Bukefalos 28 år!

Viltspårprovsrapport eller övning i maximal viltstörning

Roxer

Trådstartare
Nu kommer det en sån här skryt-tråd från min sida. I helgen som gick var jag och Hatjo anmälda till ett viltspår i Brottby anordnat av SVK Östra. Det råkade dessutom vara deras klubbmästerskap (att jag alltid anmäler till stolleprov). Mycket prestige inblandat med andra ord.

Vi blev anvisade en domare som i normala fall dömer drever och jag tänkte i mitt stilla sinne: "Hur 17 ska det här gå, Hatjo går ju i raketfart om man jämför med en drever...". Nåväl. Hatjo tog sig an spårstarten som om han aldrig gjort annat och spårade klockrent fram till bloduppehållet där han blev lite osäker och ringade...

Problemet var bara att ringningen gjordes i 180 genom ett buskage och jag kunde inte hänga på + tappade linan vilket resulterar i en ringning i rena rejserfarten. Som tur är får han upp spåret igen precis där jag står och tuffar iväg när jag fått tag på linan. När han kommit ca 10 meter till så kommer en tofsvipa farande och försöker hacka Hatjo i huvudet. Hatjo tittade upp och konstaterade att det bara var en fågel medan tofsvipan frenetiskt försöker få iväg honom därifrån (jag misstänker att de råkat dra spåret precis bredvid hennes bo/ungar). Sen går spåret upp mot ett hygge och precis i kanten vinklar det igen. Hatjo missar vinkeln och fortsätter upp på hygget en bit innan han stannar upp och konstaterar att spåret inte finns kvar i näsan. Därför vänder han och springer förbi mig i ett rasande tempo, jag tappar linan igen.. Men han väntar in mig vid spåret (tack och lov!) och vi kan gå till spårslut.

Väl framme vid spårslutet verkar han lite osäker och går ett par varv. Jag var till och med tvungen att fråga om klöver hade bundits fast vid spårslutet eller om den var lös (den var lös enligt uppgift). Till slut markerar han klöven efter en liten stunds funderande. När jag kom fram insåg jag varför han verkade osäker - klöven var pytteliten. Hatjo är ju van vid älgklövar eller åtminstone en rejäl rådjursskånk. Klöven som låg i spårslutet var väl max 10-15 cm och jätteliten.. Haha. Han vart väl förvirrad om det var allt. ;)

Efteråt när alla hade gått klart blev det prisutdelning och Hatjo blev godkänd och placerad som 3:a på KM i anlagsklass med 32 poäng! Det visade sig att det var flera som haft problem med spåren. En kille hade sån otur att en duvhök hade slagit en duva i spåret (!) som den satt och åt på när han och hunden kom tuffande. När han hade fått henne förbi det stället hade de istället gått på slaktplatsen - även den mitt på spåret. Tyckte nästan synd om honom. Öppenklasshundarna verkade ha mest problem med att det var torrt i markerna.

Så. Så kan det gå till en helt vanlig dag på viltspårprov. ;)

Här är Hatjo med en kennelsyster precis innan provet ska börja. Kortet är taget av hennes ägare.

img_6454.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Viltspårprovsrapport eller övning i maximal viltstörning

Grattis!

Har du varit ute hos Lennart och tränat?
 
Sv: Viltspårprovsrapport eller övning i maximal viltstörning

Grattis :D Men jisses vad trassligt det lät med allt :p
 
Sv: Viltspårprovsrapport eller övning i maximal viltstörning

Tackar alla!

falukorw: Jag ska erkänna att vi inte tränat mycket alls. La ett spår åt honom för en månad sen som han gick sådär på. Det var nog rätt mycket chansning när jag anmälde. ;)

Till helgen ska vi gå ett ÖKL-prov, men det är bara för att han är anmäld och betalad och matte är snål. Han var anmäld i AnKL där från början, men han klarade ju det i helgen som var. Han har aldrig gått ett ÖKL-spår. Heh...
 
Sv: Viltspårprovsrapport eller övning i maximal viltstörning

Grattis till gk anlag!

Charmen med viltspårprov i tävlingsform är på något sätt att det aldrig kan bli rättvist. Jag gick rakt på två rådjur som låg och vilade (det var under brunsten) en gång. De for ju upp när hunden kom och rusade förbi, så nära att jag kunnat röra dem om jag sträckt ut handen. Men det var bara att fortsätta. Jag satte dock ner hunden så att hon fick samla sig och sedan gick vi på spåret igen och hon fick en 1:a, men någon framskjuten placering blev det inte.

När jag läser din berättelse tänker jag att det nog kan löna sig att försöka få ner tempot på din hund. Den första hund jag tränade är en sådan där turbo. I början lät jag henne gå i sitt tempo och det var fort och slarvigt. Men sedan kom jag till en domare som sa till mig att börja gå långsamt själv. Linan skulle vara sträckt och jag bestämde tempot. På den hunden gjorde det enorm skillnad. Hon behöver lite motstånd i linan, annars kan hon lätt gå över i att börja köra spanielsök. Med lite stöd så spårar hon utmärkt. Hon har en son som är precis likadan. Far runt som en galning om han får, men med lite stöd i linjan är han en kanon. Så att jobba på tempot och ge hunden lite stöd kan vara ett bra sätt att undvika missade vinklar m.m.
 
Sv: Viltspårprovsrapport eller övning i maximal viltstörning

Vad roligt! :D Jag måste nog ta och anmäla oss till lite tävlingar, vi gick ett öppetklass spår i veckan, en kompis är domare så h*n hade haft ett ekipage på morgonen som hade gått spåret, sen fick vi gå samma spår på efm. Och skrutten klarade det, det var en del viltstörning, bla ett rådjur som sprang upp, så där fick jag ta i och ta åter till spåret. :D Men han har för bråttom... Så nu blir det till att träna på att lugna ner tempot. Ett tips jag fick var att sätta honom, erbjuda honom vatten, kanske till och med lägga honom och låtsas trassla ut linan för att få ner tempot lite och få honom att gå ner lite i varv. Som kompisen konstatera, domaren bryr sig inte om det, utan det är helt okej.
 
Sv: Viltspårprovsrapport eller övning i maximal viltstörning

Ja, jag har funderat en del på det där med tempot. Han springer ju inte så fort att det blir svårt att hänga med, men när han missar saker så är han lite väl överambitiös med att lösa det, och fort ska det gå! Det är alltså mest när han missar som han går upp i turbo. När han har kollen på spåret går han så att man kan ha linan hängande utan att bli anfådd. Jag ska tänka på det där med att hålla i linan lite mer (har en sån där usel plastlina just nu, men har beställt en i läder som jag ska köra med istället - den blir inte lika hal när det är blött som i lördags).
 
Sv: Viltspårprovsrapport eller övning i maximal viltstörning

Domaren vi hade sa det att han tyckte att Hatjo jobbade på bra - fick "utmärkt 4" ikryssat i protokollet. Han konstaterade också att jag nog ska byta lina till något som inte far ur händerna lika lätt. ;)

Jag är mest nöjd så länge han hittar klöven. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp