Bukefalos 28 år!

Sv: viltspår

Varför ska du lägga utan blod? Vad är vitsen med det?

I Norge eller Finland drar man en blodig svamp efter sig :) Också en variant!
 
Sv: viltspår

Varför ska du lägga utan blod? Vad är vitsen med det?

För att göra det svårare för hunden, givetvis :)
Man ska aldrig sluta utmana och göra det svårt för hunden i viltspår (eller vanligt spår)! Och drar man bara klöven gör det hunden stensäker på spåret när det väl tillkommer blod.

Vitsen är ju att hunden ska följa viltdoften lika mycket som blodvittringen - går man ett riktigt eftersök kanske blodet upphör efter bara några tiotals meter.

TS: Jag brukar korta ner liggtiden något när jag inte har blod, men det kan ändå ligga något dygn utan problem.
 
Sv: viltspår

Jag har bara erfarenhet av att det är lite dumt att dra upp det för mycket innan man ens gått AKL... Men å andra sidan vill jag göra det enkelt för mig och inte börja jobba med tempo bara för att gå ett prov på ett par minuter som jag förutsätter att hunden kan utan att ens träna...
 
Sv: viltspår

jag tänkte mest på bloduppehållet. så han lär sig spåra på enbart släpspår också, och inte blir "tossig" när blodet försvinner. tempot är jag inte orolig för, vad jag har förstått så godkänner de relativt högt tempo i spåret. bara man kan följa med utan att bryta benen av sig (med lite erfarenhet blir man en mästare på tresteg i kuperad terräng ;)). apellklass förutsätter jag att vi ska klara av väldigt snart. han går redan nu spår på över 600 m utan varesig skankdoft eller blod och med svårare vinklar.

riktiga eftersök kommer vi nog aldrig gå. han är alldeles för gammal för att hinna bli riktigt bra.
 
Sv: viltspår

När blodet försvinner ska han egentligen ringa... Man ringar väl iofs inte på ett vanligt bloduppehåll på raksträcka, men på blindspåret/återgången. I mina ögon vore det konstigt om hunden svängde när blodet fortsätter framåt. Men jag vet inte hur alla domare resonerar. De domare jag har gått för har tyckt att det varit viktigt. Men det har väl ploppat upp massvis med nya domare de senaste 10 åren och en del kanske ser det som prov och inte ett fejkat eftersök??

Tempot ska vara så att någon med ryggsäck och bössa ska hinna med. Ta ett stadigt tag i linan och luta dig bakåt. Dock får du som vanligt inte linda linan runt handen. I starten behöver du inte släppa ut hela linan som på ett bruksspår. Ta ett stadigt tag i linan strax ovanför selen och låt hunden riktigt ta spåret och ge tempot redan då, istället för att hunden bara tillåts rusa fram.

Under rigning får man till och med koppla lös hunden (för vissa domare) låta hunden söka/ringa och sen stoppa den när spåret fortsätter ;)
 
Sv: viltspår

jo han får nog lära sig ringa igen... jag har försökt få honom att inte slå så mycket i spåret och ta vinklarna så nära spårkärnan som möjligt, men nu blir det till att lära om. jag tror i och för sig inte att det borde vara jättesvårt? han vill ju allra helst leta spåret i ganska vida cirklar. när vi spårade viltspår förr kan jag inte minnas att vi hade några andra problem än ett himla stretande i linan. och det har lugnat ner sig nu. gör precis som du beskriver, tar ett stadigt tag och lutar mig bakåt. jag virar aldrig mer in handen i kopplet efter den gången han bröt tummen på mig. det blev en hel sommar i gips :o.

jag vill ut och spåra NU så jag kan bombadera er med frågor :)
 
Sv: viltspår

åh så skoj... Jag fortsatte aldrig med det efter championatet för det var för lätt för både mig och vovven. Men vilken rolig tid det var med gänget... Hjälp vad många spår jag lagt för klubben...
 
Sv: viltspår

så himla snällt! fast jag kan ändå inte köpa blod förrän på måndag kväll. har inte hittat någon butik i halmstad som säljer, men däremot i centrala lund (malmborgs)? har sista skoldagen på måndag sedan är det juuuullov! och då har jag hur mycket tid som helst :)
 
Sv: viltspår

jo det är väl ganska lätt egentligen... men vi (läs jag) behöver nog det när vi pinkar i motvind i lydnaden... några 1:a pris i ÖKL ska det väl i alla fall bli! vilket får mig att tänka på skotten. är det något hundarna upplever som svårt? behöver man träna på det eller är det bara att ställa upp på prov på vinst och förlust? loke är helt skottfast.

tyvärr så får vi fortfarande inte vara med i någon spårgrupp på vår hemmaklubb, i och med att vi inte kan tävla bruksspår. men det är en himla trevlig helgaktivitet för mig och sambon. lägg till en engångsgrill, några korvar och bröd, så är dagen gjord. fast bra väder skadar ju inte :)
 
Senast ändrad:
Sv: viltspår

Är han skottfast ska skottet inte bli något problem. Det ska skjutas i riktning med spåret. Jakttränade hundar kan ju bli lätt övertaggade av skottet. Du behöver inte gå innan du känner att din hund fokuserar. Ta din tid. Är han van med skott = passiv lär det inte vara problem alls.

Har ni verkligen inte vanligt nötblod i vanliga mataffärer?? Kommer jag från ett ovanligt barbariskt ställe eller vad??? ;)
 
Sv: viltspår

Är han skottfast ska skottet inte bli något problem. Det ska skjutas i riktning med spåret. Jakttränade hundar kan ju bli lätt övertaggade av skottet. Du behöver inte gå innan du känner att din hund fokuserar. Ta din tid. Är han van med skott = passiv lär det inte vara problem alls.

Har ni verkligen inte vanligt nötblod i vanliga mataffärer?? Kommer jag från ett ovanligt barbariskt ställe eller vad??? ;)

haha nej, jag blev verkligen chockad när jag såg blodet på ica i lund. sist fick jag beställa snordyrt renblod från norrland...
 
Sv: viltspår

ve och fasa, när jag skulle handla blodet i lund så var det naturligtvis slut :(. dagen efter så körde jag runt till lite affärer i halmstad och jag hittade faktiskt en ica som hade 2 burkar. jag köpte båda såklart. men de var ganska dyra tyckte jag! i lund kostade de 15 kr för ½ liter, här skulle de ha 29,90... vad betalar ni?

(passar på att stressa squarepants lite med tråden ;). fast det är inte jättebråttom, det ligger snö på marken så det går ändå inte att spåra på ett par dagar)
 
Sv: viltspår

ve och fasa, när jag skulle handla blodet i lund så var det naturligtvis slut :(. dagen efter så körde jag runt till lite affärer i halmstad och jag hittade faktiskt en ica som hade 2 burkar. jag köpte båda såklart. men de var ganska dyra tyckte jag! i lund kostade de 15 kr för ½ liter, här skulle de ha 29,90... vad betalar ni?

(passar på att stressa squarepants lite med tråden ;). fast det är inte jättebråttom, det ligger snö på marken så det går ändå inte att spåra på ett par dagar)
Det är ganska ofta slut där...så jag köpte upp ett lager sist de hade hemma, såg nog lite kul ut med 4 burkar blod i famnen, för jag skulle egentligen bara köpa mjölk och hade ingen korg ;)
 
Sv: viltspår

Du kan ju be butiken ta hem också :)

Min butik har nästan aldrig blod inne men tar såklart in det om någon vill ha.

Ett tips är ju annars att köpa blodpulver som du själv blandar ut med vatten, funkar finfint det med.
 
Sv: viltspår

(passar på att stressa squarepants lite med tråden ;). fast det är inte jättebråttom, det ligger snö på marken så det går ändå inte att spåra på ett par dagar)

Vårat förbaskade ICA har haft slut på stora postpåsar (hur man nu kan ha det.. :mad:), och det är därför det har dröjt. Men idag lovade dom att det skulle kommit in, så då blir det av :)
 
Sv: viltspår

Tala med jakträttsinnehavaren/markägaren innan du lägger blodspår (särskilt i jakttider) - jag vet inte om man måste, men det är bra att ha goda relationer (och alternativa källor till klövar;)). kommunen brukar kunna peka ut vem man ska prata med.
 
Sv: viltspår

eller så flyttar man ändå om 1½ månad ;). nej men jag måste nog få tag på markägaren när jag flyttat, om inte annat för att ta reda på om det är fler än jag som tänkt lägga spår just där. det är ju hemskt ont om skog i lund/malmö-trakten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att ha mottagit 2 rådjursskånkar och två flaskor blod från allas vår Gnist (TACK!!!) gav jag mig glatt ut i skogen för att lägga...
2
Svar
30
· Visningar
3 098
Senast: Isis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp