Vincha in hästen

Sv: Vincha in hästen

Det har jag aldrig hört talas om.
Däremot kan man stuva om bland nackotorna på en häst som ger allt bakåt och sitter fast i en grimma.
Det finns bättre metoder.
 
Sv: Vincha in hästen

skumma snabbt egenlom den tråden du länkat till. tror inte det handlar om att vinscha in hästen i tradtionell betydelase, utan bara ett annat sätt att lägga trycka på hästen. att använda linor är ett annat å båda fungerar på samma sätt!

du KAN aldrig dra in 500 kg i en transport, så det finns nog inget egentligt förbud mot vinschning.
 
Sv: Vincha in hästen

skumma snabbt egenlom den tråden du länkat till. tror inte det handlar om att vinscha in hästen i tradtionell betydelase, utan bara ett annat sätt att lägga trycka på hästen. att använda linor är ett annat å båda fungerar på samma sätt!

du KAN aldrig dra in 500 kg i en transport, så det finns nog inget egentligt förbud mot vinschning.

Har jag uppfattat det rätt nu?
Har varit med om att man lagt repet runt frambommen och fäst i grimman på hästen samtidigt som den som lastat håller i andra änden för att få mer kraft om hästen backar.
Det skulle jag inte kalla samma sak som att använda linor? :p (använder själv mer eller mindre alltid linor, men man brukar bara behöva visa dom för att hästarna ska gå på).

Visst, man kan inte DRA in hästen. Om det inte är en pluttponny det är frågan om och en stor och stark person som drar.
Däremot vet jag en häst det där repen runt frambommen fungerade kanon på eftersom den kände att den inte kom bakåt. Den valde själv när den skulle gå framåt så det tog ju ett tag, men sen hade den lärt sig och gick på så snällt så. Då använde dom iofs halsring kom jag på nu..
 
Sv: Vincha in hästen

som jag fatta det, så handla det om att man skulle knyta ett långt rep runta magen på hästen, mellan frambenen, upp genom grimman och sen fram till frambommen. typ samma sak som att lägga linor bakom rumpan, det blir ett obegligt tryck som hästen vill röra sig undan, dvs framåt.
inte alls samma sak som att fästa direkt i grimma och dra med kraken in!

men va vet jag, ja skumma bara egenom den som sagt. :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Bee
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
856
Senast: Happimess
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp