Bukefalos 28 år!

Vinterbana

PiperGarden

Trådstartare
Tittade på vinnare idag och funderade lite om det här med vinterbana. själv har jag ingen som helst erfarenhet av det, har som längst norrut varit på trav på axevalla... och vinterbana brukar inte riktigt bli aktuellt nere på jägers... :D Iaf funderade jag över hur hästarnas trav påverkas av det. många hästar idag travade ju mer eller mindre dåligt, och i mina "icke vintervana" ögon låter det konstigt att vinterbana och brodd får en häst att i princip hoppa på tre den? :confused: tyckte det var fler hästar som travade illa och drog ett bakben lr liknande än det brukar vara och undrar alltså om detta kan hänvisas till att det var vinterbana lr om det bara är en dålig ursäkt? Hoppas några snälla "samer" hjälper mig :D :rofl:
 
Sv: Vinterbana

Ja, då vissa Axevalla-tränare har kallat mig lapp (är inte!) så får väl jag svara...:smirk:
Att vissa hästar inte fungerar på isbana = långa vassa hakar, kan bland annat vara att aktionen inte stämmer med långa hakar. Steget bromsas ju upp väldigt kraftigt men ger samtidigt ett väldigt bra fäste. Många hästar med lite småskavanker som inte syns annars får ofta problem när steget bromsas upp så kraftigt. Många hästar spänner sig också när de springer med långa brodd och kan därför inte trava avslappnat.
Likaså kan det vara tvärtom, en del hästar går aldrig så bra som just på isbana. Den ger det fäste som de behöver.

Även om de långa hakarna bromsar upp steget mycket så ser jag det ändå som mycket skonsammare för hästarna att springa på än de betonghårda "sommarbanorna" de envisas med att ha på andra ställen häruppe.
 
Sv: Vinterbana

jag håller med dig en bra vinterbana är att föredra. förstår inte vad din hemmabana tänker på ibland. tex då dom hade kunnat få en jättefin isadbana så kör dom på massa skit istllet för dom vill ha sommarbana, går ju ndå inte att köra barfota..
jag gillar vinterbana, speciellt eftersom min häst går lika bra på vinterbana som sommarbana och det är ju en fördel för mig haha. ;)
 
Sv: Vinterbana

Ja, "min" bana är skandal! De två senaste fredagarna var det ett par cm snömodd ovanför ett tunt,tunt islager och under detta stenhårt. Går inte få bra fäste oavsett hur man broddar då det är så hårt i botten plus att man är livrädd att hästarna går sönder.
Ska man köra sk "sommarbana" den här årstiden så krävs ju en hel del underhåll, och något sådant existerar inte här längre.
Förra söndagen när det skulle köras ponnytravlopp hade det snöat natten innan, när tävlingarna skulle börja hade de inte ens varit ute och plogat. De fick ställa in av vad jag har hört...
 
Sv: Vinterbana

ja banan var verkligen ite rolig då vi var dit inte i fredags men veckan innan. men tycker det har varit lite tvivelaktigt alla gånger jag varit dit nästan :/
tycker alla travbanor måste satsa på fixa seriösa som fixar banan! fan vad dåligt mot ponnysarna...
 
Sv: Vinterbana

Jag kan inte skylla på banpersonalen. De får helt enkelt inte göra mer än vad de gör.
Det är banans ledning som ska spara pengar...
Skandal är väl det minsta man kan kalla det.

Banan kallar sig ju också för ungdomsbana så att "glömma" att det är ponnytrav är ju precis lika illa. Dessa ungdomar som kör är ju ändå travets framtid.
 
Sv: Vinterbana

"spara pengar" är det inte billigare att hålla en isad vinterbana?
Då slipper dom lägga på underlag samt mindre arbete då dom inte behöver "djupharva" för att försöka hålla banan i "sommar" skick.

-
Hon som vägrar starta på "sommarbanor" vintertid
 
Sv: Vinterbana

jag är väldigt nöjd med banpersonalen på våran bana. tcyker dom ofstast sköter det mycket bra, sen är det ju inte alltid upp till dom att bestämma allt men dom brukar lyckas gör det bsta av situationen iaf.

oki: okej. men håller med det är förjävligt. underlaget r väl ändå vääääldigt viktigt och bordes läggas ner mer pengar på.
 
Sv: Vinterbana

Ja visst måste det vara billigare men vissa tränare hotar med att inte starta om de gör isbana.
Att tränare från andra banor säger så är en sak men det finns till och med tränare från banan som vill ha det så.
 
Sv: Vinterbana

mmm det är ju tyvärr så att dom större trnarna bestämmer hur dom vill ha det. minns ala strykningar det blev i vintras då det blev ändrat.

så är det ju här också vill xx att det är så er sportchefen till att det blir så för han r rädd att förlora denne tränare.
 
Sv: Vinterbana

Jag hörde att alla tränare skulle ha fått säga sitt ang vinterbana men jag vet flera som inte ens visste om det mötet utan en tränares ord var lag, typ :confused:

Tyvärr går ju orden runt om att alla propparna skrivs ut mot dennes startande hästar, men propparna är ju överlag konstiga på banorna här uppe, kan köras samma en hel månad, samma distans, klass osv.

Nu har jag inte kollat senaste året då jag inte har nån häst
 
Sv: Vinterbana

Ang.propparna, det är bara att se på min häst (kallblod). Hela hösten har det varit samma proppar i hela Trav i Norr vecka efter vecka.

För att få lite variation i propparna skulle man vara tvungen att åka till Bergsåker.

Nu har jag också ett varmblod som har börjat starta litegrann och man ser stor skillnad på propparna. Högre prispengar trots betydligt lägre klass än där kallblodet startar, större variation på propparna så att man kan välja lopp som passar bättre för hästen i både pengar och distans.
 
Sv: Vinterbana

jo me efter det mötet var det ju gansak mycket hot från andra tränare också. tycker det är förjävligt. det sak vara en majoritet inget rövslickeri!
 
Sv: Vinterbana

jo me efter det mötet var det ju gansak mycket hot från andra tränare också. tycker det är förjävligt. det sak vara en majoritet inget rövslickeri!

Hmm...är det Bodentränarna som styr hur propparna ska se ut i hela TravINorr-regionen då?
 
Sv: Vinterbana

nja det var ang vinterbana eller ej mötet jag menade.


jag har varit väldigt nöjd med hur propparna sett ut för egen del sen ahr jag inte kollat på dom så mkt..så kan inte uttala mig..
 
Sv: Vinterbana

ok, så om jag fattar det rätt så är det ofta så att hästen är lite halvt ofräsch och det kommer fram tydligare på isbana med broddar? Har ju full förståelse för att hästar kan spänna sig på isbana (vem hade inte gjort det? :crazy: ), men tycker i mitt sinne inte att det borde ge att hästen drar ett specifikt ben/ markerar på ett framben?
Kommer då till frågan (absolut utan att vara elak mot nån, bara nyfiken) om ni har fler ofräscha hästar uppe i norr? tyckte som sagt att det var många i söndags som travade halvilla.
 
Sv: Vinterbana

Fler ofräscha? hm... spola en isbana nere på Jägers så får vi se...:angel:

Nej, skämt åsido. Jag tror inte vi har ofräschare hästar överlag men kolla en tävlingsdag från nån bana i mellansverige där de haft riktigt kallt en tid. Det blir väldigt mycket galopper då banan blir för stum, det blir ju ungefär samma sak. Hästen galopperar för att dels gör det ont att springa på så hårt underlag och dels för att den kan ha problem med fästet.

På isbanan så blir det kanske inte lika stumt men broddarna påverkar ju landning, uppbromsning och frånskjut på ett markant sätt. Det påverkar ju framförallt en häst som har lite känningar.
Att sedan en ovan häst spänner sig på isen är ju egentligen inte så konstigt. Har du förresten sett riktiga isbroddar? De är nästan otäcka, förstår de hästar som spänner sig med de i skorna... Inte för att halka men för att råka trampa sig själv.
Hästar som är lite trånga i gången brukar sällan fungera på brodd.
 

Liknande trådar

Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 746
Senast: Hallonsoda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 085
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp