Bukefalos 28 år!

Vilodagar för hund?

Dom är lugna inomhus och ligger och sover i många timmar så det är sällan man märker av dom sålänge dom får sin aktivitet ute:)
Jag har aldrig riktigt tränat in något gå och lägg dig på någon av dom då dom brukar vara ganska ostöriga som sagt, men uppenbarligen klarar dom i nuläget inte av en "innedag" 🤗
Jag skulle tro att det handlar om att du ger signal att om de ber om det så hittar ni på något. Be dem gå och lägga sig nästa gång och se vad som händer.
 
Men det beror ju helt och totalt på vad hunden tränar. Mina hade gått sönder om de tränat varje dag. Under tävlingssäsongen tränar de 1-2 gånger vecka alternativt en träning och en tävling. Resten av tiden strosar de omkring och väljer hastighet själva.

Under träningssäsong gör det mera men också helt varierat (spurträning 1-2 dagar, drag en dag, lösspring en dag, långpromenad en dag, backträning typ.

Vilosäsong går de mest lösa och strosar men får några promenader i veckan.

Har whippet och greyhound.
Då ser vi olika på det eller kanske är det så att vi har hundarna på olika sätt (har för mig att du har stora inhäbgnade områden du släpper dina lösa på, vilket jag inte har).

Om hunden inte tränar/jobbar hårt eller nyligen har gjort det så ser dock inte jag behovet hos en hund med att planera in en dag varje vecka som endast ska bestå av rastningar. Att en dag eller tre blir lung/enbart rastningar utan medveten planering är inte det jag avser. :)

Sen får man ju se på hur hunden aktiveras i övrigt. "Arbetar man igenom hunden" riktigt ordentligt på tex helgen (tänker halvdag - dagspass) så kanske det passar med bara rastningar några dagar. Tex dagarna efter hemkomst efter att vi har varit och vandrat så gör vi inte mkt alls.
 
Senast ändrad:
Då ser vi olika på det eller kanske är det så att vi har hundarna på olika sätt (har för mig att du har stora inhäbgnade områden du släpper dina lösa på, vilket jag inte har).

Om hunden inte tränar/jobbar hårt eller nyligen har gjort det så ser dock inte jag behovet hos en hund med att planera in en dag varje vecka som endast ska bestå av rastningar. Att en dag eller tre blir lung/enbart rastningar utan medveten planering är inte det jag avser. :)

Sen får man ju se på hur hunden aktiveras i övrigt. "Arbetar man igenom hunden" riktigt ordentligt på tex helgen (tänker halvdag - dagspass) så kanske det passar med bara rastningar några dagar. Tex dagarna efter hemkomst efter att vi har varit och vandrat så gör vi inte mkt alls.
Ja det har jag! Och även om de kanske kunde orka mer så sparar vi på dem så de har extra mycket energi på tävling
 
Mina hundar (salukis) har vilodagar ibland. Den här veckan blev det vilodag både tisdag och onsdag eftersom jag hade sjukt mycket på jobbet och vädret var uselt. Det var inte direkt så att vi längtade ut då :p De dagarna så fick hundarna rastningsrundor på 10-15 minuter och på kvällen igår var vi iväg till en person jag känner, men där låg de också bara och vilade.

I måndags cyklade jag med dem ca 5-6km (de travar i raskt tempo bredvid mig då). Idag blev det rejält med lösspring i hyfsat kuperad fårhage (vi var ute ca 1 1/2 timme totalt) och både lördag och söndag lär det bli 2 timmar långa promenader med lösspring. Kanske tränar vi något mentalt också, men mina hundar har större behov av fysisk träning än mental träning.

Den här veckan är väldigt vanlig på alla sätt, förutom det där med två vilodagar på rad då. Vi brukar ha kanske en vilodag i veckan, alltid den dag då mitt jobb är som jobbigast. Är den dagen en dag när det dessutom är pissväder ute, då blir det absolut vilodag.

Mina hundar får från valpstadiet lära sig att man är lugn inne och leker ute. Blir de rastlösa inne så kan jag ibland ge en tuggpinne eller liknande, men de får inte börja hålla på och riva runt. Att de får överskottsenergi av för många vilodagar märks mest på att unga dåren blir jobbig under själva promenaderna, då kan hon bli dragig och försöka leka med alla pinnar hon ser. Inomhus är hon alltid lugn.
 
Jag kan om jag har fystränat mer än vanligt I några dagar med tex cykel/drag ha en vilodag med kortare rundor. Men tror inte heller att det egentligen är bra att hunden blir för stilla efter hård fysträning. De tankarna kommer från hästvärlden där man gärna skulle skritta/promenera och ev jogga hästen dagen efter hårdare träning.

Dock blir det ibland vilodagar för att jag själv inte mår helt hundra av någon anledning. Hundarna brukar ta det lugnt, mysa lite extra och kanske tugga lite ben. Om det blir flera dagar på raken så kan Gripa bli lite mer på tårna när något roligt händer men egentligen inget överdrivet. Det är lätt löst med lite mental träning inne eller typ ett spår.

Jag tänker att dina hundar nog helt enkelt är vana vid att de får aktivitet om de tjatar tillräckligt mycket?
 
Rent allmänt kring det här med att man måste ha vilodagar, överaktivering osv så tänker jag att det är få som verkligen aktiverar sina hundar för mycket. Däremot tror jag att många aktiverar för mycket med stressande aktiviteter och därför blir en del hundar mer på tårna när de också tränas mer. Det känns nämligen lite motsägelsefullt att tex en arbetande hund skulle bli hyper av att jobba. Då försvinner ju hela syftet med att ha en hund med hög arbetslust.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
509
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 427
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 860
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
3 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp