Bukefalos 28 år!

Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

sussantuss

Trådstartare
Jag ska snart sälja en bostadsrätt med ganska mycket vinst och jag behöver tips och råd om hur jag kan lägga upp det. Helst vill jag inte betala någon skatt eller att det ska räknas som inkomst enligt CSN. Huruvida detta är rätt eller fel mot resten av samhället får gärna diskuteras i en annan tråd, jag är helt enkelt pengakåt.

Jag äger en halv bostadsrätt som vi köpte för 1 000 000 kr (OBS påhittad summa) och ska nu sälja min halva till den andra ägaren för marknadspris som är 2 000 000 kr (påhittad summa). Jag gör alltså en vinst på 500 000 kr. Om vi innan försäljning belånar lägenheten med ytterligare 500 000 kr som jag tar, och sedan säljer jag min del till den andra ägaren för hälften av inköpspriset dvs utan någon vinst på pappret. Den andra ägaren tar på sig hela lånet som vi har med lägenheten som säkerhet.

Kommer jag då undan skatten eller kommer Skatteverket ha någon åsikt om pengarna som jag har lånat tillsammans med min ex-sambo, den andra ägaren, och som han sedan fortsätter att betala lånet för?
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Men spelar belåningen någon roll? Det som redovisas till skv är inköpspris och försäljningspris. I allafall när man gör kontrolluppgifter på Bostadsrättsöverlåtelser.

Sedan får man ju iofs göra avdrag för reparationer och sådant när man redovisar i sin inkomstdeklaration.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Du skattar på värdeökningen på den del du äger oavsett belåning. Annars hade man ju undkommit vinst fall man hela tiden lånade upp den summa lägenheten stiger i värde.

(Försäljningprisinköpspris-inköpspris)/2 borde det bli i ditt fall. Har ni gjort renoveringar kan troligtvis kostnaderna för dessa användas för att dra ner skatten.
/A
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Jag tror att det räknas som dold försäljning som egentligen inte är tillåtet. Men ur skattehänseende spelar det inte så stor roll eftersom det enda som händer (om jag inte tänker helt fel) är att reavinstskatten skjuts upp till den dag då din sambo säljer lägenheten - då skattar ju han för din del också.

Däremot borde din sambo invända mot att betala dig hela den obeskattade summan. Han borde betala dig 500 000 kr minus den beräknade reavinstskatten. Annars får han ju skatta för både din och hans vinst när han så småningom säljer lägenheten och det blir ju orättvist.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Du kommer inte undan vinstskatten.

Skv lägger sig inte i hur du/ni löser lånen, vinsten som beräknas baseras på försäljningspris och inköpspris och inte hur mycket ni har i lån.

Sedan förstår ja inte riktigt upplägget, om din del vid inköp var värd 500 000 kr och du säljer din halva och får 2 000 000 kr så blir din vinst 1 500 000 kr, eller vad är det jag missar i din text?
 
Senast ändrad:
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Jag tolkar räknesättet så här:

Inköp: 1 000 000kr (Ts del var 500 000kr dvs hälften)

Marknadspriset uppgår till 2 000 000kr där Ts har rätt till hälften av pengarna dvs 1 000 000kr. Därmed blir det en vinst på 500 000kr jämfört med vad Ts var med och betalade vid köpet av lägenheten.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Som sagts i tråden är belåningen utan betydelse för vinstberäkningen.
Det finns två sätt att inte betala skatten nu.
Att köpa en lika dyr ny bostad så kan du få uppskov med vinstbeskattningen.

Att söka preliminärt uppskov. Det innebär att du även om du inte köper en ny bostad så kan du ändå skjuta fram beskattningen ett år (elle rlängre tid om du omvandlar preliminärt till slutligt uppskov). Så om du inte har CSN nästa år så påverkas ditt fribelopp inte av vinsten i år.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Svarar till alla:

Jag vet att belåningen inte spelar någon roll för beräkningen av vinsten. Det vi vill göra är alltså att jag säljer bostadsrätten till honom för vad vi köpte den för och han ger mig min del av vinsten privat. Lånar upp gör vi ju bara för att han ska kunna betala mig vid sidan av.

Så det jag undrar är alltså: Om han ger mig en strörre summa pengar, vad säger skatteverket? Får jag till exempel betala gåvoskatt? Finns det fortfarande?

Att han får betala min del av skatten i framtiden vet vi och priset på min del av bostadsrätten är redan anpassad för det.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Glöm inte att räkna med eventuellt kapitaltillskott som kan göra skillnad på vinstskatten. Gäller främst för ombildade föreningar som sålt lägenheter det bott hyresgäster i under den aktuella perioden.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Säljer du för under marknadsvärdet uppstår något som heter blandat fång. En del av försäljningen se som gåva och en del som försäljning med vinstbeskattning.
Du kan kolla på t.ex. denna länk om hur det funkar. http://lawline.se/answers/6888

En annan lösning är att ni gör en bodelning (om bostaden var samboegendom). Han får lösa ut dig och det blir ingen vinstbeskattning nu. Han tar över ditt anskaffningsvärde.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

och han går med på att sitta med dubbelt så stort lån än vad han egentligen behöver och dessutom få skatta dubbelt så småningom när han säljer? :crazy:
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Ja, det är en bra affär för honom också. Om vi lägger ut bostaden till försäljning och han får buda mot andra blir nog priset ännu högre. Att han får belåna lägenheten mer för att bo kvar sker ju hur vi än gör. Eftersom han får ett bra pris kan han ta min vinstskatt när han säljer i framtiden, om lägenheten fortfarande säljs med vinst.

Till alla: Bostadsrätten är samboegendom. Gör det skilland om jag säljer under marknadspris?
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Glöm inte att räkna med eventuellt kapitaltillskott som kan göra skillnad på vinstskatten. Gäller främst för ombildade föreningar som sålt lägenheter det bott hyresgäster i under den aktuella perioden.

Måste bara säga tusen tack för att du skrev detta! Jag hade ingen aning om att detta gällde. Bor i en förening från 2011 som ska amortera av förhoppningsvis 20 miljoner kommande 1,5 åren :D
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Måste bara säga tusen tack för att du skrev detta! Jag hade ingen aning om att detta gällde. Bor i en förening från 2011 som ska amortera av förhoppningsvis 20 miljoner kommande 1,5 åren :D

Så lite så :) Jag fick själv en positiv överraskning med pengar tillbaka på skatten iställlet för att betala in vinstskatt. Dock har inte alla föreningar koll på detta speciellt inte om de sköter ekonomin själv. Så jag är glad att min förra förening har en ekonomisk förvaltare som skötte allt på ett korrekt sätt. Isåfall skickar de in det till skattemyndigheten och allt är förtryckt på deklarationen och du behöver inte göra något alls.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Ja, det är en bra affär för honom också. Om vi lägger ut bostaden till försäljning och han får buda mot andra blir nog priset ännu högre. Att han får belåna lägenheten mer för att bo kvar sker ju hur vi än gör. Eftersom han får ett bra pris kan han ta min vinstskatt när han säljer i framtiden, om lägenheten fortfarande säljs med vinst.

Till alla: Bostadsrätten är samboegendom. Gör det skilland om jag säljer under marknadspris?

Inte vid försäljningen. Men ni kan ju bodela som jag skrivit.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Så det jag undrar är alltså: Om han ger mig en strörre summa pengar, vad säger skatteverket? Får jag till exempel betala gåvoskatt? Finns det fortfarande?

Om du kommer till din bank och sätter in en summa pengar som är högre än 10 000:- (tror jag det är) så måste dom veta varifrån pengarna kommer och om du inte har en fantastisk story, måste banken rapportera detta till Skattemyndigheten. Sen får du förklara för dem.

Enda sättet att komma undan är väl att gömma kosingen i madrassen? :angel:
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Om du kommer till din bank och sätter in en summa pengar som är högre än 10 000:- (tror jag det är) så måste dom veta varifrån pengarna kommer och om du inte har en fantastisk story, måste banken rapportera detta till Skattemyndigheten. Sen får du förklara för dem.

Enda sättet att komma undan är väl att gömma kosingen i madrassen? :angel:

Jag tror att tanken är att exsambon för över pengarna från bankkonto till bankkonto. Då tror jag risken för frågor minskar. Det är bara vid kontantinsättning som rapportskyldigheten finns.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Jag tror att tanken är att exsambon för över pengarna från bankkonto till bankkonto. Då tror jag risken för frågor minskar. Det är bara vid kontantinsättning som rapportskyldigheten finns.

Nej, penningtvättslagen gäller alla typer av insättningar, sen hur noga bankerna är med kontrollerna är väl en annan sak. Men ovanliga transaktioner syns hos bankerna,
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Nej, penningtvättslagen gäller alla typer av insättningar, sen hur noga bankerna är med kontrollerna är väl en annan sak. Men ovanliga transaktioner syns hos bankerna,

Precis vad jag tänkte skriva. Vid alla nystartande av konton får man fylla i varifrån summan kommer, oavsett om det är internetöverföring all the way. Och stora summor syns i deras system även om det inte är nya konton utan gamla.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
655
Senast: gullviva
·
Hemmet Vi sålde en lägenhet med vinst 2017 och i år är sista året som vi kan begära uppskov av skatten. Nu när boräntorna har blivit så höga så...
Svar
4
· Visningar
660
Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni? Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el...
2
Svar
38
· Visningar
2 749
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Så har även jag hamnat i dödsboträsket :( Behöver input och support från allvetande Bukemänniskor.. Förutsättningar: Nära släkting...
Svar
14
· Visningar
1 730
Senast: Capel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp