Ridklädsel/vinter ridklädsel

JessikaRJ

Trådstartare
Hej
Nu efter sommaren så ska jag börja på rid gymnasium i Östersund och då kommer man ju dels rida och sen kommer man vara i stallet rätt ofta. Då jag är van med att endast behöva ridkläder för att rida 1 gång i veckan så vet jag inte riktigt vad man borde införskaffa i ridklädsel väg.

Då undrar jag om ni har några tips på grejer som kan vara bra att införskaffa dels för att ha under vår, höst och sommaren men även vad som kan vara bra att ha att rida i under vintern när det blir rätt kallt.
Bomb med tips och gärna även ridbutiker som ni vet kanske har bra ridutrustning.

Tack på förhand :)
 
Jag hade först och främst lagt ned lite extra pengar på ett par riktig bra skor/kängor att ha i stallet, gärna som du kan ha tjockare strumpor i.
Fodrade och gärna gummerade handskar som du kan ha i stallet.
Underställ, minst två par. Obs! Tighta sport-ställ som inte korvar sig under andra plagg.
Rainlegs och en tät regnjacka.
-Detta tycker jag att man kommer långt på.

Jag hade också köpt några bra andralager, alltså typ fleecetröjor. Gärna lite figursydda så att de är sköna att rida i och så att man lätt kan ha en jacka ovanpå. Jag använder mina fleecar året runt.
-OCH en snuskigt varm vinterjacka. Man har ofta användning av en riktigt riktigt varm jacka, det ärju det bästa som finns när man är kall/svettig att bara få upp värmen igen. Eller att verkligen kunna sitta på läktaren och inte frysa ihjäl. :)
 
Jag hade först och främst lagt ned lite extra pengar på ett par riktig bra skor/kängor att ha i stallet, gärna som du kan ha tjockare strumpor i.
Fodrade och gärna gummerade handskar som du kan ha i stallet.
Underställ, minst två par. Obs! Tighta sport-ställ som inte korvar sig under andra plagg.
Rainlegs och en tät regnjacka.
-Detta tycker jag att man kommer långt på.

Jag hade också köpt några bra andralager, alltså typ fleecetröjor. Gärna lite figursydda så att de är sköna att rida i och så att man lätt kan ha en jacka ovanpå. Jag använder mina fleecar året runt.
-OCH en snuskigt varm vinterjacka. Man har ofta användning av en riktigt riktigt varm jacka, det ärju det bästa som finns när man är kall/svettig att bara få upp värmen igen. Eller att verkligen kunna sitta på läktaren och inte frysa ihjäl. :)

Okej, tack så mycket för tipsen :) En fråga dock, jag har ett par fodrade vinter jordphurs som jag rider i på vintern, tror du man klarar sig med såna och ett par varma sockar att ha även att arbeta med i stallet?
 
Okej, tack så mycket för tipsen :) En fråga dock, jag har ett par fodrade vinter jordphurs som jag rider i på vintern, tror du man klarar sig med såna och ett par varma sockar att ha även att arbeta med i stallet?

Nej det räcker inte.
Jag bor i Hälsingland, ungefär liknande klimat (fast Östersund har rykte om att vara ett riktigt kallhål pga Storsjöns vindar). Du behöver en rejäl vinterjacka + ett par bra täckbyxor (Hööks/Horze har bra, behöver inte vara dyra). Gärna en ridkjol också, kan vara skön att rida i med ridbyxor när man inte vill vara så otymplig som man blir med täckbyxor.
När det är som kallast har jag ett varmt underställ + tunn tröja ovanpå + fleece ovanpå det o täckjacka + täckbyxor över alltihop. När det är lite varmare har jag collegetröja i st f fleecen o ibland byter jag ut täckjacka + byxor mot en MH långkappa. Det är viktigt om man ska både rida + vara i stallet att ha lager-på-lager för att kunna ta av sig när man blir varm.
Ang. fötterna, jag har ett extra par stallskor som är en storlek större än sommarskorna som jag kan få in ett par rejäla yllestrumpor i.
Jätteviktigt när man är i norr att ha rätt kläder, annars kan man inte göra någonting o det är inge kul att vara ute öht.

Vet inte vad det finns för ridbutiker i Östersund men det finns en i Sundsvall som heter Equeen, lätt att komma till Sundsvall med tåg.

Jag tror att det finns en tråd någonstans som heter Häst i Östersund eller nåt av någon som skulle flytta dit med sina hästar, sök gärna trådar med Östersund i namnet :)

Lycka til!! :)
 
Tjock ridkjol om du har ridbyxor under, alternativt kan man även har ridtermosar också.
Lager på lager är din vän och varma vantar och varma skor är a och o. Börjar man frysa om fötterna är det nästan kört. Mössa är också att rekommendera så inte värmen från kroppen ångas av från huvudet, speciellt vid kallare minus.
 
Nej det räcker inte.
Jag bor i Hälsingland, ungefär liknande klimat (fast Östersund har rykte om att vara ett riktigt kallhål pga Storsjöns vindar). Du behöver en rejäl vinterjacka + ett par bra täckbyxor (Hööks/Horze har bra, behöver inte vara dyra). Gärna en ridkjol också, kan vara skön att rida i med ridbyxor när man inte vill vara så otymplig som man blir med täckbyxor.
När det är som kallast har jag ett varmt underställ + tunn tröja ovanpå + fleece ovanpå det o täckjacka + täckbyxor över alltihop. När det är lite varmare har jag collegetröja i st f fleecen o ibland byter jag ut täckjacka + byxor mot en MH långkappa. Det är viktigt om man ska både rida + vara i stallet att ha lager-på-lager för att kunna ta av sig när man blir varm.
Ang. fötterna, jag har ett extra par stallskor som är en storlek större än sommarskorna som jag kan få in ett par rejäla yllestrumpor i.
Jätteviktigt när man är i norr att ha rätt kläder, annars kan man inte göra någonting o det är inge kul att vara ute öht.

Vet inte vad det finns för ridbutiker i Östersund men det finns en i Sundsvall som heter Equeen, lätt att komma till Sundsvall med tåg.

Jag tror att det finns en tråd någonstans som heter Häst i Östersund eller nåt av någon som skulle flytta dit med sina hästar, sök gärna trådar med Östersund i namnet :)

Lycka til!! :)

Tack så mycket för tipsen :)
 
Ja, som sagt är det viktigt med riktiga kängor. Varmfodrade jodphurs känns som gränsfall.
Jag vägrar täckbyxor, det blir för klumpigt. Så jag hade satsat på en ridkjol.
 
Nu bor jag visserligen i småland, men när det är riktigt kallt här så har jag en vinteroverall som yttersta lager. Riktigt varma skor/kängor tycker jag är svårt att hitta i ridsportbutiker, kan vara en ide att kolla butiker som säljer vandrar och outdoor grejer, bara det är klack på och skprna inte är för breda för stigbygeln funkar det att rida i. Jag har ett par muckbootstövlar, dom är visserligen jättevarma men aldeles för klumpiga så dom andvänds ytterst sällan.

Ett par riktigt varma handskar är oxå guld värt! Jag har ett par trefinger vantar inköpt från Börjes för massa år sedan, lite klimpiga är dom men så pass varma att jag sällan behöver använda dom här nere. Annars köper jag helst handskar där man köper arbetskläder, dom är könare och har längre livsläng. Överlag köper jag inte de flesta rid och stallkläder i ridsportbutiker, tycker det ofta är sämre funktion och komfort på kläderna där. Men dwt är ju jag
 
Nu är jag visserligen både varmblodig och Stockholmsbo, men bor i vad som brukar kallas för den "blötaste/kallaste/allmänt jävligaste" orten här i länet, så jag har upplevt både -15.C och -20.C, snöstormar och att bli insnöad flera gånger. Min filosofi när det kommer till vinterkläder är "varm men smidig". Jag kör på lager på lager, men hatar när det är bylsigt och knöligt. Jag har en vinterjacka från Uhip, som är varm men samtidigt väldigt smidig och inte så tjock. Under den har jag en lite tjockare långärmad tröja och ett linne under den i sin tur. Sen har jag faktiskt bara vanliga ridbyxor på benen, utan någonting varken över eller under :o På fötterna har jag 3 par strumpor; ett par tunna vanliga ankelstrumpor innerst, vinterridstrumpor över de, och några "supertermo-ludd-strumpor" som pappa hittade, ytterst. På händerna har jag Roeckls vinter-grip modell. Funkade ypperligt nu i vintras, när det var -17.C som kallast!
 
Hej
Nu efter sommaren så ska jag börja på rid gymnasium i Östersund och då kommer man ju dels rida och sen kommer man vara i stallet rätt ofta. Då jag är van med att endast behöva ridkläder för att rida 1 gång i veckan så vet jag inte riktigt vad man borde införskaffa i ridklädsel väg.

Då undrar jag om ni har några tips på grejer som kan vara bra att införskaffa dels för att ha under vår, höst och sommaren men även vad som kan vara bra att ha att rida i under vintern när det blir rätt kallt.
Bomb med tips och gärna även ridbutiker som ni vet kanske har bra ridutrustning.

Tack på förhand :)

Nu har jag inte läst alla tips så risken är att jag upprepar redan givna råd. I Skåne är det sällan många minusgrader men det BLÅSER vilket gör det svinkallt. Jag har skaffat vinterridbyxor. Jag vet inte vad de heter men de är lite flossade på insidan och står emot vind bra. Köpte dem på Gekås i Ullared för mindre än 500 kr men de är av bra kvalité för jag har använt dem i stort sett dagligen under vintern i tre år.
En rymlig vinterjacka där det får plats en väst och tjocktröja under. Den kombinationen tycker jag är bra för då kan man ta av sig jackan när man rider i ridhus och blir lite svettig och sedan ta på jackan.
Skor och handskar är svårast tycker jag. När jag rider har jag Airat vinterridstövlar som är superbra men som sagt här är ofta inte så många minusgrader. När jag inte rider har jag ett par rejäla kängor, ett par nummer för stora minst för att få plats med två par strumpor i och ändå är lite stora så att fötterna rör sig.
Handskar är svårt men även där har jag ibland satsat på två par. Först ett par tunna bomullshandskar och över dem ett par tjockare.
 

Liknande trådar

Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Stinaelin
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 919
Senast: valy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 540
Fritid Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
800
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp