Bukefalos 28 år!

vindnät till lösdrift/vindskydd

skatten

Trådstartare
Jag såg precis på blocket att där fanns vindnät på rulle för ett överkomligt pris.

Jag har länge varit nyfiken på dessa nät.
Någon som har erfarenhet av dessa?
Skulle det kunna fungera som ett regn-vindskydd i hagen eller blåser det rakt igenom trots att det heter vindnät:angel:
Kommer hästarna att förstöra det:o
 
Sv: vindnät till lösdrift/vindskydd

Jag har vindnät istället för fönster i mitt stall. Från början hade vi vanliga fönster men när ett gick sönder provade med nät där istället. Det funkar så bra och ger så bra luft i stallet att alla glasfönster åkte ut. Vi har det också delvis i lösdriften och kommer att byta ut gaveln på ena stallet mot det.
Men det som du måste tänka på om du ska ha det som vindskydd är att du inte bara kan ha det. Utan att du måste ha något nere omkring som håller för hästsparkar. Så det blir bara övre delen som du kan ha nät i.
 
Sv: vindnät till lösdrift/vindskydd

nämen vad spännande!
Har ni galler framför näten i fönstret?
Har ni tänkt er att sätta nät på den övre delen av gaveln eller HELA gaveln?
Kära nån hela skåne borde vara inlindat i vindnät ju:idea:
 
Sv: vindnät till lösdrift/vindskydd

Alla fönster utom ett har galler. Det som inte har är mest för att hästen som står där gillar att ha huvudet ute, så vi sätter bara upp nätet när blir för kallt utan.
När det gäller gaveln så är det den över delen och vi kommer att plocka bort det gamla loftet så det blir öppet upp till nocken. Genom att då ha gaveln i nät räknar vi med att få det ljust och luftigt i stallet. Inte för att det inte varit det innan, vi har 2,70 - 3 meter i takhöjd redan.

Ja vi har testat nätet när det blåst storm här nere och det känns knappt genom det, så vi är mer än nöjda med det vi gjort hittills. Det är dessutom en hel del år sedan vi började med nätet, så var hunnit känna igenom både kalla vintrar (mer än minus 25), stormar och varma somrar med när i stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: vindnät till lösdrift/vindskydd

Jag har vindnät i min lösdrift och det fungerar hur bra som helst. Ca 1.5 m har jag gammalt logvirke i väggarna och sen vindnät runt om + mer virke mellan nät och tak och är hur nöjd som helst. Ger skydd mot väder och vind och blir inte mörkt som en hel vägg blir utan ljust och luftigt. :bow:
 
Regnar det igenom mycket? Snöar, vad händer då?

I Skåne sker ju allt med MYCKET vind på tvären. Ser framför mig att i bästa fall så packas blötsnön på nätet o sedan smälter allt o rinner rakt ner?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 531
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 091
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp