Bukefalos 28 år!

Vinterbana

Sv: Vinterbana

intressant det här, är ju nånting man väldigt sällan tänker på här nere! drog oxå paraleller till de hårda banorna och deras "ofräschhets-utslag". hur kan man se en skillnad på en häst som är trång i gången och spänner sig och en som är ofräsch? springer den förstnämnda mer och skiftar och hackar lite mer oberoende av vilket ben? men vet man att hästen är trång i gången och lite spänd på is (man testar väl innan?) så startar man väl ändå inte på vinterbana?
 
Sv: Vinterbana

intressant det här, är ju nånting man väldigt sällan tänker på här nere! drog oxå paraleller till de hårda banorna och deras "ofräschhets-utslag". hur kan man se en skillnad på en häst som är trång i gången och spänner sig och en som är ofräsch? springer den förstnämnda mer och skiftar och hackar lite mer oberoende av vilket ben? men vet man att hästen är trång i gången och lite spänd på is (man testar väl innan?) så startar man väl ändå inte på vinterbana?

En häst som är lite ofräsch springer ofta och "stöter" om du förstår hur jag menar. Eller drar ett ben osv. Svårt att förklara då de kan vara ofräscha utan att det syns en hälta. I loppets slutskede brukar det ju annars synas att hästen bryter åt något håll...

Att en häst spänner sig kan ju yttra sig på många sätt, ibland kan den trava helt okej för att i nästa steg ta ett litet skutt (kan bero på att den t ex tuchat sig lite), oftast slutar det med galopp...Samma med hästar som har platsproblem....Många gånger kan det krävas en helt annan balans med isbrodd än vad som krävs på sommaren.

Det är ju inte så många som startar på vinterbana med en häst som man vet inte fungerar på det men det händer ju ändå ibland. Tränare/ägare kan ju ta den risken att det blir galopp men med lite tur på vägen så kan det ju gå bra också.

Några exempel på hur broddarna kan se ut. Ofta får man ha ännu längre och spetsigare broddar (bak) men dem hittade jag inga bilder på.
7079495.jpg

7079515.jpg

7079482.jpg
 
Sv: Vinterbana

Ischanimej! gäller att hålla borta tårna där... :eek:
jo, ofräscheten visar väl sig på samma sätt som på vanlig bana, den är jag med på. Så en häst som har problem med banan är oftast lite "ojämnare" i stilen, varierar mellan klockrent och illa under loppet?
Ang "klagomålet" på norrhästarna så får jag väl tillägga att när det är hårda banor söderut så klagar jag lika mycket och högljutt på hur illa "våra" hästar travar :D (i sann veterinäranda :D :D )
 

Liknande trådar

Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 746
Senast: Hallonsoda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 085
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp