Bukefalos 28 år!

vinterkläder..

D

dolphinsmile

nu när kylan börjar göra sig påmind igen börjar jag fundera lite på vilka sorts kläder som är allra bäst att ha när man kör häst i 20 minus och snöstorm :D

berätta vad ni använder och vad ni tycker om det.. Hur ni skyddar händer och huvud/ansikte är mest intressant.
 
Sv: vinterkläder..

Jag kör inte häst i 20 minus o snöstorm :D

Men jag har en brizy overall, + jacka o byxor (vinter) som är väldigt varma..dom 'r vatten o vindtäta

på huvudet är det hjälm med tillförda öronmuffar...kanske en tunn "hjälmmössa" under...händer är ett aber och fötter likaså.
 
Sv: vinterkläder..

Är det riktigt kallt brukar jag ha såna där små värmepåsar i handskarna och skorna. Det värmer gott! :)
På kroppen blir det många lager kläder och täckbyxor och täckjacka eller skoteroverall.
Man ser ut som en michelingubbe! :rofl:
Usch, längtar redan till våren...
 
Sv: vinterkläder..

Hehe ta inte mitt väderförslag bokstavligt.. ni fattar var jag menar

ja jag har funderat på hur fasen man ska lösa det med händerna.. har man ganska tunt kan man å ena sidan ha bättre tag i tömmarna.. men å andra sidan fryser man.. tar man tjockar varma handskar så kanske man inte har lika bra tag i tömmarna och riskerar att tappa..

sen är jag lite orolig för hakan och näsan också.. är inget big fan av halsdukar.. blir bara fuktigt under ändå.. hur är det med sånna här rånarluvor? fungerar det?
 
Sv: vinterkläder..

Jag har investerat i ett par riktiga stövlar, såna som ska tåla -72 grader, de är uppbyggda som en termos (vilket innebär att sätter man ner fötterna i kalla skor, så håller dom sig kalla också, sätter man ner fötterna i varma skor håller dom sig varma). Köpte dom på en vildmarksbutik. Klumpiga, men helt överlägsna, har inte frysit en sekund sedan jag köpte dom (nåja, men avsevärt mindre i alla fall). På vintern kör jag med vanliga SM vinterhandskar, skoteroverall med vinterjacka under samt hjälm med "krage" och öronlappar, samt mina skor då (ansiktsmask om det är så pass kallt som -20). Har jag "vanliga" vinterskor med samma utrustning i övrigt fryser jag som en hund, speciellt om händerna. Har jättelätt för att frysa om händerna. Mest intressant är att jag fryser om fötterna trots mina isolerande vinterskor om jag prackar på mig flera lager strumpor, det verkar oerhört viktigt att det kan cirkulera luft fritt mellan ovansidan fötterna och skorna.

Nu är dom här skorna ganska dyra, jag gav 3000 kr för dom när jag köpte dom, idag kostar dom nog kring 5000 kr tror jag, men de har hållt bra många vintrar nu, och för mig är det värt pengarna att slippa frysa.
 
Sv: vinterkläder..

*kl*

Spinner vidare.

Vart kan man köpa typ vinteroverall billigt?
Har kollat Abeko och Brizy, men dom kostar för mycket för att jag ska kunna köpa, snygga men dyyyyra :D

Så vart finns bra men billiga overaller att köra i?
 
Sv: vinterkläder..

kolla skoteraffärer osv men dom r vl också rätt dyra+
 
Sv: vinterkläder..

Börjes har en jätte bra.. den är snygg och jättevarm.. kostar bara runt 550 kr.. helt galet.. pappa har en sån ska köpa en sån jag också så fort jag får lön..
 
Sv: vinterkläder..

Är det någon som vet vart man kan få tag i sånna där saker man "knäcker" och så blir dom varma, som man kan lägga i skor och sånt? Vad heter dem och Vart får man tag i dem?
 
Sv: vinterkläder..

Börjes såg ju bra ut!
Men storlekarna var ju i 46-52, är inte det jättestort?
 
Sv: vinterkläder..

Tjock overall, samma som postens anställda har;) Och rejäla skor, gärna sån "rånarluva" under hjälmen, handskar.
 
Sv: vinterkläder..

När det är riktigt kallt tar det en stund att klä på sig :angel:
Långkallingar, Mirastrumpor (som är bra på att hålla fötterna helt torra), mjukisbyxor, tunn polotröja, tjockare tröja över det.
Därefter Miradress byxor+jacka, rånarluva, ev. öronmuffar och så handskar. Handskar är mitt största problem, händerna blir isbitar vad jag än har på mig :crazy:
Någon undrade över såna här värmegrejer. Det finns ju såna engångsgrejer som håller sig varma i upp till fem timmar, jag har köpt såna på en sportaffär. Naturkompaniet har en annan modell som kan användas om och om igen. En liten "plastdyna" som man knäcker och den håller ordentligt varm i upp till en timme. Sen kokar man den och kan använda igen. Vet inte om man kan ha dom i skor/handskar men det borde ju gå.
 
Sv: vinterkläder..

jadu.. pappa har 52 på den overallen vet jag.. normal byggd, 180 cm lång.. hjälper det? Jag tror att det kan vara smart att ta en rätt stor storlek eftersom karlstorlekar generellt är smalare kring höfterna än damstorlekar.. jamenar ärmar och ben kan man alltid vika..
annars kan du kanske ut i affärer och pröva skoteroveraller i herrstorlek och kolla vad som är bäst..

sen är ju inte börjes ensam om att sälja den overallen.. är ju av märket finn tack och det finns lite överallt.. vet inte vart du bor, men dom har det på aubiose i borlänge iaf
 
Sv: vinterkläder..

Bor i Borås, så att åka till Börjes och prova är tyvärr uteslutet.

Men Bidermans kanske har sådana hemma?
 
Sv: vinterkläder..

superunderställ. fleecebyxor å fleecetröja med polokrage på det.
sen täckbyxor och dunjacka.
är det kallt på riktigt så drar jag en skoteroverall storlek JÄTTESTOR utanpå täckbyxorna o dunjackan.
o ser ut såhär: :rofl:

på fötterna thermosockar och skoterskor. Jag tar av mej skorna och tar på ett par extra stora tjocksockar istället och snor en filt om fötterna när jag ska köra. MYCKET varmare än med skor, men vääääldigt kallt om man av någon anledning måste gå.. :crazy:

på huvudet har jag en rånarluva och mössa med öronlappar som knäpps ihop under hakan.
 
Sv: vinterkläder..

efter vad pappa har sagt så svettas man nästan i den.. fast iof så är han väl inte ute och kör när det är riktigt kallt heller.. så det är väl bäst att du tar en större storlek än vad du har egentligen.. hellre för stort än för litet
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
2
Svar
28
· Visningar
4 103
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 142
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 038
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp