många glada skratt varenda dag (och ett och annat grått hår) och är alldeles underbara!

IMG_0435.jpg


Ignorera lilla terriern ;)

Stora vita har hittat klöven, viltspår är bra grejer! Ni kan ignorera höggravida matte i bakgrunden :o

IMG_0483.jpg
 
Sv: Vill veta allt om storpudeln!

SÅ FINA!
Låter som den lilla skulle passat mig bäst då, om man skulle välja på dina två individer. Men det är väl just det, att det hänger mycket på individen... Därför jag också helst vill skaffa mig en något äldre hund, så man har en lite större chans att veta vad för sorts hund man köper (gjorde "felet" att köpa ett föl som min första häst som senare i livet visade sig vara helt fel häst för mig och är nu såld). Menar inte gammal, men inte heller valp. Kanske är det svårare att få tag i en hund i den åldern? Eller är det nåt jag bara fått för mig?

Har mailat en kennel i närheten om man kan få komma på besök och träffa hundarna, men inte fått svar än. Nån som känner till fler kennlar i närheten av Köping/västmanland? Denna ligger i Västerås iaf.

Jättekul att flera lagt in bilder:bump:
 
Sv: Vill veta allt om storpudeln!

Båda mina är omplaceringar. Den lilla är ett "räddningsuppdrag" som hade levt instängd i ett hus med 40 andra hundar när jag tog honom, ingenting som märks idag. Han hade dessutom en tuff start hemma hos oss, finns en lång tråd om det om du söker bland mina trådar, men kort sammanfattat så var han på rymmen när vi hade haft honom 3 dagar, och var ute i 13 dagar.

Även den äldre är en omplacering, nackdelen med det i hans fall är att han fått jaga allt möjligt hos gamla ägaren (som var lite, äsch han jagade ren i 4 timmar igår och ryckte på axlarna) vilket gör att just han är lite svår att ha lös, då han sticker på synretning men det är ingenting som någon utav mina andra vänner med pudlar har problem med och ingenting som jag ser som rastypiskt.

Mina var 2 och 3 då jag köpte dom, jag är ingen valpmänniska och vet att då pudeln är en såpass stor ras, sett till antalet individer, så är det absolut inte omöjligt att hitta en omplacering! Ta en titt på pudelklubbens hemsida, där finns det omplaceringar, och hör av dig till pudelklubbens distrikt (borde bli söder?) dom kan ha koll på hundar som är påväg att omplaceras men som inte annonserats ännu. Lycka till i ditt framtida hundköp, oavsett om det blir en pudel eller ej!
 
Sv: Vill veta allt om storpudeln!

De mindre tröttnar fortare och vill att det ska hända nya saker för att inte tappa fokus. Men även detta är som sagt individuellt.

Stämmer precis på Pudliga Prinsen (dvärg precis över gränsen till toy). Fotgående var urtråkigt, efter sådär tio steg tappade han intresset. Då provade vi rallylydnad och det var perfekt! På tio steg hinner man med två moment, så PP hinner aldrig tröttna. :)

Men som sagt, det är väldigt individuellt. PPs morbror Hans Pudliga Höghet är totalt ointresserad av allt vad jobb heter. Han kan om han vill men han vill inte. :devil:

Suveränt charmiga och roliga är båda två, fast ibland undrar jag om de verkligen är hundar...eller gosedjur. Sitta i famnen är det bästa som finns, och bli kramade, det som hundar brukar avsky.
 
Sv: Vill veta allt om storpudeln!

Precis håller med , det ska hända saker för att de ska tycka det är kul. Jag har tränat lydnad med min och har tävlat i lydnad. Han tyckte det var jätte roligt i början då det var många nya saker att träna in. De första tävlingarna var han otroligt taggad och det gick mycket bra. Efter ett par tävlngar då han kunde sina moment så märkte jag att han tappade lite av intresset och tyckte inte längre det var lika spännande. Han gjorde allt han skulle bra men jag saknade gnistan som han hade i början. För mig är det viktigaste att det ska vara roligt. Han är redan där jag vill ha honom i lydnaden. Vi la tävlingen på is och började en klicker kurs för första gången. Där hände det nya saker hela tiden och jag såg direkt hans gnista igen. Han blev som en valp igen och började älska att träna igen. Så nu kör vi lydnad bara för att det är kul och tränar en massa trix istället. Så fort klickern åker fram blir han som en valp som gör allt han kan för att se om han lyckas pricka rätt.

Jag tycker du gör helt rätt i at tippapå puldelklubbens hemsida för att se där om omplaceringar. Man brukar kunna få bra hjälp med att hitta rätt. Är du helt inn epå storpudel eller kan även tänka dig mindre variant?

Lycka till med.
 
Sv: Vill veta allt om storpudeln!

Jag har nog mest tänkt på storpudeln, för jag vill helst ha en stor hund. Fast en lite mindre är väl inte heller omöjligt, egentligen :p

Låg igår och tänkte på några allmänna hundfrågor jag fundrat lite över, provar att ställa dom här (om jag kommer ihåg dom, typiska kvällsfilosoferingar när man ska sova):

1. Efter som jag är hästtjej i grunden, så är jag ju mer van vid hästar. Och där vill man alltid skritta fram och skritta av när man tränar. Hundar upplever jag oftast får "trava" hela tiden, speciellt de små. Bör man "skritta fram" hunden också, alltså låta den innan den travar? Eller är detta en galen jämförelse?

2. Hur gör ni med hunden där ni kommer in efter en regnig/blöt/smutstig dag ute? Alternativt gör ni nåt med hunden innan ni går ut en sån dag? rent praktiskt alltså!

Hm, det var vad jag kunde komma på... har för mig det var nåt annat jag funderade på, får återkomma! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vill veta allt om storpudeln!

Värma upp är alltid bra att göra men inget man behöver göra innan promenad. Vi använder promenad som uppvärmning ;)


Ska man cykla eller nåt så brukar vi ta det lite långsamt de första kilometrarna men värmer upp i trav. Jag släpper it mina i trädgården och då är det ibland full rulle innifrån. Inte helt optimalt men så får det bli.

Typ, så ja värm upp om ni ska träna, det kan vara bra att gå 10 minuter i koppel innan msn släpper hunden i skogen eller för bus med annan hund osv. Tänk hur du hade gjort med dig själv.

Är det för jäkla skitigt väder får hundarna ligga i hallen och torka. Är det bara vanligt svenskt väder så dammsuger jag på kvällen, det är typ konstant skitigt men hundarna springer ju ut och in hela dan så det får bli så.

Ska vi på koppelpromenad i skitvädret så har de täcke på sig för att jag tycker att det är bekvämt :)
 
Sv: Vill veta allt om storpudeln!

När det är regnigt får den lilla täcke på sig, då han blir blöt in till skinnet och fryser. Den stora får det ibland, om jag vill ha honom torr (dvs, är för lat eller vi ska iväg där det är olämpligt att han är blöt, te x på besök). Är dom skitiga så spolar jag helt enkelt av "underredet" dvs benen och under magen, om inte så torkar jag med handduk och de får sen gå in. När det gäller snö är det iprincip det samma, men där får båda täcke om de ska ligga i bilen och det är kallt te x, och snöklumpar i pälsen duschas bort i ljummet vatten.
 
Sv: Vill veta allt om storpudeln!

Vad säger ni om pudelpälsen annars då? den sägs ju vara annorlunda än "vanliga" hundar.
Fäller de inte alls?
Luktar de hund (konstig fråga kanske)?
Är de mer allergivänliga, som det sägs?
Jag är själv inte allergisk vad jag vet, men är nyfiken iallafall :)

Tycker också de kennlar jag kikat på mest föder upp svarta pudlar, är de vanligast? Är det svårt att få tag i säg en vit eller grå? Kan inte bestämma vilken färg jag vill ha :o

Självklart svårt för er att svara på, men vad har ni för erfarenheter av pudel+katt?
Är det viktigt, tror ni, om man tar en äldre omplacering att den är van vid katter eller kan den lära sig det hos mig sen? Har två katter som aldrig träffat hund... (innekatter)
 
Sv: Vill veta allt om storpudeln!

Den fäller inte alls. Badar du den inte luktar den precis lika illa som andra hundar ;) men de har en väldigt ofet päls så man blir inte sådär kletig på händerna av att klappa dem som man kan bli av vissa hundar.

Har du lite längre päls på din pudel så luktar den inte speciellt mycket hund för du måste bada den rätt ofta för att den inte ska tova ihop helt. Jag har mina kortklippta och de är väldigt sällan de är vita någon längre stund och då luktar de ju med, kanske inte alltid just hund men äckligt för de är ju sketna :p De har ju en liten annan päls och jag tycker att skiten sitter kvar på ett annat sätt en på många andra hundar. Man måste liksom borsta ur skiten den torkar inte och ramlar av som den gör lite mer på andra hundar. Men det är ju också en fråga om pälslängd. Det skiljer väldigt mycket på päls med beroende på vilken färg man har.


Svart och vit är vanligast men det finns en del i de andra färgerna med. Där har man inte riktigt lika mycket att välja på dock.www.pudelklubben.se har ju alla uppfödare om du inte varit inne där än.

Jag har ingen erfarenhet med pudel+katt men en bekant tog över sin som unghund och har har vant sig vid katten utan problem. Det är nog en uppfostringsfråga.
 
Sv: Vill veta allt om storpudeln!

Sussiloo har svarat bra angående pälsen, så jag svarar på de andra frågorna.

Om du är ute efter en omplacering skulle jag ha färgen som nr 2, dvs vill du ha en vit eller grå, så titta efter omplaceringar i de färgerna och bestäm dig när du träffat rätt individ, men kika även på de svarta, aprikosa och röda omplaceringarna, för det kan ju vara rätt hund men i fel kostym! ;)

Min lilla gula pudel hade inte träffat katter innan, och har inga problem med katter inne. Den stora har som sagt fått jaga allt, och då sambon är allergisk kan vi inte ha katt, och han fungerar därför inte med katter inne eftersom att vi inte tränat på det då det inte kommer vara aktuellt för vår del, tror absolut inte det är omöjligt, han vill inte äta dom däremot är dom roliga att jaga om dom får för sig att springa. Men jakten är individuell, och min stora vita är ett undantagsfall vad gäller jakten (jakt har de flesta, men han har ovanligt mycket och blir lätt blockerad och har svårt att släppa saker och ting) när det kommer till de pudlar jag träffat, och de börjar bli ganska många vid detta laget, därmed inte sagt att alla pudlar fungerar med katter.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill veta allt om storpudeln!

Blir så glad för alla trevliga svar jag får! Tack allihop :bow:
Självklart ska jag även titta på andra färger, man vet ju aldrig vem som är den rätta.
Tex så skulle min första häst bli en fjording (iaf ponny), absolut! En äldre skogsmulle att mysa runt på - det blev en bångstyrig fölunge, halvblod med hoppstam:confused:
Jag skulle aldrig ha innekatt, nej usch vad hemskt(uppvuxen med utekatt)... nu har jag två :confused:
Så, det är sällan det blir som man tänkt sig :rofl:
Åh vad jag är sugen på hund!! Men jag SKA plugga färdigt först och se vad jag får för jobb... jag ska tänka förnuftigt...! :angel:
 
Sv: Vill veta allt om storpudeln!

Jag skulle inte ha pudel, och impulsköpte min lilla... Så kan det gå!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 509
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Jag har bestämt mig för att den dagen jag skaffar hund, helst inom de närmaste åren, så ska det bli en pudel. Dels tycker jag de är...
Svar
8
· Visningar
3 347
Senast: jappisen
·
Övr. Hund hämtade igår hem min lilla valp, shih tzu. Har honom på prov till att börja med, men det blir nog köp :). det är min pojkväns styvmor...
Svar
19
· Visningar
1 343
Senast: Mysgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp