Bukefalos 28 år!

Vinglig unghäst

M

missmuppsan

har en unghäst född 06, han har nu kommit in i en växt period så han sover mycket och ligger gärna ner, men stallägaren har tyckt att han varit vinglig dom sista dagarna nu när hon skall ta ut honom i hagen. Kan ju tilllägga att han precis ställt sig upp och vaknat till.
kan de ha med det att göra, för sen är han inte alls vinglig va jag har märkt..

Brukar unghästar upplevas vingliga när dom är i en växtperiod, eller när dom precis ställt sig upp efter att ha legat å sovit?
 
Sv: Vinglig unghäst

Jag har också en 06:a som helt klart kan vara rejält vinglig när han precis vaknat, särskilt om han behövt skynda sig upp :p men han är verkligen inte vinglig annars.
De är ju ganska muskelfattiga jämfört med längden på ben osv så man kan ju fatta om det tar lite tid att få ordning på allt... man har väl sett hur tonårskillar ser ut :angel:

Är nog inget att oroa sig för, däremot kanske stallägaren kan låta honom vakna i lugn och ro lite innan han ska ut, säkert skulle han helst stå still medan han får ordning på blodtryck osv...
 
Sv: Vinglig unghäst

Åhh va skönt att höra, blev lite orolig där, han är inte heller vinglig eller så annars, utan endast när hon ska ut med han när han vaknat, han har en förändring på halskotpelaren, trodde de var den som börjat störa honom, men enligt vet, så skall den inte alls har någon betydelse, han sa att ca: 40% av sådanna fall växer bort med tiden/försvinner av sig själv...

dom upptäckte förändringen strax efter kastreringen då han ej gick igenom besiktningen (strax efter kastrering) då han var lite stel i ena bakbenet, och då röntgade dom ben och dyl och enda dom hittade var just förändringen i halskotpelaren, men den hade ingen betydelse.. troligtvis hade de med kastreringen att göra att han blev lite stel, dock hade två unghästar som han gått på hingstbete med gått bort på grund av abortvirus, dock kollade dom aldrig upp de på min, så de kan ha varit de som spökade också.. men efter någon vecka var han helt ren och fin igen och stelheten förvann..?? skumt??

någon som varit med om stelhet efter kastrering?
 
Sv: Vinglig unghäst

Hur snart efter kastreringen var det? Och hur yttrade sig stelheten?
Alltså, jag tänker på att medan såret håller på att läka lär det ju strama och vara obehagligt på olika vis, kan det inte ha varit något sånt då?
När min förra unghäst blev kastrerad såg han då ut att gå ganska stelt i bak när han var lugn, då han var spattig över de andra hästarna var han dock inte det minsta stel.. berodde väl på att han inte kände av obehaget...

Vad tror du om det?
 
Sv: Vinglig unghäst

Hur snart efter kastreringen var det? Och hur yttrade sig stelheten?
Alltså, jag tänker på att medan såret håller på att läka lär det ju strama och vara obehagligt på olika vis, kan det inte ha varit något sånt då?
När min förra unghäst blev kastrerad såg han då ut att gå ganska stelt i bak när han var lugn, då han var spattig över de andra hästarna var han dock inte det minsta stel.. berodde väl på att han inte kände av obehaget...

Vad tror du om det?[/QUOTE

har ingen aning om hur långt efter och sådär, då jag ej haft honom så länge, men troligen var de abort viruset som gjorde att han var som han var, vet, trodde de dock kollade dom aldrig upp de.. men han är helt frisk och kry nu, så hoppas inte de kommer bli något i framtiden bara då han är en helt underbar häst.

De enda som skrämmer mig är hans förändring, men skall göra en ny röntgen om någts år (när han är färdig växt) och se om de fortfarande visar sig något eller om de växt bort. Beror ju på om vi inte söter på några problem tidigare.. har ingen info om just förändring på halskotpelaren, vet du något?
 
Sv: Vinglig unghäst

Det kan nog ha med halskotpelaren att göra, om du har otur. Jag hade en häst med liknande symptom som din, honom fick jag ta bort då han blev allt vingligare och stelare.

Han hade förändringar på just halskotpelaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Vinglig unghäst

Jag var inne på din hemsida och tittade. Han ser jättefin ut! Ganska lik min men min var betydligt större. Han var knappt två år och 167 cm när jag fick ta bort honom. Tror större hästar har större risk att få problem.
 
Sv: Vinglig unghäst

Har ingen koll på såna förändringar på halskotpelaren.. vi får hålla tummarna att det inte påverkar!
 
Sv: Vinglig unghäst

Det kan nog ha med halskotpelaren att göra, om du har otur. Jag hade en häst med liknande symptom som din, honom fick jag ta bort då han blev allt vingligare och stelare.

Han hade förändringar på just halskotpelaren.

Precis vad jag tänkte. Det kan vara s k slinger som han drabbats av. Kan vara värt att kolla upp det ordentligt innan det blir värre.
 
Sv: Vinglig unghäst

Hmm stelhet har ja inte märkt på honom någonting nu alls faktist.. de enda vi märkt är just att han är vinglig på morgonen då han är ny vaken.

Hur vinglig blev din häst när du var tungen å ta bort den? jag vill verkligen inte ta bort min kille :( han är så underbar, men än så länge är han ju endast vinglig när han precis vaknad, kanske är vanligt när dom är i en växtperiod, märks på honom då han blivit lite små trottsig nu också. hehe...

ang. förändringen så har dom kollat upp de när jag köpte honom. han är röntgad och vet. sa att de nog inte alls skall störa honom då de knappt syns, och han blev ju bra efter någon vecka igen.. sedan sa han att 40% av sånna här förändringar växer bort, är de så?
 
Sv: Vinglig unghäst

Jag har också tagit bort en häst pga slinger och jag tror inte du behöver oroa dig! Jag lovar att du märker om det är det han lider av! Min hade svårt att hålla balansen på små cirklar, lätt att få ur balans om någon drog honom i svansen åt ena sidan när han skrittade, kunde ramla omkull när han lekte i hagen osv.

Vanlig unghästvinglighet är inget att jaga upp sig över, det växer dem ur. Tänk på alla gängliga tonårskillar som springer omkring, de ser också rätt vingliga ut men brukar bli helt normala som vuxna... :D
 
Sv: Vinglig unghäst

Jag har också tagit bort en häst pga slinger och jag tror inte du behöver oroa dig! Jag lovar att du märker om det är det han lider av! Min hade svårt att hålla balansen på små cirklar, lätt att få ur balans om någon drog honom i svansen åt ena sidan när han skrittade, kunde ramla omkull när han lekte i hagen osv.

Vanlig unghästvinglighet är inget att jaga upp sig över, det växer dem ur. Tänk på alla gängliga tonårskillar som springer omkring, de ser också rätt vingliga ut men brukar bli helt normala som vuxna... :D



Hihi :) du fick mig att slappna va lite mera nu, löslongerare honom idag och han ser inte alls vinglig ut och sådär.. små bockar å rejsar lite smått hit å dit :) haha
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 943
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 463
Kropp & Själ Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 620
Senast: ameo
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 941
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp