Vinterhage, få bort ogräset?

Glimfeather

Trådstartare
Stallägaren och jag diskuterade vår vinterhage idag. Den är aldrig gjord något med och det är ganska mycket ogräs i den och det vill stallägaren ha bort. Det är ju även en del gräs, men ingen betestillväxt precis. Men det är ändå så den räcker för bete någon månad per sommar och de har att äta och pilla med även nu, 1,5 månader sedan installningen. Har inte börjat fodra ute än.

Vi har lättfödda hästar och andra beten så gräs har vi så det räcker. Men det kanske ändå kan vara skönt att bli av med ogräs?

Grejen är den att detta verkligen är en kanonhage! Trots höstens eviga regnande är den inte lerig. Jag är lite rädd att vi genom att plöja upp kanske förstör marken och vi får en lerhage. Kan man få bort ogräset på annat sätt än att plöja upp hagen?

Hur skulle ni gjort? Om man nu plöjer upp hela skiten, när kan vi använda hagen igen?
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Jag skulle inte plöja upp den, just för att det är synd att paja en bra grässvål, man vet ju vad man har men inte vad man får... Däremot slå ogräset och hålla efter med mockning (de flesta jobbiga ogräsen är kvävegynnade).
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Vi kör med betesputsen ett par gånger varje sommar. Kanske skulle gjorts oftare? Men det växer inte så fort i den hagen. Mockar gör vi inte, hagen är väldigt stor. Men egentligen hade det nog behövts eftersom ena hästen hade väldigt mycket mask i våras.
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Börja mocka, det är väldigt viktigt. Sedan kan ni testa att lägga gödning. Stora ogräs som tistlar osv är bäst att dra upp med roten.
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Allså ... det hade tagit flera timmar att gå igenom och mocka hela hagen varje dag. Mockar verkligen folk stora gräshagar? Har bara varit med om att man mockar grushagar.

Gödning? Glöder man inte ogräset också?

Låter nästan som att det är bäst att låta hagen vara som den är. Det växer ju ändå en del gräs, även om det inte blir så högt och hästarna blir inte feta på det, men det håller den uppenbarligen sysselsatta och mätta. Ogräset är väl mest smörblommor och några enstaka tistlar och några jag inte vet namnet på.
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Gödsel efter puts alltså? Man göder inte ogräset då? Vi är noga med betesputs men har aldrig gödslat. Ska föreslå det :)
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Nej jag trodde samma som du ang gödsling men det är tvärtom . Icke ogräset får ork att slå ut ogräset .

Smörblommor vill du ju definitivt ha bort , inte bra att äta .
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Där jag har min häst har vi 6 hästar, 6 hästägare på stora gräshagar, totalt strax över 6 hektar. Vi har som krav på oss att alla hästägare ska mocka 1 skottkärra i hagen varje vecka, det gör stor skillnad.

Annars är det som mackan skriver, göd gräset och det orkar slå ut ogräset. Det är därför man gödslar tex en mossig gräsmatta.
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Vad bra! Då ska jag tipsa om det istället för att plöja upp vår fina hage!
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Plöja hade jag aldrig gjort, det är som att anlägga ett lerhav. Möjligen kan man bryta en vall, men då måste ju hagen också ligga x antal år innan den är OK att släppa häst på. Kanske inget alternativ, om det dessutom finns bra bete i annan hage.

Som ett sista alternativ kan man ju spruta bort ogräset. Kanske inte nu, men det finns ju preparat som har endast en veckas karens vad gäller betessläpp. Säg att man sprutar ner ogräset när hästarna släpps i annan hage på sommaren, sedan göder man den under hästarnas frånvaro. Putsar regelbundet och håller efter - då har ni en bra hage sedan.
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Vilka kanontips :) ska framföra dem! Plöja lägger vi ner tankarna på! Denna hagen är kanon! De flesta andra hagar häromkring är riktigt leriga nu och så vill vi inte ha det!
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Smörblommor trivs där det är surt, kan hjälpa att kalka! Skulle heller inte plöja upp, dröjer innan det blir en ny grässvål som tål att trampas. Har sprutat mot vitklöver men den kom tillbaka, hade nog kanske funkat om man kört på gödning efter!
Däremot mocka kan vara en bra investering, hästarna brukar ju ha bajsställen så man kan ju ta där och strunta i enstaka högar. Mockar själv varje dag ca 2 hektar vinterhage som två hästar har som lösdrifthage, det man missar ena dagen kanske man hittar nästa dag, problemet denna årstid är att det blir mörkt så tidigt, svårt men inte omöjligt att mocka med pannlampa:) Har inte maskat annat än unghäst på 6 år!
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Apropå mockning av hagar. Vi hittade en klockrent bättre lösning. Höns. Finfördelade högarna och det regnade ner i jorden. Bästa sättet ever. Goda ägg också!
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Där jag har min häst har vi 6 hästar, 6 hästägare på stora gräshagar, totalt strax över 6 hektar. Vi har som krav på oss att alla hästägare ska mocka 1 skottkärra i hagen varje vecka, det gör stor skillnad.

Annars är det som mackan skriver, göd gräset och det orkar slå ut ogräset. Det är därför man gödslar tex en mossig gräsmatta.

Då tar ni ju bort gödningen:)
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Vi har ca 1 ha bete totalt och bitar av det var verkligen enbart ogräs (en del av marken som nog varit sista hagen till förra ägarens hästar med för många hästar på den ytan). Dessutom flyttade sambon dit i mitten på juli och då har det hunnit växa upp rätt bra helt orört sedan början på året ;)

Men han klippte och klippte och klippte med åkgräsklipparen (det var dessutom div skit o sten på marken så man ville inte direkt be någon komma och slå...) och i år har vi hållt efter hela marken tills hästarna flyttade hit i oktober/november. På de ställena som var värst (skräppor) har vi klipp superduper kort ofta. Och nu är det GRÄS på hela hagmarken!

Ang mockning så mockar jag runt stallet 1 g/vecka (blir ca 2 kärror) och sen tänker jag mocka när de byter hade (4 ggr/år). Då går jag runt och tar hela högar och speciellt bajsställen. Så gjorde vi även när hästen stod hemma hos föräldrarna, mockade ur vinterhagen på de ställen där de bajsade mest på vårkanten. Kanske bättre än inget iaf.

Vi hade planer (eller har) på att skaffa höns av samma anledning som Lovisaleonora men jag har glatt upptäckt att kråkorna gör ett fruktansvärt bra jobb redan! Najs.

Vi trodde verkligen inte att de sämsta delarna av hagmarken skulle bli användbara utan att plöja men skam den som ger sig!
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

Delvis kl

Våra hästar har inga bajsställen. De bajsar där de står och de rör sig mycket i hela hagen varje dag och den är betydligt större än 1 hektar ... Bajshögar är inget jag reflekterat över när jag promenerat runt i hagen. Det är inget man snubblar över precis, kanske kråkorna gör sitt jobb här också :)
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

kl*
Ang. att mocka hagar. Stallägaren kör över hagarna med gräsharv. Det som följer med är lätt att ta bort, resten finfördelas. I år provade vi det även på hagarna här hemma med gott resultat.
 
Sv: Vinterhage, få bort ogräset?

kl*
Ang. att mocka hagar. Stallägaren kör över hagarna med gräsharv. Det som följer med är lätt att ta bort, resten finfördelas. I år provade vi det även på hagarna här hemma med gott resultat.

Jag har samma tips! Förra stallet jag stod i körde med traktor och drog en uppochner vänd "tusenpinnarsharv" (Alltså inte med dom långa piggarna neråt), alternativt dubbla armeringsmattor med någon tyngd på. Det gjorde han i alla vinterhagarna på våren när hästarna släpptes på bete, och innan hästarna fick gå tillbaks till hagarna på hösten körde han blev betesputs. Superfina blev hagarna!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 895
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 480
Foder & Strö Ni som har glupska hästar och fodrar med finmaskiga hönät. Hur har ni löst det för att hästarna inte ska äta upp på för kort tid? Jag...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
22 061
Senast: fjordtokan
·
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 116
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp