Vilt fullblod

Lady_N

Trådstartare
Hallå där!
jag vet inte om det platsar här i detta forumet..

Jag har en fd. galopphäst som var känd för att vara "dum i huvet". Jag hade tillit till hästen och visst åkte av någon gång till en början men sen kunde vi skritta ut på små rundor med sällskap. (Jag kan ju tillägga att jag är inte någon ridskole flicka och har bara ridigt ponnys som liten. Inte förrän nu har jag min egen häst.)

Efter någon månad var vi med om en olycka och jag åkte av ganska rejält (full galopp och mitt i en sväng). Slogs medvetslös och hamlade på akuten. inget brutet men självförtroendet blev en aning skadat. Efter det har jag haft svårt att ta mig upp igen och när vi kom till vårt nya stall så försökte jag igen, och det gick bra tills han bockade av mig i ett redigt kaninskutt.

Korkad som man är så har man inte införskaffat sig en skyddsväst men sparar just nu till det så man kan komma upp med lite mer självförtroende och vetenskap att man inte slår sig lika hårt man får en flygtur.

Men under tiden har jag tömkört och försökt hålla honom aktiv och få honom att lyssna på mig. Men jag märker att för varje gång så tar vi ett steg fram, två steg bak..:(

Otroligt snäll häst att hantera, men har blivit lite grann bordus och vild.

Som sagt, som en oskolad hobby häst tjej så känner jag att jag inte gör några framsteg alls.. Och jag känner mig bokstavligen maktlös med min egen häst.:( :(

jag vill börja om från NOLL och verkligen bygga upp en relation med min häst. men jag har ingen aning om vart jag ska börja och hur jag ska gå tillväga för att få tillbaka mitt självförtroende och inte vara nervös längre..

hjälp!:(

Mvh
/ Lady-N
 
Sv: Vilt fullblod

Du behöver en duktig instruktör, kanske lämna bort hästen för att få tillbaka lite vett och respekt.

Tingeling här på forumet har en fin historia om den egna hästen, som blev lite för mycket på hemmaplan men som efter en vända hos tränaren blivit en ny häst att hantera.

Det du beskriver är farligt. Folk slår sig halvt ihjäl, och just nu har vi en tjej i den yttre bekantskapskretsen som - trots gedigen riderfarnehet - åkte av och knäckte ryggen. Resultat: förlamning från nacken och ner.

Är du säker på att hästen är frisk? Fullblod har inte sällan närliggande tornutskott, vilket kan utlösa till synes oprovocerade tokryck när smärtan helt plötsligt kommer och ansätter häststen.
 
Sv: Vilt fullblod

Du behöver en duktig instruktör, kanske lämna bort hästen för att få tillbaka lite vett och respekt.

Tingeling här på forumet har en fin historia om den egna hästen, som blev lite för mycket på hemmaplan men som efter en vända hos tränaren blivit en ny häst att hantera.

Det du beskriver är farligt. Folk slår sig halvt ihjäl, och just nu har vi en tjej i den yttre bekantskapskretsen som - trots gedigen riderfarnehet - åkte av och knäckte ryggen. Resultat: förlamning från nacken och ner.


I galoppstallet var han känd för att vara en djävul, men jag såg det inte själv för han var så mild i sitt sätt att hanteras. Sen försökte han iofs slänga av jockeyn för han inte gillade hästen isig. och fick man upp honom i fart var det svårt att få stopp på honom.. Men jag förstår vad du menar och jag känner hur jag inte har tillräckligt med kunskap och kompetens för att reda ut det här själva.

Idag tex. försökte jag gå ut en promenad i skogen och han var så uppjagad över att lämna (de brunstande stona) i hagen att jag var rädd att han skulle dra iväg med mig. jag lyckades inte fullfölja min promenad och det tar hårt på ens självförtroende att man inte ens kan avslut
a något så simpelt..:(
 
Sv: Vilt fullblod

Är du säker på att hästen är frisk? Fullblod har inte sällan närliggande tornutskott, vilket kan utlösa till synes oprovocerade tokryck när smärtan helt plötsligt kommer och ansätter häststen.

Efter vår olycka tömkörde jag honom en del och när det gick som bäst blev han halt. gick med honom till vet och inga problem, lite öm i sulan. När han kom till nya stallet fick han en bra hovslagare samt en massör ute och kollade.
Jag har inte haft problem att rida honom innan, förrän jag störtdök grusvägen och jag har blivit lite rädd/nervös att hoppa upp igen..
 
Sv: Vilt fullblod

Då tycker jag du ska avstå. Varken du eller hästen mår bra av att du är rädd.

Ta hjälp, innan det händer något allvarligt.
 
Sv: Vilt fullblod

Då tycker jag du ska avstå. Varken du eller hästen mår bra av att du är rädd.
Ta hjälp, innan det händer något allvarligt.

Jag har ingen som helst avsikt att utsätta mig själv eller min häst för någon fara eller obehag. Jag vet bara inte vem jag ska vända mig till. Kvittar mängden böcker eller videos så blir jag inte klok på hur jag ska få honom att lyssna på mig. Grunden är ju att kunna kontrollera honom från marken. Och inte ens det klarar jag av.:(
 
Sv: Vilt fullblod

Har du röntgat ryggen? Jag skulle börja där och kolla tornutskott. Så att han inte har ont av dem. Och det krävs en röntgen för att se det.

Annars skulle jag oxå rekommendera någon som kan hjälpa dig. Antagligen hemma eller att du skickar bort honom.
 
Sv: Vilt fullblod

Har du röntgat ryggen? Jag skulle börja där och kolla tornutskott. Så att han inte har ont av dem. Och det krävs en röntgen för att se det.

Annars skulle jag oxå rekommendera någon som kan hjälpa dig. Antagligen hemma eller att du skickar bort honom.

Enligt förra ägaren så har det varit noll problem med honom, men iofs förklarade hon honom som "dum i huvet".. så ja, kan inte riktigt lita till 100% på det dära
 
Sv: Vilt fullblod

Jag tycker verkligen då MÅSTE ta hjälp - helst igår. Om du vill ha kvar hästen och inte tappa glädjen, förtroendet för dig själv, samt inte riskera att skada dig allvarligt!

du har köpt en ferrari (dessutom av den svårare typen om du förstår vad jag menar) när du kanske borde ha skaffat dig en volvo.

jag har haft fullblod i en evighet genom livet och även i min nära bekantskapskrets sett alltför mycket tråkigheter med ganska duktigt folk i sig som ändå köpt sig vatten över huvudet. Fullblod är underbara hästar, men de är även väldigt vakna, alerta och framför allt intelligenta. Blir det fel, kan de lätt ta överhanden om det är en tuffare individ (alternativt allmänt stressad/laddad osv).

snälla ta hjälp av någon som verkligen kan hjälpa dig. Det är mitt genuina råd.

Kompletterande fråga: Går han i hagen med ston? Ta bort honom från dem om han verkligen är fäst vid dem och reagerar på att de brunstar osv. Ytterligare en variabel i sammanhanget som du inte har råd med, om det bidrar till att han blir yvig osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilt fullblod

Har oxå hört om hästar som är "dumma i huvudet" där de har ont. Gör du en röntgen vet du med säkerhet hur vidare det beror på smärta eller ej.
 
Sv: Vilt fullblod

Jag tycker verkligen då MÅSTE ta hjälp - helst igår. Om du vill ha kvar hästen och inte tappa glädjen, förtroendet för dig själv, samt inte riskera att skada dig allvarligt!

du har köpt en ferrari (dessutom av den svårare typen om du förstår vad jag menar) när du kanske borde ha skaffat dig en volvo.

jag har haft fullblod i en evighet genom livet och även i min nära bekantskapskrets sett alltför mycket tråkigheter med ganska duktigt folk i sig som ändå köpt sig vatten över huvudet. Fullblod är underbara hästar, men de är även väldigt vakna, alerta och framför allt intelligenta. Blir det fel, kan de lätt ta överhanden om det är en tuffare individ (alternativt allmänt stressad/laddad osv).

snälla ta hjälp av någon som verkligen kan hjälpa dig. Det är mitt genuina råd.


Jag förstår att jag tagit mig vatten över huvudet och det gnager min själ att jag både sviker min häst och mig själva. Att han är en Ferrari, är sant.

som jag skrev innan, jag tänker inte utsätta mig för någon fara i onödan. jag ska se om jag kan ta kontakt med kunnig personal..:(
 
Sv: Vilt fullblod

Har oxå hört om hästar som är "dumma i huvudet" där de har ont. Gör du en röntgen vet du med säkerhet hur vidare det beror på smärta eller ej.

Jag har dock ridigt honom någon månad efter att han klev av banan och då kunde vi skritta ut och rida i ridhus utan problem. Trafik störde inte honom för fem öre och jag kunde hoppa upp i sadeln hipp som happ.. Men jag tror faktiskt att största faktorn är mitt självförtroende och min rädsla att faktiskt tappa kontrollen och bli slagen medvetslös igen..:(
 
Sv: Vilt fullblod

I galoppstallet var han känd för att vara en djävul (

Vad trist att det känns tråkigt med din häst :(

Ett par frågor:

1. Är hästen ordentligt kollad. rygg, tänder (RIKTIG tandläkare, inte bara vet.), ET, Massör?

2. Köpte du den från galoppstallet/banan?

3. Om du inte köpte den från banan, vad har den gjort efteråt?

4. På vilket sätt var den "en djävul"?

5. Namn/Stam? (du kan pm:a om du vill)

Som alla andra säger tror jag du måste ta hjälp av van instruktör.
 
Sv: Vilt fullblod

Vad trist att det känns tråkigt med din häst :(

Ett par frågor:

1. Är hästen ordentligt kollad. rygg, tänder (RIKTIG tandläkare, inte bara vet.), ET, Massör?

2. Köpte du den från galoppstallet/banan?

3. Om du inte köpte den från banan, vad har den gjort efteråt?

4. På vilket sätt var den "en djävul"?

5. Namn/Stam? (du kan pm:a om du vill)

Som alla andra säger tror jag du måste ta hjälp av van instruktör.

1: Under tiden jag har haft honom har ryggen enbart blivit kollad av en massör, då var han ganska undernärd efter sommaren och tar ganska känslig över ryggen. Nu när man klämmer brukar jag aldrig märka något. Samt tänder ska ha blivit raspade när jag fick honom.

2. jag fick honom från Jägersro/banan

4: han vägrade ha någon på ryggen, väldigt vild av sig. (en jockey försökte rida honom men han bockade och försökte slänga av honom när han skulle sätta sig i sadeln. killen erkände dock att han hatade hästen, men villa rida honom i löp ändå) Dock en annan jockeyn kunde rida honom UTAN problem. O_o samt fick man honom i galopp så var det väldigt svårt att få honom att stanna. På tränings spåret kunde han springa 2-3 varv utan uppehåll..
Jag har dock själv ridigt honom när jag fick honom och första gången gjorde han ett skutt så jag gled ur sadeln, men efter det gick det bra att skritta runt.

5: skickar i P.M
 
Sv: Vilt fullblod

Som alla andra säger tror jag du måste ta hjälp av van instruktör.

jag har pratat med ägaren till stallet där jag är inackorderad och hon är väldigt kunnig, ridit in unghästar och utbildat hopphästar osv. Ska se vad hon och jag kan komma fram till.:cautious:
 
Sv: Vilt fullblod

Jag tror dessutom att det är viktigt att du tar hjälp av någon som är van vid fullblod, ett fullblod - speciellt ett som har gått löp - är ändå inte som en vanlig unghäst... :)

Hoppas att du lyckas! Ett fullblod som man hittar knapparna på är fantastiskt!!!! :D
 
Sv: Vilt fullblod

Som flera andra skrivit vill jag råda dig att ta honom till en klinik och låta en kunnig veterinär göra en ordentlig utredning. Jag har själv en häst som är långt ifrån någon Ferrari, men som haft beteenden som flera klassat som dumheter och olater. Nu har det visat sig att han har trasiga strålben vilket (förmodligen) gett smärtsamma inflammationer runt om.

Du kan vara hur duktig som helst och ta hjälp av fantastiska tränare - om hästen har ont kommer det inte att hjälpa. Jag tror du sparar både dig och din häst mycket smärta genom att utesluta skador och sjukdomar först.
 
Sv: Vilt fullblod

1. Kolla upp hästen på klinik, alltså röntga rygg, mun, ben, hals, nacke osv!
2. Kolla upp utrustningen, passar träns och sadel?
3. Ta hjälp av en tränare!


Sen VARFÖR man skaffar ett tävlingsfullblod utan kunskap om hur det är att ha egen häst är för mig obegripligt :cautious: men det är inte min sak att läxa upp!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp