Bukefalos 28 år!

Vindskydd vs lösdrift, vad gäller?

Jate Volim

Trådstartare
OBS att tråden inte gäller mig och min hästhållning, jag vill bara veta vad som gäller.

Kan man utan bygglov bygga ett vindskydd av ett befintligt plank? Dvs lägga på ett tag som enkelt kan monteras ned. Planket bildar s.a.s. 3 väggar.

Är det i så fall ok att sedan använda vindskyddet som lösdrift? (Alla andra kriterier för lösdrift är uppfyllda d.v.s. möjlighet till uppstallning av sjuk häst, mått o.s.v. Gården i fråga är godkänd för fler än 5 hästar)

Kan stallägaren ha det såhär (enligt lag) eller är den enda baksidan att han/hon måste flytta/sälja hästar om taket skulle tvingas montera ned eftersom det inte finns boxplats till alla hästarna samtidigt? (Tre sjukboxar till sammanlagt 7 lösdriftshästar varav 4 i annan, godkänd lösdrift.) Tillägger att det finns fler än 3 boxar på gården men de andra är upptagna av uppstallade hästar.

Mvh JV
 
Sv: Vindskydd vs lösdrift, vad gäller?

Man ska förpröva (hos länsstyrelsen) den blivande ligghallen om det finns fem eller fler hästplatser på gården. Avseende bygglov är det inte troligt att man behöver det, men det är bra att kolla upp med kommunen på förhand så att det inte kommer surt efteråt. Det bör finnas en sjukbox på var 25 utegångshäst. Den boxen behöver inte alltid stå tom utan kan utnyttjas genom att man byter plats på den sjuka hästen och en frisk häst som kan gå ute på lösdriften under tiden den sjuka hästen behöver hållas i sjukbox. Alla hästarna ska ju ha tillgång till stall eller ligghall under den kalla perioden, så om man måste ta ner ligghallens tak så måste hästantalet minskas. Hoppas det var svaret på din fråga.
 
Senast ändrad:
Sv: Vindskydd vs lösdrift, vad gäller?

Jo, det kan man väl säga att det var :) En fråga till bara; vad får man bygga utan bygglov. Jag vet att man ofta slipper bygglovet på jordbruksfastighet, men ponera att man inte gör det. Vad får man bygga då? Som jag förstår det hela handlar det om byggen som är flyttbara eller mkt enkla att nedmontera. Stämmer det?

Isåfall borde man alltså kunna bygga "vad som" så länge det inte är en gjuten grund/omöjligt att flytta/nedmontera eller stör någon annan (t.ex. grannar).
Antar jag rätt?

Mvh JV
 
Sv: Vindskydd vs lösdrift, vad gäller?

Jo, det kan man väl säga att det var :) En fråga till bara; vad får man bygga utan bygglov. Jag vet att man ofta slipper bygglovet på jordbruksfastighet, men ponera att man inte gör det. Vad får man bygga då? Som jag förstår det hela handlar det om byggen som är flyttbara eller mkt enkla att nedmontera. Stämmer det?

Isåfall borde man alltså kunna bygga "vad som" så länge det inte är en gjuten grund/omöjligt att flytta/nedmontera eller stör någon annan (t.ex. grannar).
Antar jag rätt?

Mvh JV
Carport t ex har jag för mig att man får bygga utan bygglov, men det är väl då upp till en viss yta skulle jag tro. Någon klocka ringer om att den sk flyttbara byggnaden måste ha hjul, men jag är osäker. Varför inte ringa och fråga en bygglovshandläggare på kommunen? De har ju koll:) Plan och bygglagen finns ju att slå i men den är nog rätt omfattande har jag för mig. Kanske svårt att hitta i.
 
Sv: Vindskydd vs lösdrift, vad gäller?

Jo, kanske blir det att ringa och höra framöver. Tänkte mest om någon har bättre koll än jag :) Som du själv skriver så brukar lagtexterna vara rätt omfattande och ingen superkul söndagsläsning i mitt tycke :D (Nu är det iofs vardag så man kanske får bita ihop...)

Jag vet att folk har satt upp tält att använda som lösdrifter (sådana man har till t.ex. bilar och båtar) och de är godkända eftersom de lätt kan monteras ned/flyttas.

Jag tänkte mer att när det nu finns ett plank och således var enkelt att lägga på ett tak över och säkert lika enkelt att montera ner taket och ha bara planket, att man kanske får göra detta utan bygglov. Ett plank behöver man ju knappast bygglov för. Frågan är vad skillnaden blir när taket kommer på.

Mvh JV
 
Sv: Vindskydd vs lösdrift, vad gäller?

Jo då, plank kan det vara bygglov på, men säkerligen inte om det är ute på landet (har ju med sikt i kurvor för bilar och göra bland annat). Det är väl troligast att det inte behövs något bygglov för tak över plank heller. De där tälten du beskriver... Ett hett tips är att använda dem till det de är avsedda för. Dvs bilar och båtar. En massa stag och grejor som hästarna kan göra sig illa på och sedan håller de inte särskilt bra om de ska stå ute på ett vindpinat fält.
 
Sv: Vindskydd vs lösdrift, vad gäller?

Det aktuella planket kan inte skymma sikt för någon annan än markägaren då den enbart gränsar till övrig mark som tillhör gården.
Jag håller med ang tälten. Har dessutom en vän som testat och några skador har inte förekommit men däremot går duken sönder. Jag tog det mest som exempel på att bygglov inte krävs om man lätt kan flytta/montera ner bygget vid behov.

Mvh JV
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp