Vilt fullblod

Sv: Vilt fullblod

Sen VARFÖR man skaffar ett tävlingsfullblod utan kunskap om hur det är att ha egen häst är för mig obegripligt :cautious: men det är inte min sak att läxa upp!

jag vet att det låter galet fel och jag själv insett att jag är ute på djupt vatten. Tyvärr blev jag lovad av en vän att få hjälp då hon "har kunskap" om att rida in och utbilda osv. Men efter att ha test ridit min häst konstatera hon att "jag förstår varför du har problem, han är ju jätte stark."...
Efter det ville hon inte hjälpa mig mer.. :crazy:

Han var ju otroligt snäll att hantera och jag kunde skritta honom .
 
Sv: Vilt fullblod

Som sagt, du MÅSTE kolla upp hela hästen på en klinik! Glöm inte tänderna! :)

Har du någon som kan hjälpa dig?

Vad får han för mat?

Varför inte be någon longera dig när du rider? Då har du en extra broms och behöver inte vara rädd!

Testa ett skarpare bett i början så att du har kontroll?

Och GLÖM INTE, den här hästen är född och tränad till att springa det fortaste han kan med långa starka steg, det krävs massor av kunskap för att skola om honom till att bära sig kort och i ett samlat tempo som man kräver av en ridhäst! :)

Det är jättefint att du ville "rädda" honom men det är tyvärr inte som i böckerna, det blir lätt farligt och tills vidare tycker jag som sagt att du ska:

1 Kolla upp hästen, det kommer bli dyrt men det ÄR vad som krävs!
2. Anpassa utrustningen!
3. Träna för tränare!
4. Håll dig i paddock/ridhus tills du har kontroll!
 
Sv: Vilt fullblod

Som sagt, du MÅSTE kolla upp hela hästen på en klinik! Glöm inte tänderna! :)

Har du någon som kan hjälpa dig?

Vad får han för mat?

Varför inte be någon longera dig när du rider? Då har du en extra broms och behöver inte vara rädd!

Testa ett skarpare bett i början så att du har kontroll?

Och GLÖM INTE, den här hästen är född och tränad till att springa det fortaste han kan med långa starka steg, det krävs massor av kunskap för att skola om honom till att bära sig kort och i ett samlat tempo som man kräver av en ridhäst! :)

Det är jättefint att du ville "rädda" honom men det är tyvärr inte som i böckerna, det blir lätt farligt och tills vidare tycker jag som sagt att du ska:

1 Kolla upp hästen, det kommer bli dyrt men det ÄR vad som krävs!
2. Anpassa utrustningen!
3. Träna för tränare!
4. Håll dig i paddock/ridhus tills du har kontroll!


Det ska jag absolut göra. Mitt största problem för tillfället är att faktiskt kunna kontrollera honom från marken. Han har blivit lite bossig och lite för burdus. Så att longera med mig på ryggen väntar jag med, för jag måste komma upp och inte få en flygtur först :)

Jag har pratat med ägaren till stallet jag är inackorderad i, hon och jag har pratat om anpassning av sadel osv. Och jag kommer att ta hjälp av henne när det kommer tills hans träning/utveckling.

Och paddock är mitt enda kort jag har och jag kommer inte att riskera några uteritter förrän han är helt säker att rida..:cautious:
 
Sv: Vilt fullblod

Köp ett stigbett och träna! Långt grimskaft och ett spö att hjälpa till med om han går på dig! :)

(Du skall givetvis ha bra skor, hjälm och icke klumpiga handskar)

Ta långa promenader och gör många halt så att han väntar på dig osv! :) Mycket beröm när han gör rätt och snabb tillrättavisning om han gör fel (du skall dock givetvis inte bli aggressiv eller slå honom, men vara BESTÄMD!)
 
Sv: Vilt fullblod

Börja med att begära röntgen rygg på klinik. Det är absolut nr 1. Skit i sadelanpassning etc innan ryggen är kollad.
 
Sv: Vilt fullblod

Det jag blir lite bekymrad över är att du köpte en häst som hade rykte om sig att vara besvärligt och vild och inte ens proffsen ville rida den? Hur gammal är hästen? Tolkade jag dig rätt att du fick den gratis av banan?
 
Sv: Vilt fullblod

Jag tycker också att du måste kolla upp hans hälsa, det låter som han har KS och som de andra skrivit, det kan göra väldigt ont. Boka tid på klinik så fort du kan och rid honom inte innan. Jag har själv en fullblod med KS.
Lycka till!
 
Sv: Vilt fullblod

Jag tycker också att du måste kolla upp hans hälsa, det låter som han har KS och som de andra skrivit, det kan göra väldigt ont. Boka tid på klinik så fort du kan och rid honom inte innan. Jag har själv en fullblod med KS.
Lycka till!


Förtillfället rider jag inte honom ändå, och har inte gjort sen olyckan. Så där är ingen panik att jag kommer rida honom innan iallafall
 
Sv: Vilt fullblod

Det jag blir lite bekymrad över är att du köpte en häst som hade rykte om sig att vara besvärligt och vild och inte ens proffsen ville rida den? Hur gammal är hästen? Tolkade jag dig rätt att du fick den gratis av banan?

Han är 5, blir 6 nu i sommar har jag för mig.

Men som jag skrev innan.. jag hade inga problem med honom innan förrän efter jag trillade av honom
 
Sv: Vilt fullblod

Köp ett stigbett och träna! Långt grimskaft och ett spö att hjälpa till med om han går på dig! :)

(Du skall givetvis ha bra skor, hjälm och icke klumpiga handskar)

Ta långa promenader och gör många halt så att han väntar på dig osv! :) Mycket beröm när han gör rätt och snabb tillrättavisning om han gör fel (du skall dock givetvis inte bli aggressiv eller slå honom, men vara BESTÄMD!)

Senast hade jag problem att bara få honom att gå på promenad.. Kunde dock spela in att där fanns två ston i hagen och hagen sidanom som brunstade och han springer och uppvaktar dem konstant. Samt att han har väldigt svårt för att slita sig ifrån flocken. blir väldigt stirrig och nervös.. :(
 
Sv: Vilt fullblod

Han är 5, blir 6 nu i sommar har jag för mig.

Men som jag skrev innan.. jag hade inga problem med honom innan förrän efter jag trillade av honom

nja jag avsåg mer att om du inte är så van varför vill man skaffa en häst som redan från proffs har rykte om sig att vara så svår/farlig? :o Även om den var snäll när du provred/skrittade osv, så undrar jag alltså lite hur du tänkte/resonerade. Alltså inget illa ment öht ? :) försöker bara förstå.
 
Sv: Vilt fullblod

Det känns som det är ett vanligt misstag att oerfarna köper en billig häst direkt från banan. Ibland går det jätte bra, ibland gör det det inte. Men man måste veta att det ÄR jätte mycket jobb att skola om en galoppör till en trevlig ridhäst!

Du gör helt rätt i att be om hjälp, för det behöver du! Ett osäkert fullblod behöver en tydlig, stark och bestämd ledare. Och med stark menar jag stark i psyket. Blir du rädd och osäker så kommer hästen inte att acceptera dig som ledare och det kommer att bli farligt. En häst som redan ses som farlig behöver en ännu tydligare ledare.
Det du ska göra är precis som alla andra skrivit ta hästen till en klinik och gå igenom den grundligt. Det spelar ingen som helst roll att du inte har tänkt rida på hästen just nu och att den har vart snäll tidigare på skritt turer.
Det är ingen idé att bygga upp förtroendet från marken om tanken sen är att sitta upp om hästen nu har ont. Då kommer du att få ett bakslag och vara tillbaka på ruta ett. Det kostar att kolla upp hästen det gör det! Men det kostar ännu mer att inte göra det om nått är fel. En massör jobbar med muskler, inte skelettet så de kan omöjligt upptäcka fel som inte sitter i musklerna.

När du kollat upp hästen tar du hjälp av en duktig nh tränare och tränar ledarskap och tillit från marken. Det absolut bästa i ditt fall skulle ändå vara att skicka hästen till en duktig beridare, gärna någon som jobbar mycket från marken också. Westernryttare tex är helt otroliga med kontakten med hästen och jag hade gärna tagit hjälp av en duktig sådan även om tanken inte är att hästen ska utbildas inom western.

Hoppas att du tar hästen till klinik och att det visar sig att plåtarna är rena. Och att du sen lyckas få iordning på hästen. Lycka till!
 
Sv: Vilt fullblod

KL

jag tycker det känns troligt, både att den kan ha ett fysiskt fel (tex KS) och att den tidigare varit i träning, hög kondition och nu jobbar betydligt mindre. Det leder ju ibland till att hästen hittar på både det ena och det andra, om den plötsligt får betydligt mindre motion. när min ponnyferrarri fick vila 2 v, från att tidigare vara i normal ridponnykondition, blev han crazy när han skulle sättas igång, och det satt i ett bra tag. Då kände jag ändå hästen väl sedan innan och brukade kunna hantera även de värsta "sportbilsdagarna".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp