Bukefalos 28 år!

vingel sjuka?

Sv: vingel sjuka?

7186288.jpg



7186289.jpg


bilder på min katt.. och man ser ju hur han har huvudet lte snett på bilderna.. men.. jag hoppas att det slutar bra för min lilla älskling...
annars vet jag inte vad jag ska ta mig till.. :crazy:
 
Sv: vingel sjuka?

Kan ju bero på andra saker också tex en inflammation i innerörat, kliar han sig ngt i öronen?
 
Sv: vingel sjuka?

det tycker jag inte att han gör.. men vetrinären kollade inne i örat.. dom tog pover och hittade inget fel.. så varför trodde dom att det var ett virus då? och att dom sa att han skulle bli frisk.. blir lite förvirrad.. för vad jag läste i länkarna så kan dom inte bli frisk.. eller har jag fel?
 
Sv: vingel sjuka?

Nu har jag bara skumläst tråden men svarar ändå. Min katt fick vingelsjukan för ett par år sedan. En dag var han plötsligt borta och det tog nån vecka eller två innan han kom hem.
Eftersom han aldrig gjort så innan så gav vi upp hoppet, trodde han hade blivit överkörd eller träffat på något rovdjur. Så helt plötsligt en dag så var han bara där i stallet, mager och tovig och allmänt dålig. Han kunde/ville inte äta och knappt dricka heller så vi tog honom till veterinären och han konstaterade vingelsjuka direkt. Inget att göra bara att avliva, han skulle bara bli sämre sa han.

Hoppas det är något annat din katt drabbats av, eftersom den är piggare nu.

Ullis
 
Sv: vingel sjuka?

Precis så där vart Juniors mamma....

Om jag nu inte minns helt fel så konstaterade dom till slut att det var ett virus som satt sej på balans nerven...

Hon blev bättre med kortison, men efter ytterligare ca 2 år och 1 kull kattungar valde dom att ta bort henne då hon blev så mycket sämre när kortisonet sattes ut i samband med dräktigheten och diandet...

Så risken är väl att du får fortsätta med kortisonet livet ut, eller årmindstånde väldigt länge...

Men skönt att han blivit bättre.
 
Sv: vingel sjuka?

Ja, det är vad som brukar hända, så fort man sätter ut kortisonet kommer symptomen tillbaka och man kan ju ofta inte använda kortison hur länge som helst då det ger mycket biverkningar.

zandrix: Jag menade att de kan bli vingliga av en infektion i innerörat, det har inget med viruset att göra utan bara ett annat alternativ. Hittade de inget i örat lär det ju inte vara det.
Vingelsjuka är en sk uteslutningsdiagnos, dvs om man inte hittar ngt annat kan det vara felet.
 
Sv: vingel sjuka?

min katt har varit inne från då vi upptäckte att han var "yr" eftersom att han kanske inte uppfattar om det kommer en bil eller nått sånt. och han trivs med att vara inne.. han vantrivs inte direkt.. och nu när jag pratade med vetrinären så sa hon att det inte kunde vara vingelsjukan.. (förvirrad ännu mer) eftersom att vingelsjukan sprids via okastrerade hankatter som slåss och på så vis sprids det via katt till katt. utan att det är nått med balansnerven.. kanske någon blodpropp eller ja, vad hon nu sa..
så vi får helt enkelt se hur det blir.. fick ta ut mer kortis och pasta till han iaf..
 
Sv: vingel sjuka?

min katt har varit inne från då vi upptäckte att han var "yr" eftersom att han kanske inte uppfattar om det kommer en bil eller nått sånt. och han trivs med att vara inne.. han vantrivs inte direkt.. och nu när jag pratade med vetrinären så sa hon att det inte kunde vara vingelsjukan.. (förvirrad ännu mer) eftersom att vingelsjukan sprids via okastrerade hankatter som slåss och på så vis sprids det via katt till katt. utan att det är nått med balansnerven.. kanske någon blodpropp eller ja, vad hon nu sa..
så vi får helt enkelt se hur det blir.. fick ta ut mer kortis och pasta till han iaf..

Det där låter som ett märkligt resonemant. Om smittan sprids via bla. slagsmål är det inget som säger att bara fertila hanar får det. Visst är fertila hanar mer slagsmålsbenägna än kastrerade hanar, men kastrerade hanar kan slåss ordentligt de med.
 
Sv: vingel sjuka?

vår ena katt fick det för flera år sedan. Tog honom till vet direkt och han blev såpass återställd att han kan leva ett normalt liv. Han är fortfarande instabil i bakdelen, och välter lätt om någon klappar honom för bryskt. Han är heller inte så bra på att springa fort, och klättrar bara i ren panik. Man kan väl säga att hans naturliga charmiga klantighet förstärktes... Men han lever ett bra liv som stallkatt och tar en sork då och då.
 
Sv: vingel sjuka?

min katt har varit inne från då vi upptäckte att han var "yr" eftersom att han kanske inte uppfattar om det kommer en bil eller nått sånt. och han trivs med att vara inne.. han vantrivs inte direkt.. och nu när jag pratade med vetrinären så sa hon att det inte kunde vara vingelsjukan.. (förvirrad ännu mer) eftersom att vingelsjukan sprids via okastrerade hankatter som slåss och på så vis sprids det via katt till katt. utan att det är nått med balansnerven.. kanske någon blodpropp eller ja, vad hon nu sa..
så vi får helt enkelt se hur det blir.. fick ta ut mer kortis och pasta till han iaf..

Ehm ok :crazy: Jag har hört att de kan få vingelsjukan av att äta råttor ooch sånt
 
Sv: vingel sjuka?

precis.. min vinglar till då och då nu, är precis som vanligt och han har blivit lite bättre.. men.. man vet ju aldrig hur det kan sluta
 
Sv: vingel sjuka?

ja, det stog det i länken.. men det var så vet sa..
det är nog både och..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 355
Senast: manda
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 083
Senast: Celinehenn
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 665
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp