Bukefalos 28 år!

Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Nej, penningtvättslagen gäller alla typer av insättningar, sen hur noga bankerna är med kontrollerna är väl en annan sak. Men ovanliga transaktioner syns hos bankerna,

OK, är det så då tar jag tillbaka.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Du kommer aldrig att komma undan skatten ifall ni gör en vit affär. Däremot är du ju inne på att sälja din del i lägenheten svart till din fd sambo och han sätter in pengarna till dig. Det är olagligt och kommer någon på det åker du förutom chablonmässig reavinst på en straffavgift. Inte att rekommendera!

Har du tjänat pengar så har du tjänat pengar liksom. Då ska du betala skatt. Enda sättet att undkomma skatten är att ha en massa kapitalförluster som du kvittar mot kapitalvinsten du gjort på lägenheten.

Vill du komma undan viss skatt så kan ni ju bodela med andra saker än just penningvärdet i lägenheten. Tex du får bilen ni äger gemensamt, du får möblerna, etc så att värdet jämnas ut.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Säljer du för under marknadsvärdet uppstår något som heter blandat fång. En del av försäljningen se som gåva och en del som försäljning med vinstbeskattning.
Du kan kolla på t.ex. denna länk om hur det funkar. http://lawline.se/answers/6888

En annan lösning är att ni gör en bodelning (om bostaden var samboegendom). Han får lösa ut dig och det blir ingen vinstbeskattning nu. Han tar över ditt anskaffningsvärde.
Detta är inte tillämpligt i TS fall eftersom denne inte ger bort någon del av lägenheten, vilket personen i frågan gjorde. Det är heller inget blandat fång, eftersom TS säljer hela sin del till sin fd sambo. Blandat fång är när en del är gåva, när en del är försäljning, osv.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Detta är inte tillämpligt i TS fall eftersom denne inte ger bort någon del av lägenheten, vilket personen i frågan gjorde. Det är heller inget blandat fång, eftersom TS säljer hela sin del till sin fd sambo. Blandat fång är när en del är gåva, när en del är försäljning, osv.

Om man säljer en bostadsrätt för under dess värde anses det vara blandat fång. Man ser till hur stor del av marknadsvärdet som har betalas och anser då att den delen är köp och resterande del är gåva.
Om sambon betalar 500 000 kr för halva lägenheten som egentligen är värd 1 000 000 så anses säljaren ha sålt 50% av sin andel och gett 50% i gåva.
Om det är en fastighet som säljs används huvudsaksprincipen vilket innebär att överlåtelsen anses vara antingen gåva eller köp, aldrig blandat fång.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Jag ska snart sälja en bostadsrätt med ganska mycket vinst och jag behöver tips och råd om hur jag kan lägga upp det. Helst vill jag inte betala någon skatt eller att det ska räknas som inkomst enligt CSN. Huruvida detta är rätt eller fel mot resten av samhället får gärna diskuteras i en annan tråd, jag är helt enkelt pengakåt.

Jag äger en halv bostadsrätt som vi köpte för 1 000 000 kr (OBS påhittad summa) och ska nu sälja min halva till den andra ägaren för marknadspris som är 2 000 000 kr (påhittad summa). Jag gör alltså en vinst på 500 000 kr. Om vi innan försäljning belånar lägenheten med ytterligare 500 000 kr som jag tar, och sedan säljer jag min del till den andra ägaren för hälften av inköpspriset dvs utan någon vinst på pappret. Den andra ägaren tar på sig hela lånet som vi har med lägenheten som säkerhet.

Kommer jag då undan skatten eller kommer Skatteverket ha någon åsikt om pengarna som jag har lånat tillsammans med min ex-sambo, den andra ägaren, och som han sedan fortsätter att betala lånet för?


Du har tjänat en massa arbetsfria pengar.

Betala din skatt och gråt hela vägen till banken,
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

och han går med på att sitta med dubbelt så stort lån än vad han egentligen behöver och dessutom få skatta dubbelt så småningom när han säljer? :crazy:
Ja det är väl klart hon är ju värd det :rofl:..........sambo som
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Om du får pengar av ditt ex för lägenheten så räknas det med i försäljningssumman, oavsett i vilken form du får pengarna. Om du inte tar upp en del av försäljningssumman så blir det en oredovisad inkomst (dvs svart och olagligt).

Dock kan du få uppskov med att skatta på vinsten om du köper en ny bostad inom viss tid, googla uppskov bostadsförsäljning så hittar du en massa info.
 
Sv: Vinstskatt bostadsrättsförsäljning

Efter lite efterforskningar kom vi fram till att vi ska göra en bodelning. Pengarna som han ger mig då behöver inte skattas.

Jag har egentligen inget problem att betala skatt när jag tjänar pengar, det var mest min ex-sambo som ville vara rebellisk och smita undan. Men han kommer ju få skatta om/när han säljer istället så skatt får vi betala i vilket fall.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
655
Senast: gullviva
·
Hemmet Vi sålde en lägenhet med vinst 2017 och i år är sista året som vi kan begära uppskov av skatten. Nu när boräntorna har blivit så höga så...
Svar
4
· Visningar
660
Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni? Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el...
2
Svar
38
· Visningar
2 749
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Så har även jag hamnat i dödsboträsket :( Behöver input och support från allvetande Bukemänniskor.. Förutsättningar: Nära släkting...
Svar
14
· Visningar
1 730
Senast: Capel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp