Bukefalos 28 år!

Villken färg är min katt ?

Mynta2

Trådstartare
Har frågat för längesen, men glömt den *rätta* benämningen. Någon som kan ?? Jag har bara 1 kort av henne, så håll till godo. Men man ser ju zebraränderna på ryggen/magen i allafall.

smulan.jpg
 
Sv: Villken färg är min katt ?

Hon har samma färg som min katt som är bruntabby.
 
Sv: Villken färg är min katt ?

Hon ser ut att vara bruntabby och vit, men det är svårt att se på bilden. Man måste se om hon är randig med smala eller tjocka ränder. En tabby har tjockare ränder som sitter i ring på sidan, medan en tigré är helt randig.
 
Sv: Villken färg är min katt ?

Ojdå jag trodde att en av våra var en Bruntabby
men hon har lite smalare ränder.
Misse.jpg

Så här ser hon ut min...Bruntabby?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Villken färg är min katt ?

Din katt är inte tabby - hon är bruntigré/vit. Smalare ränder alltså.

Tabbymönster ser ut så här, breda slingor över kroppen:

sno8.jpg


Mynta2 - din katt är bruntigré/vit eller bruntabby/vit beroende på vilket mönster hon har.
 
Sv: Villken färg är min katt ?

Usch vad svårt det blev ;)...Måste knäppa lite kort tror jag. Men hon har breda ränder över ryggen och ned mot magen, samt smala ränder på benen, tvärgående. Ska försöka fixa fler kort.
 
Sv: Villken färg är min katt ?

Skippa benen, titta bara på kroppen och jämför med stisses bild och den jag la in.
 
Sv: Villken färg är min katt ?

Jamen då känns din bild mer likt eftersom stisses katt verkar ha lite för smala ränder.
 
Sv: Villken färg är min katt ?

Högra katten här har ett tydligt tabbymönster:

familj.jpg


- inte alls Stisses raka, tunna ränder som du ser. (vill ha de tre ungarna, de ser tabby ut alltihop och jag älskar tabby:o :love: )

Cuaifeach har en ståtlig rödtabby men jag hittar ingen bild där hans mönster syns ordentligt.
 
Sv: Villken färg är min katt ?

Sista tabbybilderna här;)

De här är bra! Där finns en bra bild som jämför en tabbymönstrad katt med en spotted. Spotted är egentligen mer lik tigré än vad tabby är, bara det att tigréränderna har ersatts med prickar.
 
Sv: Villken färg är min katt ?

Tack Mandalaki!
Bruntigré/vit låter fint. Vi brukar kalla henne för
lilltigern.

Veterinären kan slänga sig i väggen det var han som
skrev bruntabby i journalerna :rofl:

Vilka häftiga ränder de har de där bruntabbysarna
på bilderna.
 
Sv: Villken färg är min katt ?

Din veterinär är nog engelskinspirerad. På engelska heter ALLA mönster tabby (för att ställa det till maximalt för oss;) )

Det VI menar med tabby heter blotched eller classic tabby. Det vi kallar tigré är mackerel (makrill:D ) tabby

Scrolla på den här sidan så finns väldigt tydliga teckningar på mönstren - här kommer mynta2 att se tydligt också: Länk
 
Sv: Villken färg är min katt ?

Oj, oj, villka fina teckningar dom katterna hade. Nu vet man i allafall hur man ska knäppa kort...på ryggen eller lite ovanför. Ska försöka få en kompis knäppa någondag och lägga ut. Den dära patched tabbykatten likande (enligt mitt otränade öga) en sköldpaddsfärgad...Vad är skillnaden ?
 
Sv: Villken färg är min katt ?

Det är säkert ingen skillnad, det står ju att den också kallas tortoiseshell tabby.

Nu sitter jag vid en annan dator än tidigare och här är det bättre ljus i skärmen så jag ser din katt bättre. Hon kan nästan omöjligt vara nåt annat än bruntabby/vit med tanke hur breda de svarta ränderna är.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: monster1
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
399
Senast: Jeps
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
967
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 042
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp