Bukefalos 28 år!

Milosari

Trådstartare
för en himla massa år sedan tränade jag viltspår med båda jyckarna. men efter en incident där blodet förstördes så las det på hyllan, och de senaste åren har vi bara tränat personspår.

men nu har jag blivit lite sugen på att köra igång igen med loke. mest av den anledningen att vi får tävla/gå prov. vi siktar alltså på att få några 1:a pris i öppen klass (även om han inte kan bli SVCH eftersom han är blandras).

så frågan är; hur börjar vi? funkar det att läsa på nätet och träna lite själv och anmäla till prov? eller bör vi gå någon kurs? han har trots allt viss spårvana så han är inte helnybörjare. det hade ju varit trist att betala en massa pengar och så ligger kursen långt under vår nivå. men de tar kanske individuell hänsyn?

när jag körde viltspår själv hade jag en avsågad "snöpinne", ni vet såna orangea som syns vid vägarna på vintern. den fyllde jag med blod och satte en svamp i botten. men jag tyckte den var lite klumpig och det hände att jag tappade svampen = blodet forsade ut. har ni några tips på hur man tillverkar en smidigare spårkäpp?

och kom gärna med fler tips även om jag inte har frågat :)
 
Sv: viltspår

De viltspårkurser jag har gått tar individuell hänsyn till vad man kan och anpassar spåren efter den hund som ska gå det. Däremot finns det de som håller i kurserna som inte kan så mycket mer än spåra själv, så kolla upp vad instruktören kan, det bästa är ju att gå för en domare.

Om du bara vill kolla av var ni ligger kan du ringa en viltspårdomare och be den lägga ett träningsspår, det brukar kosta ca 200 kr och då går domaren med i spåret och ger feedback.
 
Sv: viltspår

Jag tror inte ni behöver gå någon kurs för att börja om med viltspåret. Eftersom ni hållit på med personspår så vet du ju förmodligen redan vad som är "lätt" och "svårt" i spårväg, och hur din hund spårar.

Jag brukar ha blodet i en 50cl petflaska (oftast utblandat ca 50/50 blod och vatten) och har en kork med ett litet hål i där blodet kan droppa ut om jag vänder flaskan upp och ned.

Jag brukar inte så ofta använda blod när vi tränar, utan bara klöv, eftersom det blir ganska enkelt med blod och min hund har en tendens att börja slarva om det blir för lätt.
 
Sv: viltspår

när jag körde viltspår själv hade jag en avsågad "snöpinne", ni vet såna orangea som syns vid vägarna på vintern. den fyllde jag med blod och satte en svamp i botten. men jag tyckte den var lite klumpig och det hände att jag tappade svampen = blodet forsade ut. har ni några tips på hur man tillverkar en smidigare spårkäpp?

Jag hade en tom flaska för sportdryck (Powerade) med blod, sen hade jag flaskan i höger hand och klöven i ett snöre runt samma hands handled och så drog jag klöven samtidigt som jag droppade blod med flaskan. Fungerade rätt smidigt :)


Jag gick kurs för en viltspårsdomare men det fungerar säkert att läsa sig till regler m.m, dock så kan det ju vara bra att ha nån medhjälpare som lägger spåret och sen går med bakom, det verkar ju t.ex vara väldigt lätt hänt att man klampar iväg alldeles för fort, speciellt om man har en hund som är lite ivrig :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: viltspår

Jag betalade 1000kr för en kurs och kände att det var slöseri med pengar. Så himla svårt är det inte, speciellt inte om man lagt personspår tidigare och redan har lite koll på hur olika underlag fungerar, hur man tar hänsyn till väder och vind m.m. Själva spåret är ju inte svårare på något vis.

Tänk på att variera spåren mycket så att hunden inte kan förutse vad som händer (leta upp spårtråden där Aliide kommit med mycket bra tips) och träna inte för länge innan du anmäler dig till anlagsprovet (om du inte redan gjort det).

Jag kör med blod i petflaska med sån där "nappkork" á la träningsflaska och skvätter ut det.
 
Sv: viltspår

Jag gick en heldagskurs som jag fick betala 800 kr för. Det var en bra kurs, och dom tog hänsyn till hundarnas olika förkunskaper. Men har man gjort lite innan kan jag tänka mig att det känns ganska överflödig.

Jag har en pinne som jag i ena änden har en liten bit svamp som jag surrat fast. I andra änden har jag fäst en tråd som når ner till marken där jag fäster klöven i. Sedan går jag bara, och duttar svampen lite försiktigt i marken där det ska vara blod.

Lite trådkap: Min hund är ju nybörjare och dessutom afghan vilket gör att han, om han tappar spåret och blir frustrerad, i första hand försöker titta efter doften, i andrahand vädrar i luften och först i tredje hand stoppar näsan i marken. Så än så länge har jag blod-dutt i marken ganska ofta, för att han ska tycka det är roligt att ha näsan i marken. Hur ofta ska duttet/droppen vara tillslut? När jag gick kursen har jag för mig hon sade en gång varannat steg för min dobbis. Är det samma för alla eller beror det på storleken på hunden?
 
Sv: viltspår

Lite trådkap: Min hund är ju nybörjare och dessutom afghan vilket gör att han, om han tappar spåret och blir frustrerad, i första hand försöker titta efter doften, i andrahand vädrar i luften och först i tredje hand stoppar näsan i marken. Så än så länge har jag blod-dutt i marken ganska ofta, för att han ska tycka det är roligt att ha näsan i marken. Hur ofta ska duttet/droppen vara tillslut? När jag gick kursen har jag för mig hon sade en gång varannat steg för min dobbis. Är det samma för alla eller beror det på storleken på hunden?

Jag gick ju viltspårskurs med min ena "kines" och vi gjorde ingen skillnad på om det var en stor eller liten hund, avståndet mellan blodstänken (vi använde allihop flaska) var ca.1 meter förutom i början då vi gjorde tätare. Vet dock inte vad reglerna säger om avstånd om man ska gå prov men kommer iaf ihåg att det ska användas 1/3 liter blod till hela spåret...
 
Sv: viltspår

tusenn tack för alla svar! skriv gärna mer om ni kommer på något. vi ska absolut ge oss ut och spåra så fort jag får tag på en klöv.

kakis: känner du någon bra i lund? vi flyttar snart hem igen :)
 
Sv: viltspår

tack för pm!

fler frågor: har hittat en som säljer frysta rådjursklövar på nätet. de kostar 15 kr/st + frakt. men hur fraktar man frusna klövar? buss? kostar inte det skjortan? andra tips för att få tag på rådjursklövar? bör man ha klövar från olika djur eller är det oftast rådjur på proven?
 
Sv: viltspår

Malmö Viltvårdsförening säljer rådjursklövar. Kommer inte ihåg hur mycket de kostade.

Se hemsidan:

www.mvf.nu

Går du den kursen som jag pmade om så får du blod och klövar där.
 
Sv: viltspår

Ett tips för att få tag på frysta hjort- älg- eller rådjursklövar är att PMa mig ;)

Jag vet egentligen inte hur stor skillnad hundarna gör på olika vilt-typer, mina hundar har gått likadant på vildsvin, räv och kanin som på älg och hjort. Oftast på proven är det nog rådjur eller älg, men jag har hört om både hartass och annat.
 
Sv: viltspår

Malmö vilitvårdsförening säljer för 25 kr/st men det tycker jag personligen är ganska dyrt, jag har fått med mig klövar på de kurser jag gått när jag frågat om jag fått helt gratis.

Om du har vägarna förbi Vinslöv så finns där ett viltslakteri som enligt uppgift säljer klövar för en symbolisk summa när de har hemma. Jag har mailat viltslakteriet i Borgeby och frågat om de säljer klövar men de svarar inte på mail...
 
Sv: viltspår

tack för pm!

fler frågor: har hittat en som säljer frysta rådjursklövar på nätet. de kostar 15 kr/st + frakt. men hur fraktar man frusna klövar? buss? kostar inte det skjortan? andra tips för att få tag på rådjursklövar? bör man ha klövar från olika djur eller är det oftast rådjur på proven?

Jag har fått frysta klövar skickade till mig via vanlig post och det fungerar. Slår den som skickar det bara in det ordentligt i tidningspapper och klövarna inte var gamla från början så håller det att gå över natten med post.
 
Sv: viltspår

puttar upp lite...

behöver man tillstånd för att lägga blodspår? jag har för mig att det var något tillstånd man skulle söka hos jordbruksverket, men det var kanske för att få köpa blod? men jag har hittat en ica-butik som säljer i halvlitersburkar, nog måste jag kunna köpa därifrån utan tillstånd?

en annan fråga är om det går bra att tina blodet och frysa om det igen? man använder ju inte hela halvlitern på en gång... klövarna hade jag för mig höll ett tag. hur länge har ni era?

och så undrar jag hur länge ni låter spåret ligga i början. när vi har kört bruksspår så brukar det bli 45-90 min ungefär, men jag antar att man kan förlänga tiden rätt snabbt om man blodar? hur har ni gjort?
 
Sv: viltspår

puttar upp lite...

behöver man tillstånd för att lägga blodspår? jag har för mig att det var något tillstånd man skulle söka hos jordbruksverket, men det var kanske för att få köpa blod? men jag har hittat en ica-butik som säljer i halvlitersburkar, nog måste jag kunna köpa därifrån utan tillstånd?

Ja, om du inte använder blod från vilt..men det är nog inte många som håller sig till den "lagen".

en annan fråga är om det går bra att tina blodet och frysa om det igen? man använder ju inte hela halvlitern på en gång... klövarna hade jag för mig höll ett tag. hur länge har ni era?

Ja det går alldeles utmärkt. Jag brukar använda en klöv lite innan den börjar se för skabbig ut ;)

och så undrar jag hur länge ni låter spåret ligga i början. när vi har kört bruksspår så brukar det bli 45-90 min ungefär, men jag antar att man kan förlänga tiden rätt snabbt om man blodar? hur har ni gjort?
Låt det ligga iaf en timme eller två. Blod luktar väldigt starkt och spåret blir "brett". Ju längre spåret ligger desto lättare kommer hunden ha att ligga i spårkärnan. Risken för att hunden skenar iväg är också ganska stor om det inte får ligga en stund

tioooooooooooooo
 
Sv: viltspår

om man lägger släpspår utan blod, ska man vänta lite kortare tid de första gångerna? eller det luktar kanske också mer än bruksspår?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att ha mottagit 2 rådjursskånkar och två flaskor blod från allas vår Gnist (TACK!!!) gav jag mig glatt ut i skogen för att lägga...
2
Svar
30
· Visningar
3 098
Senast: Isis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp