Vinterjacka - dun eller vattentätt?

Lupino

Trådstartare
Ja, jag vet, jag är ett galet kontrollfreak - jag har börjat kolla efter vinterjacka till äldsta dotter som ska börja ettan.

Hon har tills nu alltid haft vinteroverall men jag tänkte att vi går över till jacka/byxor i år istället (hon behöver ändå en jacka för andra tillfällen).

Med overall har jag varit extremt noggrann med att välja kläder som fått bra i test på vattentålighet. Nu blir jag dock villrådig. Jag själv har ju dunjacka på vintern för det är skönast. Är det dumt att dottern också har det (den jag tittat på står som vattenavstötande och klarar som ny bara 1000 mm vattenpelare)? Jag har lite svårt att tänka mig in i hur vintern är, hon ligger ju inte lika mycket i snö och rullar längre (även om det också händer!) men har ju en del raster (och lämnas ute på morgonen).

Ni som har barn på mellanstadiet, hur har ni resonerat (vi bor i Stockholm).
 
Mellanstadiet? Det var väl ettan hon skulle börja? (Bara så jag inte tänker fel?)

Har själv inget barn som är så stort, men jobbar som lärare med barn i de yngre åldrarna (åk 0-5). Jag skulle absolut satsa på tvådelat, men vattentätt! Barn i 7-års åldern kan fortfarande leka mycket på marken och en skolgård blir ofta smutsig och våt!
 
Inte dun! Torkar sämre och tro mig även lågstadiebarn rullar och blöter upp sig med jämna mellanrum. Om ni bor söderut där vintern är sämre och blötare är valet ännu lättare. Tänk att det kan vara ca 2 h mellan utetiden och mkt begränsat med torkskåp etc det behöver vara vattentåligt och lättorkat.

Inga barn på min skola har dun ( ja kanske på högstadiet där har jag inte koll).

Vill dottern ha tvådelat? En del barn vill UT så fort som möjligt då är overall oslagbart.
 
Definitivt vattentätt i första hand. Den gosiga värmen kan man lösa med en extra fleece under när det är som kallast ute.

Sen är det förvisso varierande vad barn gör på rasterna. På vår skola (liten byskola) är det väldigt mycket rörliga lekar och då håller de värmen ändå.
 
Ja, jag vet, jag är ett galet kontrollfreak - jag har börjat kolla efter vinterjacka till äldsta dotter som ska börja ettan.

Hon har tills nu alltid haft vinteroverall men jag tänkte att vi går över till jacka/byxor i år istället (hon behöver ändå en jacka för andra tillfällen).

Med overall har jag varit extremt noggrann med att välja kläder som fått bra i test på vattentålighet. Nu blir jag dock villrådig. Jag själv har ju dunjacka på vintern för det är skönast. Är det dumt att dottern också har det (den jag tittat på står som vattenavstötande och klarar som ny bara 1000 mm vattenpelare)? Jag har lite svårt att tänka mig in i hur vintern är, hon ligger ju inte lika mycket i snö och rullar längre (även om det också händer!) men har ju en del raster (och lämnas ute på morgonen).

Ni som har barn på mellanstadiet, hur har ni resonerat (vi bor i Stockholm).
Vattenavstötande alla gånger!! Det är slask och plask och så lite snö, det är en normal vinter! ;) Sen kan det bli en vinter med enbart plask eller en vinter med massor av snö men för båda delarna fungerar en vattenavstötande betydligt bättre än dun.

Sen tycker jag att det verkar tråkigt om hon redan nu har slutat att leka, jag är antagligen bortskämd med att bo på landet och ha barnen i en mindre skola med stor skolgård. Dottern börjar sexan i år och jag antar helt kallt att hon kommer att behöva ordentliga överdragsbyxor och jacka även i år, de leker enormt mycket fortfarande, speciellt om det blir mycket snö så de kan åka pulka, bygga snökojor osv. Min yngsta ska börja åk 3 och han behöver oftast ha med sig extra överdragsbyxor eftersom de spelar fotboll så länge det finns någon som helst möjlighet och sedan går över till att åka skridskor och åka pulka.
Vi köra mycket lager på lager, det gör att man kan skicka iväg dem på morgonen i underställ, kläder, varm tröja, och jacka och byxor, framåt dagen så drar de av sig underställ om det blir varmare, skippar den varma tröjan och kan hålla en behaglig temperatur hela dagen.
 
Vattentätt alla gånger, vintrarna är ofta mycket slaskiga. Min son börjar årskurs 4, och har egentligen önskemål om overall för att det ska gå fort ut. Men för 3 vinter i rad har han jacka och byxor med 8000 mm i vattenpelare. Han bor iofs i snön vintertid, och i träd så kläderna måste hålla för lite av varje :)
 
Mellanstadiet? Det var väl ettan hon skulle börja? (Bara så jag inte tänker fel?)

Har själv inget barn som är så stort, men jobbar som lärare med barn i de yngre åldrarna (åk 0-5). Jag skulle absolut satsa på tvådelat, men vattentätt! Barn i 7-års åldern kan fortfarande leka mycket på marken och en skolgård blir ofta smutsig och våt!
Lågstadiet menar jag förstås, lite hjärnsläpp där :).
 
Vattenavstötande alla gånger!! Det är slask och plask och så lite snö, det är en normal vinter! ;) Sen kan det bli en vinter med enbart plask eller en vinter med massor av snö men för båda delarna fungerar en vattenavstötande betydligt bättre än dun.

Sen tycker jag att det verkar tråkigt om hon redan nu har slutat att leka, jag är antagligen bortskämd med att bo på landet och ha barnen i en mindre skola med stor skolgård. Dottern börjar sexan i år och jag antar helt kallt att hon kommer att behöva ordentliga överdragsbyxor och jacka även i år, de leker enormt mycket fortfarande, speciellt om det blir mycket snö så de kan åka pulka, bygga snökojor osv. Min yngsta ska börja åk 3 och han behöver oftast ha med sig extra överdragsbyxor eftersom de spelar fotboll så länge det finns någon som helst möjlighet och sedan går över till att åka skridskor och åka pulka.
Vi köra mycket lager på lager, det gör att man kan skicka iväg dem på morgonen i underställ, kläder, varm tröja, och jacka och byxor, framåt dagen så drar de av sig underställ om det blir varmare, skippar den varma tröjan och kan hålla en behaglig temperatur hela dagen.

Jag vet inte hur du läst in att hon slutat leka? Hon leker jättemycket, de har kojor och en massa annat. Att hon ska ha jättebra fodrade täckbyxor är en självklarhet, men så länge de inte ligger i snön med överkroppen (vilket jag ändå gissar förekommer mer sällan med större barn) funderade jag alltså på dun istället.

Men nu efter era åsikter (tack alla!) så kör vi nog på vattentätt. Jag funderade själv över att just dun lätt börjar lukta illa dessutom om det inte tas omhand när det är blött.
 
Men nu efter era åsikter (tack alla!) så kör vi nog på vattentätt. Jag funderade själv över att just dun lätt börjar lukta illa dessutom om det inte tas omhand när det är blött.
Du gör rätt i att köra på vattentätt :up:

Precis som du säger så blir dun äckligt om det inte tas omhand genast, och min erfarenhet är att det tas inte omhand alls mellan rasterna även om det blivit blött.
Barnen får själva ansvara för att kläderna hängs upp korrekt i de flesta fall och handen på hjärtat, när dom har bråttom in så hängs inte kläderna upp "så att dom ska torka" eller i en del fall - hängs inte upp alls...:crazy:
 
Absolut vattentätt före dun. Dun är ingen höjdare att leka i för det blir lätt alldeles för svettigt när man rör sig. Dunjacka hade inte min dotter förren hon gick i sjuan eller så. Innan dess lekte de så mycket på rasterna att det blev för svettigt med dun.
Kolla gärna med andra föräldrar vad deras barn kommer ha och fråga din dotter vad hon själv föredrar. Mina barn (som visserligen skulle börja i ettan för 17 respektive 15 år sedan så det kan ju ha ändrats) hade fortfarande gärna overall i ettan för det gick snabbast att ta på sig också hade de tvådelat i reserv för ibland behöver man ju bara jacka också.
 
Finns det inte tunna dunjackor för barn?
Till mig själv har jag alltid vattentätt (tunnt fodrat eller skal) och min tunna dunjacka under, Det är jätteskönt, inte det minsta klumpigt eller korvigt. När det blir lite varmare byter man dunet mot fleece.
 
Dun blir lätt fuktigt och kräver en del pyssel för att hålla bra. Jag skulle absolut satsa på ett vattentätt skal och sen fylla på under med vad vädret kräver.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp