Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 17/18 del 7

Här klättras det en del, men mest upp och ner i soffan eller på soffbordet. Hon är dock duktig på att ta sig ner säkert, med magen mot soffan/bordet och fötterna först :)

Jag jobbar heltid till och med sista april, sen ska jag vara föräldraledig två dagar i veckan. Ser faktiskt fram emot det, jag som mådde uruselt sista tiden av föräldraledigheten. Blir det fler barn så kommer vi definitivt splitta föräldraledigheten tidigare, även om min sambo trivs bra som heltidsföräldraledig.
 
Här klättras det en del, men mest upp och ner i soffan eller på soffbordet. Hon är dock duktig på att ta sig ner säkert, med magen mot soffan/bordet och fötterna först :)

Jag jobbar heltid till och med sista april, sen ska jag vara föräldraledig två dagar i veckan. Ser faktiskt fram emot det, jag som mådde uruselt sista tiden av föräldraledigheten. Blir det fler barn så kommer vi definitivt splitta föräldraledigheten tidigare, även om min sambo trivs bra som heltidsföräldraledig.
Kul att fler tänker i samma banor som vi, om att splitta mer och tidigare :) jag är inne på att med ett eventuellt syskon blir vi hemma längre tillsammans i början, och sen splitta lika från tidigt och längre än vi gjorde nu (ca 7-12 mån). Början var psykiskt jobbig tyckte jag, och nu är Kotten så intensiv att sambon nog hade behövt komma till jobbet och vila ibland :D
 
Skrev ett långt svar som försvann, men sammanfattningsvis ratas mycket här. Och hon vägrade även flaska med mig igår när jag var föräldraledig för första gången sedan oktober. Tur jag hade bröstmjölk kvar. När min man kom hem svepte hon en flaska ...

Vi har gjort det som vi sade att uvi inte skulle göra, försökt truga i. Men tror det stjälper mer än det hjälper, bara svårt då hon blir så gnällig när hon är hungrig ...
Vi har också trugat, vi skulle inte heller. Men hon måste ju äta, och nör hon inte gör det försöker man ju allt man kan komma på. Känns som en röd tråd i föräldraskapet: gott om goda föresatser som en efter en får stryka på foten eftersom barnet inte beter sig som tänkt. 🙄

Matvägran har vänt, nu äter hon ok igen :up:
 
Hej allesammans! Long time no see, vi har varit på vår första "lång"resa (två veckor) så har haft lite "detox" från internet + att jag en tid innan det jobbade galet mycket, men nu så! Hoppas att ni alla och era små mår bra. :heart Vi har varit hos BVC för ettårskontroll och vaccinering idag, lite senare då han innan resan fick mässlingsvaccin och dom ville inte sticka honom tre gånger så idag fick han övriga två sprutor. När vi var där för mässlingsvaccinet upptäcktes det att han hade gått ner i vikt och bokades in för kontrollvägning två veckor senare. Vi var då jättenoga med att verkligen ge honom frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsmål och näringstät och fet mat. Till kontrollvägningen hade han då gått upp. Sen har vi hållit i det fram till idag men då hade han ändå gått ner i vikt igen. :( Helt ärligt förstår jag ingenting, inte BVC heller.. han äter ju så mycket! Han äter liksom mer än alla bebisar jag känner och många reagerar på att han är så matglad. Visst att han är väldigt aktiv nu, men det är dom ju alla.. Längdkurvan hade också börjat vika lite nedåt så det känns som att det faktiskt finns lite anledning att reagera. Vet inte riktigt hur jag ska känna och tänka. BVC-sköterskan skulle konsultera läkaren och se om vi "bara" ska kontrollväga lite tightare eller om han även ska göra någon undersökning för eventuella allergier. Men även där förstår jag i så fall inte mycket, han är liksom världens nöjdaste bebis och magen fungerar tipptopp. Men, efter dagens dipp och nu när jag vet att vi verkligen gjort "allt" känns det bra att få det ordentligt uppkollat i alla fall. :crazy:
 
Nionde utvecklingssprånget är här med full kraft. Så otroligt fascinerande som vanligt att det som står i wonder weeks nästan stämmer på pricken, från att börja testa vad kroppen klarar (hej nonchalant klättrare som slår sig hela tiden) till att testa gränser (allt man inte får är ännu roligare än vanligt), börja tänka om mitt&ditt, till att utbrotten med sparkar och att slåss kommit igång. Han är ruskigt lynnig nu och bryter ihop var femte minut :o lagom lätt att välja sina strider och behålla lugnet när barnet nästan river huset och har ihjäl sig själv på kuppen. :o
Igår funderade vi tom på om han kanske skulle börja tidigare på fsk så han får rasa av sig ordentligt om dagarna :D
 
Hoppas det vänder @Sofie_B ! Och att resan iaf var skön.

Låter inte som ett jätteskönt språng @FeatherCloud Här hemma har vi haft några dagar av konstant gnäll, men enligt rapporterna jag fått verkar det lugnare idag.
 
Hoppas det vänder @Sofie_B ! Och att resan iaf var skön.

Låter inte som ett jätteskönt språng @FeatherCloud Här hemma har vi haft några dagar av konstant gnäll, men enligt rapporterna jag fått verkar det lugnare idag.
Nä det är ruggigt intensivt just nu kan jag lova. Vi är tillbaka på matvägran i princip varje måltid. Helst ska han äta helt själv och bara vissa bitar, och oftast tappar han fokus och bara MÅSTE ha något intressant som ligger på köksbänken etc

Sen är han ju också helt fantastisk såklart, så himla läraktig, gosig och rolig! Men jag är inte direkt jätteledsen över att jobba heltid och ha en del konferenser inbokade kommande veckor :angel:
 
Jobbigt att det håller i sig @Sofie_B , hoppades ju det bara var tillfälligt. Håller tummarna att det vänder alt ni hittar en lösning! :heart

+ @Heulwen Tack snälla! :heart Ja, det känns lite jobbigt nu, speciellt eftersom både längd och huvudkurvan också har börjat vika. Vad jag förstår så är det då dags att börja oroa sig "på riktigt" och att det då inte brukar bero bara på att dom är fysiskt aktiva utan att dom faktiskt inte får i sig tillräckligt med näring. Jag läste på 1177 och det känns liksom inte som att något passar in på honom och självklart fastnar tankarna då på att det kan bero på kroniska sjukdomar som hjärtfel. :nailbiting: Meeeeeen - jag ska inte skena iväg i min oro nu utan bara nöja mig med att vi har världens gladaste son som är under utredning så är det något fel kommer han få hjälp med det och i så fall har det upptäckts tidigt! :up:

Känner igen det där med utbrott.. herregud alltså! Här kastar vi oss och bits om vi inte får som vi vill. Igår skallade han mig när jag sa att han inte fick ha en sak. :eek:
 
+ @Heulwen Tack snälla! :heart Ja, det känns lite jobbigt nu, speciellt eftersom både längd och huvudkurvan också har börjat vika. Vad jag förstår så är det då dags att börja oroa sig "på riktigt" och att det då inte brukar bero bara på att dom är fysiskt aktiva utan att dom faktiskt inte får i sig tillräckligt med näring. Jag läste på 1177 och det känns liksom inte som att något passar in på honom och självklart fastnar tankarna då på att det kan bero på kroniska sjukdomar som hjärtfel. :nailbiting: Meeeeeen - jag ska inte skena iväg i min oro nu utan bara nöja mig med att vi har världens gladaste son som är under utredning så är det något fel kommer han få hjälp med det och i så fall har det upptäckts tidigt! :up:

Känner igen det där med utbrott.. herregud alltså! Här kastar vi oss och bits om vi inte får som vi vill. Igår skallade han mig när jag sa att han inte fick ha en sak. :eek:
"Skönt" att fler har utbrott. På något sätt är det ju lättare att hantera när man vet att det är helt normalt. Kotten är proffs på bakåtvänd ostbåge i famnen, dvs spänd som en fjäder och gallskrika, för att därefter slappna av i hela kroppen så man inte får något grepp :rofl:

Men han är verkligen som en liten svamp, han har lärt sig SÅ många gester till olika sånger vi sjunger, bara senaste veckan. :love:
 
@Sofie_B jag håller verkligen tummarna att det ska ordna upp sig! En blir så himla hudlös som förälder. En bekant har precis fått sitt andra barn, som visat sig ha en ganska ovanlig sjukdom med dålig prognos. Jag har gråtit massor över den lilla bebisen och hens familj, medan liknande saker pre-bebis verkligen inte tog så hårt på samma sätt.
 
"Skönt" att fler har utbrott. På något sätt är det ju lättare att hantera när man vet att det är helt normalt. Kotten är proffs på bakåtvänd ostbåge i famnen, dvs spänd som en fjäder och gallskrika, för att därefter slappna av i hela kroppen så man inte får något grepp :rofl:

Men han är verkligen som en liten svamp, han har lärt sig SÅ många gester till olika sånger vi sjunger, bara senaste veckan. :love:

Hehe, ostbågen kör vi här med. :D
 
@Sofie_B jag håller verkligen tummarna att det ska ordna upp sig! En blir så himla hudlös som förälder. En bekant har precis fått sitt andra barn, som visat sig ha en ganska ovanlig sjukdom med dålig prognos. Jag har gråtit massor över den lilla bebisen och hens familj, medan liknande saker pre-bebis verkligen inte tog så hårt på samma sätt.

Tack! Ja, gud vad jag gråter till vissa saker som postas på fb.. det var någon som la upp ett inlägg om en liten tjej som dom visste inte skulle överleva vid födseln men som fått 4 månader eller något sånt och mamman var så tacksam för den amningsresa dom haft och jag blev totalt förstörd när jag läste det. Alltså på den nivån att mannen kom inrusandes i rummet och frågade vad som händer.
 
Känner igen det ni skriver om utbrott och humör. Får hon inte som hon vill så är det verkligen jorden undergång enligt henne. Nästan lite skönt att höra att ni andra upplever samma sak, det tyder ju på att det är en fas som går över. This too shall pass och det :)
 
Känner igen det ni skriver om utbrott och humör. Får hon inte som hon vill så är det verkligen jorden undergång enligt henne. Nästan lite skönt att höra att ni andra upplever samma sak, det tyder ju på att det är en fas som går över. This too shall pass och det :)

Men alltså skoja inte.. vår bebis (som verkligen inte känns som en bebis längre) som alltid har varit så nöjd och foglig har blivit en miniterrorist. :nailbiting: Vi var och kollade i inredningsbutiker idag och på Mio hade dom en lånevagn. Tidigare har han suttit så stilla och fint och njutit av att bli omkringkörd. Nu? Not so much. Han ställde sig upp hela tiden, klättrade, SKREK när han inte fick det han pekade på, skulle ur vagnen, i vagnen, upp i famnen, absolut inte vara i famnen och så vidare och så vidare. Jag inser att min tidigare strategi (minsta motståndets lag) inte längre fungerar. Tidigare har jag gett honom det han velat ha och så har han varit nöjd. Nu eskalerar det bara. Först vill han ha en sak, då får han den. Då vill han ha nästa och nästa och nästa tills han kommer till ett stopp. Idag var det kassadatorn och kortterminalen och då blir det K A L A B A L I K.
 
Men alltså skoja inte.. vår bebis (som verkligen inte känns som en bebis längre) som alltid har varit så nöjd och foglig har blivit en miniterrorist. :nailbiting: Vi var och kollade i inredningsbutiker idag och på Mio hade dom en lånevagn. Tidigare har han suttit så stilla och fint och njutit av att bli omkringkörd. Nu? Not so much. Han ställde sig upp hela tiden, klättrade, SKREK när han inte fick det han pekade på, skulle ur vagnen, i vagnen, upp i famnen, absolut inte vara i famnen och så vidare och så vidare. Jag inser att min tidigare strategi (minsta motståndets lag) inte längre fungerar. Tidigare har jag gett honom det han velat ha och så har han varit nöjd. Nu eskalerar det bara. Först vill han ha en sak, då får han den. Då vill han ha nästa och nästa och nästa tills han kommer till ett stopp. Idag var det kassadatorn och kortterminalen och då blir det K A L A B A L I K.
Det är min känsla också, att de inte går att göra nöjda den vägen. Wonder weeks beskriver att de utvecklar begreppen Min och Din nu, och att man därför också kan/(borde?) börja etablera att man inte kan få alla saker man vill. Det är svårt, vi har tidigare kört med att ge nån intressant pryl om han inte vill äta, för att distrahera. Just nu funkar det kasst för han vill bara ha nya grejer. Så nu börjar vi prata lite om att det är skillnad på mattid och lektid, (han får ju ändå undersöka och hålla på med det som är omkring honom, så inte speciellt hårt ändå). Det blir många sammanbrott, men jag tror det kan vara viktigt...
 
Idag trillade L och slog sig så det började blöda. Överläppen. Tror hon slog i tänderna också, så frågan är om vi måste till tandläkaren.
 
Huff... känner igen utbrotten ni andra pratar om. Vi har dem också :wtf: och vilka skrik hon börjat med i samband med utbrotten.... jösses! Om det är fas hoppas jag även det är därför sömnen varit värre, men misstänker även tänder...

Hon är absolut inte försiktig när hon tar sig runt längre, har så bråttom att hon slår sig hela tiden om dagarna.

Och annars då, vi ska på besök till en förskola imorgon. Kan bli så att hon får börja förskola till hösten, så ska vi passa på att kolla runt lite
 
Idag trillade L och slog sig så det började blöda. Överläppen. Tror hon slog i tänderna också, så frågan är om vi måste till tandläkaren.

Ta en sväng till tandläkaren för att få det dokumenterat. Ifall det skulle hända något med de "riktiga" tänderna. Det är vad tandläkaren sagt till oss när något händer.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
52 803
Senast: eyz
·
Svar
334
· Visningar
29 270
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
604
Senast: Karolina90
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 651
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp