Vinter ridklädsel

JessikaRJ

Trådstartare
Hej
Har gjort ett inlägg tidigare ang klädsel för vinter på dem mer kallare ställena och fick mycket bra tips :)

Nu undrar jag vad ni rekomenderar för märke/butik som inte är jättedyrt/jättedyra som har varma ridjackor som håller värmen bra när det är väldigt kallt ute? Det ska vara en jacka som funkar att ha både i stallet och när man rider.

Tänkte även fråga vad ni tycker om ridoveraller. Är dem bra att rida i och jobba i när man är i stallet? Är dem i bra kvalitet och håller dem värmen? Är det något ni rekomenderar?

Går ridgymnasium i Östersund så det ska vara en jacka som håller borta Jämtlands kyla Är Stockholmare så är van vid den kylan och tycker det är väldans kallt när det blir över -10 medans alla andra inte tycker det

Bomba gärna med tips, tack på förhand :)
 
Jag har en overall från Blåkläder som jag har både i stallet och när jag rider. Funkar utmärkt och är väldigt bekvämt, förutom när man ska på toa :D Min har inget bälte "inbyggt" så jag får ha ett brett läderbälte för att den ska vara riktigt bekväm. Har en varseljacka från Fristads som jag tycker är perfekt att ha både i stallet och vid ridning, behöver inte bekymra mig om reflexväst heller. Båda plaggen är rejält varma och bra.

Min erfarenhet är att sådant som saluförs som ridkläder sällan är tillräckligt varma när det är -25C
 
Hej
Har gjort ett inlägg tidigare ang klädsel för vinter på dem mer kallare ställena och fick mycket bra tips :)

Nu undrar jag vad ni rekomenderar för märke/butik som inte är jättedyrt/jättedyra som har varma ridjackor som håller värmen bra när det är väldigt kallt ute? Det ska vara en jacka som funkar att ha både i stallet och när man rider.

Tänkte även fråga vad ni tycker om ridoveraller. Är dem bra att rida i och jobba i när man är i stallet? Är dem i bra kvalitet och håller dem värmen? Är det något ni rekomenderar?

Går ridgymnasium i Östersund så det ska vara en jacka som håller borta Jämtlands kyla Är Stockholmare så är van vid den kylan och tycker det är väldans kallt när det blir över -10 medans alla andra inte tycker det

Bomba gärna med tips, tack på förhand :)
Jag hade hööks Ridoverall. Den var varm men lite klumpig. Dock toppen för mockning i uteboxarna och lugna ridturer.

Nu har jag gått över till Stiernas vinterjacka och byxor. Helt enkelt underbara vinterkläder som är varma utan att vara klumpiga :love:

Ett tips från en 08 till en annan är dock att börja kika på det som sitter närmast kroppen. Det gör verkligen all skillnad. Vi stockholmare är dåliga på korrekt lager-på-lager-klädsel eftersom det inte behövs våra milda vintrar.

Underställ av bra kvalitet, gärna i ull, lager två som transporterar fukt och isolerar och sedan typ Stierna Stella jackan utanpå det så är du fit for fight.

Kassera all bomull och använd inte fler än 3, max 4 lager. Även på fötterna, tunna linerstrumpor i ull och tjocka isolerande ullsockor utanpå det.

Tips på märken utöver Stierna är Icebreaker, Smartwool, Houdini, Woolpower :love:
 

Liknande trådar

Småbarn På min dotters förskola sover barnen alltid utomhus. Vi har funderat lite över vad vi ska klä dottern i i vinter när hon sover i vagnen...
Svar
14
· Visningar
1 077
Senast: Kilauea
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: ako
·
Utrustning Hej hopp, Jag har blivit med medryttarhäst :D Jag är uppväxt i stallet med egen häst, men sålde våren -00. Har således inga ridkläder...
Svar
17
· Visningar
1 324
Senast: Solvira
·
Utrustning Hej Nu efter sommaren så ska jag börja på rid gymnasium i Östersund och då kommer man ju dels rida och sen kommer man vara i stallet...
Svar
10
· Visningar
1 106
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp